Δευτέρα, 11 Μαΐου 2009

Ο αστέρας του Χόλιγουντ Τομ Χανκς μυείται στα μυστήρια του CERN


Το κουμπί για την επανεκκίνηση του Μεγάλου Επιταχυντή Αδρονίων θα το πατήσει ο… Τομ Χανκς; Τι σχέση έχει ο αστέρας του Χόλιγουντ με τη θεωρητική φυσική; Και τι δουλειά έχουν οι ερευνητές του CERN να μιλούν σε δημοσιογράφους του σινεμά για ένα υποθετικό όπλο μαζικής καταστροφής;

Οι απίθανες αυτές συνδέσεις οφείλονται σε μια συνομωσία ανθρώπων της επιστήμης και του κινηματογράφου, εμπνευσμένη από βιβλίο του Νταν Μπράουν. Αφορμή, η ταινία Illuminati-Οι Πεφωτισμένοι, στην οποία ένα μικρό δοχείο με επικίνδυνη αντιύλη εξαφανίζεται από το CERN και απειλεί να χρησιμοποιηθεί ως όπλο για να εξαϋλώσει το Βατικανό σε μια ολέθρια λάμψη.

Η προέλευση της «βόμβας» δεν είναι τυχαία. Σε συμβολικό επίπεδο, η αντιπαράθεση της θρησκείας με την επιστήμη είναι βασικός άξονας του ομώνυμου βιβλίου και της ταινίας.

Όμως οι δύο πλευρές που φέρονται να εμπλέκονται, το CERN και η καθολική εκκλησία, ενστικτωδώς αντιδρούν διαφορετικά σε αυτή την «εισβολή» του Χόλιγουντ:
Το Βατικανό αναστατώνεται, όπως είχε κάνει και με τον Κώδικα Ντα Βίντσι, και εμποδίζει τα γυρίσματα του σίκουελ στο έδαφός του.
Οι επιστήμονες, από την άλλη, αρπάζουν την ευκαιρία για να φέρουν το κοινό πιο κοντά στη (σχεδόν μυστικιστική) γοητεία του σύμπαντος.

Ο Τομ Χανκς επισκέφθηκε το CERN, στο πλαίσιο της προώθησης της ταινίας, και οι υπεύθυνοι λέγεται πως δέχτηκαν τον πρωταγωνιστή να κάνει τα δεύτερα εγκαίνια του LHC, ένα χρόνο μετά τη βλάβη που έθεσε εκτός λειτουργίας το μηχάνημα το 2008.

«Θα μου άρεσε να επιστρέψω στο CERN τα φθινόπωρο και να πατήσω το κουμπί» περιορίστηκε να μας πει ο ηθοποιός σε μια συζήτηση με τους online δημοσιογράφους, λίγο μετά τη ξενάγησή του στον ανιχνευτή ATLAS του επιταχυντή,

«Θα έκανα τα πάντα για να λειτουργήσει αυτό το πείραμα […] Ένας μηχανικός που ρώτησα μου είπε ότι, αν έβαζα το χέρι μου μέσα στη δέσμη [πρωτονίων] του επιταχυντή, το χέρι μου θα εξαφανιζόταν. Οπότε, αν χρειάζεστε ένα χεράκι…» αστειεύτηκε.

Στη συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε στην έδρα του εργαστηρίου, ενόψει της πρεμιέρας στις 13 Μαΐου, ο διευθυντής ερευνών Σέρτζιο Μπερτολούτσι εξήγησε πώς οι επιστήμονες μοιάζουν με τους δημιουργούς ταινιών δράσης, αφού κυνηγούν το συναρπαστικό. «Και εσείς ασχολείστε με εκρήξεις, και εμείς ασχολούμαστε με εκρήξεις. Η μόνη διαφορά είναι ότι εμείς περιοριζόμαστε στα όρια της πραγματικότητας» είπε απευθυνόμενος στο πάνελ.

Διευκρίνισε επίσης ότι το CERN δεν μπορεί να παράξει αντιύλη σε μεγάλες ποσότητες, ούτε να την αποθηκεύσει.

Ο σκηνοθέτης Ρον Χάουαρντ προσπάθησε να αναπαραστήσει όσο γίνεται πιο πιστά την επιστήμη του CERN και συμβουλεύτηκε τον Δρ Ρολφ Λάντουα, ερευνητή αντιύλης και υπεύθυνο των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του CERN, για το πώς μπορεί να παραχθεί και να αποθηκευτεί η αντιύλη.

Γυρίσματα στη Γενεύη δεν έγιναν, η ομάδα της ταινίας όμως φωτογράφησε τους χώρους και αναδημιούργησε τα εργαστήρια στο στούντιο.

Τόσο ο Ρον Χάουαρντ όσο και ο Τομ Χανκς είναι εξάλλου σχετικά εξοικειωμένοι με τη τεχνολογία, τουλάχιστον με τη διαστημική τεχνολογία, λόγω της ταινίας Apollo 13 και της μίνι σειράς From the Earth to the Moon, η οποία κέρδισε βραβείο Emmy και Χρυσή Σφαίρα . Και οι δύο σχολίασαν ότι το CERN τους θυμίζει τη NASA. «Από έξω δεν βλέπεις τίποτα και μέσα κρύβονται αυτά τα τεράστια μηχανήματα», όπως το έθεσε ο Χανκς

O ηθοποιός -που φαινόταν πιο ενθουσιασμένος με το CERN παρά με τη διαφήμιση της ταινίας- μάς έδωσε και ένα παράδειγμα για το πώς η φαντασία του σινεμά μπορεί να φέρει την επιστημονική έρευνα πιο κοντά στο ευρύ κοινό:
«Κανείς δεν καταλαβαίνει την πυρηνική φυσική, όλοι το ξέρουν αυτό. Όπως μου το εξήγησε ένας μηχανικός, η κατάσταση [στον LHC] έχει ως εξής:
έχεις ένα παιδικό τρενάκι που γυρίζει γύρω-γύρω προς τη μία κατεύθυνση, και ένα άλλο τρενάκι που κάνει γύρους στην αντίθετη κατεύθυνση. Και όταν αυτά τα τρενάκια συγκρουστούν με την ταχύτητα του φωτός, αυτό που προκύπτει είναι ένα νέο μέσο μεταφοράς».
(ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ από το in.gr)

Δεν υπάρχουν σχόλια: