Παρασκευή, 15 Μαΐου 2009

Από τα θρανία των δύο, στα μοναχικά θρανία του ενός ή της μίας.



Με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας ξεκίνησαν την Παρασκευή οι Πανελλαδικές Εξετάσεις για περίπου 90.000 υποψηφίους για εισαγωγή σε ΑΕΙ και ΤΕΙ. Οι εξεταστές έδωσαν ένα απόσπασμα από δοκίμιο του Αγγελου Τερζάκη «Ταραγμένες Ψυχές», για το βιβλίο και τις αρετές του.
Τα θέματα από την ιστοσελίδα του ΥΠΕΠΘ
Βάσει του αποσπάσματος του δοκιμίου του Αγγ.Τερζάκη, ζητήθηκε από τους μαθητές να αναπτύξουν τις απόψεις τους πάνω στο εξής:
«Συχνά παρατηρείται πολλοί μαθητές να καταστρέφουν τα σχολικά τους βιβλία στα προαύλια των σχολείων κατά το τέλος του σχολικού έτους. Σε άρθρο που θα δημοσιευθεί στη σχολική σας εφημερίδα να αιτιολογήσετε το παραπάνω φαινόμενο και να αναφερθείτε στους τρόπους θα συμβάλουν στην αρμονική συνύπαρξη του βιβλίου με τα ηλεκτρονικά μέσα πληροφόρησης και γνώσης (500-600 λέξεις)».

Το τμήμα αυτό των απαντήσεων βαθμολογείται με 40 μονάδες.
(Απαντήσεις από το Φροντιστήριο Πολύτροπο)

Το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας θεωρείται ιδιαίτερα σημαντικό από πολλούς υποψήφιους, αν και φέτος για πρώτη φορά μειώθηκαν οι βαθμοί για την έκθεση, που συμπεριλαμβάνεται στην εξέταση του μαθήματος.

Από νωρίς το πρωί, ο υπουργός Παιδείας Άρης Σπηλιωτόπουλος βρέθηκε στο Λύκειο Μοσχάτου και 38ο Βαθμολογικό Κέντρο και ευχήθηκε στα παιδιά καλή επιτυχία, επισημαίνοντας ότι ολόκληρος ο μηχανισμός του υπουργείου Παιδείας βρίσκεται σε ετοιμότητα για την άψογη διεξαγωγή των εξετάσεων

«Δεν δοκιμάζονται μόνον οι μαθητές αλλά και οι οικογένειες τους» είπε ο υπουργός Παιδείας και πρόσθεσε:
«Είναι σαφές ότι τα παιδιά θα δώσουν τον καλύτερο εαυτό τους.
Χρειάζεται να το κάνουν αυτό χωρίς άγχος, με ηρεμία και αυτοπεποίθηση. Είναι σημαντική αυτή η μέρα γιατί θα δώσει τη δυνατότητα στα παιδιά να περάσουν το κατώφλι της Ανώτατης Εκπαίδευσης, αλλά η ζωή θα δώσει πολλές ευκαιρίες ίσης αξίας».

Οι υποψήφιοι διεκδικούν την εισαγωγή τους στις 88.262 θέσεις σε ΑΕΙ και ΤΕΙ.

Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις θα διαρκέσουν δύο εβδομάδες και θα ολοκληρωθούν την Παρασκευή 29 Μαΐου, με την εξέταση των υποψηφίων στο μάθημα επιλογής «Αρχές Οικονομικής Θεωρίας».

Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ
(Σχόλιο του Διόδωρου, για το θέμα της έκθεσης, στο ΒΗΜΑ της 17ης Μαϊου 2009)
Ενώ η σοφή επιτροπή εξετάσεων που καθορίζει ποιοι μαθητές είναι κατάλληλοι να συνεχίσουν και στο πανεπιστήμιο έχει μονίμως ταλέντο στο πώς συνδέεται η παράδοση με το σύγχρονο, το παλιό με το καινούργιο: « Συχνά παρατηρείται πολλοί μαθητές να καταστρέφουν τα σχολικά τους βιβλία στα προαύλια των σχολείων κατά το τέλος του σχολικού έτους. Σε άρθρο που θα δημοσιευθεί στη σχολική σας εφημερίδα να αιτιολογήσετε το παραπάνω φαινόμενο και να αναφερθείτε στους τρόπους που θα συμβάλουν στην αρμονική συνύπαρξη του βιβλίου με τα ηλεκτρονικά μέσα πληροφόρησης και γνώσης » ήταν το θέμα της έκθεσης για όσους ονειρεύονται να γίνουν φοιτητές. Πώς αιτιολογείται, λοιπόν, το ότι καταστρέφουν τα βιβλία τους οι μαθητές; Από τη διατύπωση του θέματος μου φαίνεται πως η σοφή επιτροπή θεωρεί (και υποβάλλει στους μαθητές να αποδεχθούν) ότι το φαινόμενο οφείλεται στη μη αρμονική συνύπαρξη του βιβλίου με τα ηλεκτρονικά μέσα πληροφόρησης και γνώσης.

Φυσικά, όποιος γράψει ότι η καταστροφή που συχνά παίρνει τη μορφή δημόσιας καύσης, autodaf, ίσως οφείλεται στο ότι το σχολείο δεν έμαθε τους μαθητές να αγαπούν τη γνώση, μάλλον θα μηδενιστεί· πολύ περισσότερο, όποιος γράψει ότι τα παιδιά καίνε τα βιβλία επειδή τους τα δίνουν τζάμπα και ό,τι είναι τζάμπα δεν εκτιμάται- όποιος τολμήσει να το διανοηθεί και να το αναφέρει αυτό όχι μόνο θα μηδενιστεί αλλά μπορεί και να του στερήσουν την ελληνική ιθαγένεια.

* Τα παιδιά για να γίνουν φοιτητές θα πρέπει να γράψουν αυτά που τους διδάσκουν οι μεντιοφοβικοί μελαγχολικοί λάτρες του χαρτιού: ότι φταίει η τηλεόραση και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια για τον επί της πυράς θάνατο των βιβλίων- τα καίνε όμως σε καμιά άλλη χώρα οι μαθητές τα βιβλία τους μόλις τελειώσουν το σχολείο; Υπάρχει αλλού αυτή η γιορτή μίσους και εκδίκησης προς τον γραπτό λόγο και τη γνώση;

Το πιο συνηθισμένο είναι να τα πουλάνε τα, ακριβά κατά κανόνα, εγχειρίδιά τους μαθητές και φοιτητές, να τα αγοράσουν κάποιοι άλλοι φθηνότερα. Κάποιοι τα κρατούν ενθύμιο. Ακόμα και στους δικούς μας δρόμους, τα καροτσάκια μοσχοπουλάνε τα σχολικά βιβλία των γενεών που τα πλήρωναν για να τα αποκτήσουν- εκείνα τα παλιά γεροδεμένα βιβλία, αναγνωστικά,
συντακτικού, γραμματικής, άλγεβρας και γεωμετρίας.

Οτι τα « ηλεκτρονικά μέσα πληροφόρησης και γνώσης » μπορεί να είναι τα βιβλία τούτης της γενιάς είναι μάλλον αδιανόητο για τη σοφή επιτροπή, αφού οι μαθητές πρέπει οπωσδήποτε να βρουν τρόπους να συνυπάρξουν
αρμονικά χαρτί και πυρίτιο, αλλιώς δεν τους αξίζει να σπουδάσουν· έτσι γινόταν και την εποχή του Γουτεμβέργιου: οι σχολαστικοί γέροι δάσκαλοι έβαζαν στους μαθητές τους να διαλογιστούν πάνω στους τρόπους συνύπαρξης του ευγενούς χειρόγραφου επί περγαμηνής βιβλίου με το ευτελές τυπωμένο χάρτινο- και
έσπαγαν το κεφάλι τους οι μαθητές, ξόδευαν την ευφυΐα τους σε άχρηστες ασκήσεις και κατάφερναν στο τέλος να βρουν αντάξιες των δασκάλων τους ηλίθιες λύσεις.

Δεν υπάρχουν σχόλια: