Κυριακή 11 Ιανουαρίου 2009

Διατελέσαντες Υπουργοί Παιδείας από το 1974 και δω


Διατελέσαντες Υπουργοί Παιδείας μετά τον Ιούλιο του 1974

Νικόλαος Λούρος -Ιατρός, καθηγητής, Ακαδημαϊκός- (Κυβέρνηση Εθνικής Ενότητας, αμέσως μετά την μεταπολίτευση (24 Ιουλ. 1974 –21 Νοεμ. 1974) Υφυπουργοί: Δημήτριος Τσάτσος, Κωνσταντίνος Αποσκίτης

Παναγιώτης Ζέπος -Καθηγητής Αστικού Δικαίου, Ακαδημαϊκός- (Νοεμ. 1974 – Σεπ. 1976) Υφυπουργοί: Δημήτριος Ευρυγένης, Χρυσόστομος Καραπιπέρης, - Βασίλης Κοντογιαννόπουλος, Λένα Κουτήφαρη

Γεώργιος Ράλλης (Ιούλιος 1976 – Νοέμβριος 1977) Με το όνομά του συνδέθηκε η πρώτη μεγάλη μεταχουντική προσπάθεια για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, η οποία σχεδιάστηκε στο πλαίσιο των σχετικών διατάξεων του Συντάγματος του 1975 με κύριο (ανεπίσημο) σύμβουλο τον Ευάγγελο Παπανούτσο.

Ιωάννης Βαρβιτσιώτης –Νομικά- (Νοεμ. 1977 – Οκτ 1981) Υφυπουργοί: Βασίλης Κοντογιαννόπουλος, Χάρης Καρατζάς.

Ελευθέριος Βερυβάκης – Νομικά- (Οκτ. 1981 – Ιούλιος 1982) Υφυπουργός: Πέτρος Μώραλης.

Απόστολος Κακλαμάνης (5 Ιουλ. 1982 – 25 Απρ. 1986) Σημαντική ήταν η συμβολή του υφυπουργού, εκπαιδευτικού Πέτρου Μόραλη. Θεσμοθέτηση του Ενιαίου Πολυκλαδικού Λυκείου, Καθιέρωση του συστήματος των δεσμών, ως σύστημα εισαγωγής σε ΑΕΙ , ΤΕΙ, το μακροβιότερο σύστημα.
Υφυπουργοί: Στέλιος Παπαθεμελής, Πέτρος Μώραλης

Αντώνης Τρίτσης (24 Απρ. 1986 – 9 Μαϊου 1988) Υφυπουργοί: Μώραλης, Φίλιππος Πετσάλνικος. Ξεκίνησε με την έκδοση ενός ειδικού τεύχους τον Εθνικό Διάλογο για την Παιδεία.

Παπανδρέου Γεώργιος (Ιούνιος 1988 – Ιούλιος 1989) Υφυπουργοί: Ρούλα Κακλαμανάκη, Νίκος Λεβογιάννης, Φίλιππος Πετσάλνικος

Βασίλης Κοντογιαννόπουλος (Ιούλιος 1989 – Νοέμριος 1989)

Κώστας Σημίτης – Βασίλης Κοντογιαννόπουλος (αναπληρωτής υπουργός) στην Οικουμενική κυβέρνηση του Ξενοφώντα Ζολώτα. (23 Νοεμ. 1989 – 13 Φεβ. 1990)

Βασίλης Κοντογιαννόπουλος (Απρίλιος 1990 - Ιαν. 1991) Τα διατάγματα για το «νοικοκύρεμα» των πραγμάτων προκάλεσαν διάχυτη δυσφορία, που οδήγησε σε εκτεταμένες καταλήψεις λυκείων σε όλη τη χώρα. Στην Πάτρα στις 8 Ιαν. 1991, αντιφρονούντες τραυμάτισαν θανάσιμα τον καθηγητή Μαθηματικών Νίκο Τεμπονέρα. Ο θάνατος του, και τα βίαια γεγονότα στην Αθήνα –πυρπόληση του Κ . Μαρούσης - οδήγησαν σε παραίτηση τον υπουργό Κοντογιαννόπουλο. Υφυπουργός: Βασίλης Μπεκίρης

Γεώργιος Σουφλιάς – Πολιτικός Μηχανικός ( Ιαν. 1991- Οκτ. 1993) Ιδρυση επιμορφωτικών κέντρων ΠΕΚ, ινστιτούτων επαγγελματικής κατάρτισης ΙΕΚ.
Νέος εθνικός διάλογος για την παιδεία. Τα αποτελέσματα που ανακοινώθηκαν είχαν την μορφή του «όλοι οι παράγοντες της εκπαιδευτικής κοινότητας συμφωνούν σε αναλογίες που κυμαίνονται 6-9 στους 10, ότι δεν είναι ικανοποιημένοι από την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στην Εκπαίδευση.

Δημήτριος Φατούρος – Αρχιτέκτονας Καθηγητής – (Οκτ. 1993 – Ιούλιος 1994)

Γεώργιος Παπανδρέου (8Ιουλ. 1994 – 22 Σεπ. 1996)
Δόθηκε για συζήτηση ένα πλήρες σχέδιο για τη θεσμοθέτηση ενός νέου τίτλου ολοκλήρωσης της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που θα ήταν ταυτόχρονα αναγκαίο και επαρκές στοιχείο για μια θέση στην επόμενη βαθμίδα. Η αλλαγή ηγεσίας στο ΥΠΕΠΘ άλλαξε την πορεία των πραγμάτων.
Υφυπουργοί: Φίλιππος Πετσάλνικος, Ελένη Στεφάνου

Γεράσιμος Αρσένης (22 Σεπ. 1996 – Απρίλιος 2000) Υφυπουργός: Γιάννης Ανθόπουλος.
Καίρια σημεία της «εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης» ανατρεπτικά παγιομένων από χρόνια διαδικασιών, ήταν
Κατάργηση της επετηρίδας για το διορισμό των εκπαιδευτικών και καθιέρωση εξετάσεων επιλογής από το ΑΣΕΠ
Εισαγωγή διαδικασιών αξιολόγησης του διδακτικού προσωπικού
Θεσμοθέτηση παράλληλα Ενιαίου Λυκείου και Τεχνολογικού Επαγγελματικού Εκπαιδευτηρίου (ΤΕΕ).
Κατάργηση των γενικών εξετάσεων, που στηρίζονταν στις «Δέσμες» της Γ΄Λυκείου με πρόβλεψη ότι ο αριθμός των αποφοίτων του Ενιαίου Λυκείου θα συμπίπτει με τον αριθμό των θέσεων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αποκλήθηκε «ελεύθερη πρόσβαση στα πανεπιστήμια»
Το εξεταστικό σύστημα για τα ΑΕΙ ΤΕΙ, βρήκε μεγάλο κύμα αντιδράσεων. Τον Δεκέμβριο του 1998 έγιναν μαζικά συλλαλητήρια, τα 2/3 των λυκείων ήταν κλειστά, ενώ είχαν αρχίσει καταλήψεις γυμνασίων. Τελικά η ένταση εκτονώθηκε με την απόφαση να είναι προαιρετικές οι (πανελλήνιες) εξετάσεις στη Β’ λυκείου. Ένα από τα χαρακτηριστικά των κινητοποιήσεων ήταν η ευρηματικότητα των μαθητών στα συνθήματα.
Οι εκπαιδευτικοί, ιδίως οι καθηγητές της μέσης βαθμίδας, κοντά στα κλαδικά τους αιτήματα, εξέφρασαν δυναμικά, κατά την υπουργία Αρσένη, και την αντίθεσή τους στην αλλαγή των διαδικασιών για το διορισμό τους. Οι πρώτες εξετάσεις του ΑΣΕΠ έγιναν σε κλίμα ιδιαίτερα φορτισμένο, με συμμετοχή εκπαιδευτικών όλων των κατηγοριών και των αδιόριστων που υπολογίζονταν σε πάνω από 120.000

Πέτρος Ευθυμίου – Φιλόλογος, Εκπαιδευτικός, Δημοσιογράφος – (Απρίλιος 2000 – Μάρτιος 2004) Υφυπουργοί: Νίκος Γκεσούλης – φυσικός- φροντιστής-, Ελένη Κούρκουλα, Γεώργιος Θωμάς.
Απάλυνε αιχμηρές γωνίες στις Πανελλήνιες εξετάσεις για τα ΑΕΙ, ΤΕΙ, ελαττώνοντας τα εξεταζόμενα μαθήματα σε 9, καθώς και στο σύστημα διορισμού των εκπαιδευτικών. Το εξεταστικό σύστημα Αρσένη απέκτησε «άρωμα Δεσμών».
Θεσμοθέτηση του ολοήμερου δημοτικού σχολείου, ολοκλήρωση προγραμμάτων εξοπλισμού σχολείων με Η.Υ. – εργαστήρια.

Μαριέτα Γιαννάκου –Ιατρός- (Μάρτιος 2004 – Σεπ 2007) Υφυπουργοί Γεώργιος Καλός,
Η υπουργία της χρωματίστηκε με σφοδρές αντιδράσεις στους δρόμους όταν επιχειρήθηκαν σχετικά ανώδυνες μεταβολές στη λειτουργία των Πανεπιστημίων. Καταργήθηκαν οι πανελλήνιες εξετάσεις στη Β λυκείου και έτσι μετατράπηκε η τάξη αυτή σε έτος προπαρασκευής της Γ Λυκείου. Το εξεταστικό σύστημα πλέον δεν διαφέρει σε πολλά από το σύστημα των Δεσμών του Απόστολου Κακλαμάνη.
Οξείες αντιδράσεις σημειώθηκαν και για το βιβλίο Ιστορίας της Ε Δημοτικού, αλλά η Υπουργός επέμεινε στην απόφασή της. Συγκίνησε το πανελλήνιο με την μετέπειτα περιπέτεια της υγείας της.

Ευριπίδης Στυλιανίδης ( Σεπ 2007 - 7 Ιαν 2009) Παρά τις προθέσεις του, δεν μπόρεσε να ηρεμήσει την εκπαιδευτική κοινότητα, και δεν έδειξε γρήγορα αντανακλαστικά μετά το φόνο του μαθητή Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου.

Άρης Σπηλιωτόπουλος (8 Ιαν 2009 - 6 Οκτ 20ο9)
Επί Άρη Σπηλιωτόπουλου τα πράγματα κάπως ηρέμησαν, οι διαμαρτυρίες στους δρόμους περιορίστηκαν. Ξεκίνησε ένας ακόμη διάλογος για την Εκπαίδευση (ράβε ξήλωνε δουλειά να μη σου λείπει) υπό την προεδρία του καθηγητή Μπαμπινιώτη. Ένα από τα τελευταία μέτρα ήταν η χορήγηση σε όλους τους μαθητές της Α Γυμνασίου ενός φορητού υπολογιστή laptop, χωρίς προηγουμένως να υπάρξει σοβαρή δουλειά για την στήριξη του εν λόγω μέτρου. Ωφελημένα κυρίως τα μεγάλα καταστήματα πώλησης υπολογιστών.
Η Άννα Διαμαντοπούλου είναι η εκλεκτή του Γιώργου Παπανδρέου για την ηλεκτρική καρέκλα του Υπ.Παιδείας, Δια βίου μάθησης και Θρησκευμάτων
σε μια κρίσιμη εποχή για την Παιδεία και την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Μαζί με την Άννα Διαμαντοπούλου, την ευθύνη της Παιδείας αναλαμβάνει και η Εύη Χριστοφιλοπούλου η οποία βγήκε πρώτη σε σταυρούς στο Υπόλοιπο Αττικής. Έκπληξη το όνομα του Γιάννη Πανάρετου ο οποίος είναι καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Η νέα Υπουργός διαπίστωσε τον μεγάλο αριθμό (17.000) αποσπασμένων εκπαιδευτικών εκτός σχολικής τάξης που θα περιορίσει. Νέο σύνθημα το : Πρώτα ο μαθητής, ενώ το ΥΠΕΠΘ μετενομάστηκε σε Υ.Π.δ.β.μ.&Θ.
Τον Δεκέμβριο 2009 αντικαταστάθηκαν οι περιφερειακοί Διευθυντές Εκπαίδευσης. Τον Μάρτιο 2010 νέος πρόεδρος του Π.Ι. ο καθηγητής Κλήμης Ναυρίδης.

ΠΗΓΕΣ Από το Κοντύλι στον Υπολογιστή των Αλέξη Δημαρά, Βάσω Βασιλού-Παπαγεωργίου Εκδόσεις Μεταίχμιο
Ιστοσελίδες πολιτικών, εκπαιδευτικών. Εφημερίδες, Προσωπικό Αρχείο.


Στον ανασχηματισμό της 7ης Σεπ. 2010 αναλαμβάνει αναπλ. Υπουργός η Φώφη Γεννηματά (απόφοιτος της Νομικής Αθηνών, Ελληνίδα πολιτικός, κόρη του Γιώργου Γεννηματά ιδρυτικού μέλους του ΠαΣοΚ – ιδρυτή του Εθν Συστ. Υγείας)
Στον δεύτερο ανασχηματισμό της 17ης Ιουνίου 2011, αποχωρεί ο υφυπουργός,  καθηγητής Γιάννης Πανάρετος
Στα «έργα» της υπουργίας Διαμαντοπούλου οι συγχωνεύσεις Σχολείων, κατά τα άλλα Τι είχες Γιάννη; Τι είχα πάντα!
Πρωτοφανής στα χρονικά της Εκπαίδευσης  καθυστέρηση στην έκδοση των σχολικών βιβλίων που έφταναν στα Σχολεία μήνες μετά τον Σεπτέμβριο, ακόμη και μετά τα Χριστούγεννα, παρά το σύνθημα αυτής της περιόδου ΠΡΩΤΑ Ο ΜΑΘΗΤΗΣ!
Η διανομή cd με τα βιβλία στους μαθητές, όσο να έρθουν τα βιβλία, προκάλεσε επερώτηση στη Βουλή για την επιλεκτική ανάθεση της εγγραφής των cd σε συγκεκριμένη εταιρεία.
Σύμφωνα με την Άννα Διαμαντοπούλου
1.Γύρισαν στα σχολεία τους 5000 εκπαιδευτικοί (φέτος αποσπάσθηκαν πάλι 4500), μπήκαν αντικειμενικά κριτήρια στις αποσπάσεις και καταργήθηκαν όλες οι ρουσφετολογικές εξαιρέσεις στην προσμέτρηση των μορίων της θέσης όπου υπηρετεί ο εκπαιδευτικός (τις οποίες επανέφερε η τρικομματική κυβέρνηση).
2.  Σχεδιάστηκε, νομοθετήθηκε και υλοποιήθηκε η πολιτική αξιολόγησης. Η πρώτη φάση της αξιολόγησης των σχολείων (παρά την αντίδραση ακόμα και με ξύλα εναντίον καθηγητών που την εφάρμοσαν) είναι σε εξέλιξη και από τον Σεπτέμβριο επίκειται η γενίκευση της σε όλα τα σχολεία.
3.. Συγχωνεύτηκαν ή έκλεισαν 2000 σχολεία με παιδαγωγικά και οικονομικά κριτήρια, όχι γιατί το είπε η Τρόικα, αλλά γιατί έτσι έπρεπε να γίνει, για τις ανάγκες των μαθητών και της χώρας.
Πλην όμως:
Οποιαδήποτε ανακοίνωσή της, συνοδευόταν την επόμενη ημέρα από καταιγισμό συνεντεύξεων – παρουσίας σε όλα τα μέσα ενημέρωσης. Όλη η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων έτρεχε από τηλεοπτικό σταθμό σε τηλεοπτικό σταθμό, από ραδιοφωνικό σταθμό σε ραδιοφωνικό σταθμό, από εφημερίδα σε εφημερίδα. (λίγα έργα – πολλά λόγια)
Η υφυπουργός Χριστοφιλοπούλου ευέξαπτη, αποκάλεσε πρύτανη Πανεπιστήμιου στην TV «συνάδελφε» επειδή η ίδια έχει διδακτορικό ή ήταν μέλος ΔΕΠ, με αρκετή δόση υπεροψίας,  ιστορικοί οι τσακωμοί της με την Λιάνα Κανέλλη στη Βουλή, μιλούσε σχεδόν πάντα νευριασμένη, που ακόμη και αν είχε δίκιο το έχανε!
  
7 Μαρτίου 2012  – 17 Μαϊου 2012 στην κυβέρνηση Λουκά Παπαδήμου, υπουργός ΠΔΒΘ αναλαμβάνει ο γλωσσολόγος καθηγητής του Πανεπιστήμιου Αθηνών Γεώργιος Μπαμπινιώτης (απ τη Μπαμπίνη της Αιτωλοακαρνανίας)
με αναπληρηρωτή υπουργό τον καθηγητή στο Πάντειο Πανεπιστήμιο Κώστα Αρβανιτόπουλο (ΝΔ)
και υφυπουργό την Εύη Χριστοφιλοπούλου (ΠαΣοΚ)

17 Μαίου 212 – 21 Ιουνίου 2012 στην υπηρεσιακή κυβέρνηση Παναγ. Πικραμμένου, υπουργός ΠΔΒΜΘ αναλαμβάνει η νομικός (δικηγορική και διδακτική εμπειρία στο Παν. Αθηνών) Αγγελική – Ευφροσύνη Κιάου

Μετά τις εκλογές της 17ης Ιουνίου 2012, στη κυβέρνηση Σαμαρά (ΝΔ ΠαΣοΚ ΔημΑρ) υπουργός Παιδείας ανέλαβε (21 Ιουν. 2012) ο καθηγητής Διεθνών Σχέσεων στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, ενώ το Υπουργείο μετενομάσθη (ξανά) σε Υπουργείο Παιδείας – Θρησκευμάτων Πολιτισμού και Αθλητισμού με αναπληρωτή υπουργό τον Κώστα Τζαβάρα, νομικό βουλευτή Ηλείας της ΝΔ, για τον Πολιτισμό, και υφυπουργούς τον
Γιάννη Ιωαννίδη (προπονητής του μπάσκετ, βουλευτής της ΝΔ, από την ιστορική Γευγελή) για τον Αθλητισμό και τον

καθηγητή του Πανεπιστήμιου Πελοποννήσου Θεόδωρο Παπαθεοδώρου εκ μέρους της ΔημΑρ.

5 σχόλια:

Miltos είπε...

1. Ο καλός υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων (ΥΠΕΠΘ) οφείλει να γνωρίζει στοιχειώδη ελληνικά και θρησκευτικά. Δεν μπορεί λ.χ. να λέει πως «ακραίες μειοψηφίες κρατούν την Παιδεία όμηρη» ή να μπερδεύει τον Ιωάννη τον Χρυσόστομο με τον Ιωάννη τον Ευαγγελιστή.

2. Ο ΥΠΕΠΘ δεν πρέπει να συμβουλεύεται τηλεφιλολόγους σχετικά με την ετυμολογία της λ. «έντερον». Καλύτερα να καταφεύγει σε έγκυρα ετυμολογικά λεξικά.

3. Ο ευφυής και σοβαρός ΥΠΕΠΘ λέει, «καλά τα “έξυπνα σχολεία”, όμως προτιμώ τους έξυπνους μαθητές».

4. Ενας ΥΠΕΠΘ πρέπει να θυμάται πως το άρθρο 16 του Συντάγματος, εκτός από την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, περιέχει πάρα πολύ σοβαρές διατάξεις για την παιδεία και τον πολιτισμό των Ελλήνων. Επομένως οφείλει να τηρεί το Σύνταγμα ευλαβικά και καθολικά.

5. Ενας καλός ΥΠΕΠΘ ουδέποτε προσθέτει μια ώρα διδασκαλίας Αρχαίων Ελληνικών στο Πρόγραμμα για να μάθουν οι μαθητές «την ορθή χρήση της καθομιλουμένης»! Ας διδαχθούν πρώτα να μιλούν και να γράφουν σωστά τη γλώσσα τους και μετά καλώς να έρθουν και τα Αρχαία.

6. Ενας καλός ΥΠΕΠΘ δεν χρειάζεται σώνει και καλά να έχει «όραμα». Ο κοινός νους φτάνει και περισσεύει.

7. Ενας ΥΠΕΠΘ μπορεί να πηγαίνει και στα μπουζούκια και στα γήπεδα. Ομως όταν δολοφονείται ένας μαθητής, καλύτερα να μεταθέτει τη διασκέδαση για τις επόμενες μέρες.

8. Αν ένας ΥΠΕΠΘ δεν ικανοποιείται από τα βιβλία της Ιστορία της νεότερης Ελλάδας, ας μην απογοητεύεται. Υπάρχουν χρονικά, απομνημονεύματα αγωνιστών, δημοτικά τραγούδια, μαρτυρίες παθόντων, πρακτικά Βουλής, διατάγματα, εφημερίδες, μυθιστορήματα, ποιήματα κ.λπ. Ενα ανθολόγιο από αυτά τα κείμενα θα ωφελήσει και θα τέρψει τους μαθητές πολύ περισσότερο από όσο ένα «επιστημονικό» εγχειρίδιο.

9. Προσοχή στους «σοφούς» και στους «εμπειρογνώμονες». Ενας καλός και προσεκτικός ΥΠΕΠΘ οφείλει να παρακολουθεί, μόνος, χωρίς την παρουσία τηλεοπτικών συνεργείων, ένα δημόσιο μάθημα τουλάχιστον μία φορά τη βδομάδα. Στα νηπιαγωγεία της χώρας, στα γυμνάσια, στα λύκεια, στο πανεπιστήμιο κ.λπ. Μετά ας συζητά με τους συμβούλους τα προβλήματα της Παιδείας.

10. Ωραίοι οι αλλεπάλληλοι προγραμματισμοί, οι νόμοι και οι διευκρινιστικές εγκύκλιοι, οι συνεχείς μεταρρυθμίσεις, οι τολμηρές τομές, οι ρήξεις, τα know how, τα οράματα, τα μοντέρνα συστήματα, οι αιώνιες αλλαγές στις εξετάσεις κ.λπ. Ωραίο και το Διαδίκτυο, τα ιστολόγια και ο κυβερνοχώρος. Ομως για τον νουνεχή και δημοκρατικό ΥΠΕΠΘ δύο πρέπει να είναι τα ουσιώδη: 1) 5% του ΑΕΠ στην Παιδεία. 2) Ιδια τιμή, ίδιος σεβασμός στο Αλφαβητάρι και στον φορητό υπολογιστή.

Ο κ. Γιώργης Γιατρομανωλάκης είναι ομότιμος καθηγητής Κλασικής Φιλολογίας και συγγραφέας.

11 Ιανουάριος 2009 6:31 μμ

Miltos είπε...

ΜΕΜΝΗΣΟ...

Είθισται, όταν κάποιος αναλαμβάνει ένα νέο πόστο, οι υφιστάμενοί του να του εύχονται: καλές μέρες, δύναμη, κουράγιο, μακροβιότητα στο θώκο.
Εμείς, κύριε υπουργέ, αρκούμαστε να σου πούμε «θυμήσου». Διότι κανείς δε χτίζει στον αέρα και κάποιος κοσμοπολίτης σαν εσένα θα ξέρει ασφαλώς ότι τα μονοπάτια χαράχθηκαν από τις πατημασιές πολλών ανθρώπων.
Να θυμηθείς πως λαός χωρίς γερή Παιδεία θα’ ναι καταδικασμένος να γίνεται εξάρτημα των ισχυρών.
Να θυμάσαι πως στο χώρο της Παιδείας βλάστησαν φωτεινά παραδείγματα, το πνεύμα το ίδιο, ακόμα και τα άνθη του κακού.
Να θυμάσαι πως εσύ και η κυβέρνησή σου μας χρωστάει και όχι το αντίθετο.
Να θυμάσαι πως χιλιάδες παιδιά βρίσκονται έξω από τις σχολικές δομές, μόνα και αβοήθητα.
Να θυμάσαι πως αυτοί που δε θέλησαν να σκύψουν πάνω στα προβλήματα ξέπεσαν στη λήθη και την απαξίωση... (Αρσένης, Ανθόπουλος, Γιαννάκου, Καλός, Κοντογιαννόπουλος και άλλοι μεγάλοι και τρανοί).
Να θυμάσαι πως η πολιτεία χρωστάει στους εκπαιδευτικούς αξιοπρεπή μισθό και σύνταξη, ουσιαστική επιμόρφωση και αναγνώριση ενός δύσκολου έργου.
Να θυμάσαι πως τα παιδιά είναι βαθύτατα πληγωμένα από την κρατική αφροντισιά, την πολιτική δειλία και τις σκοπιμότητες της αγοράς.

Μέμνησο τέλος, υπουργέ, των αγώνων και διόλου μη δεις το Παιδείας ως Υπουργείο Τουρισμού. Αλλιώτικα γοργά θ’ αντικρίσεις τις άγονες γραμμές των οριζόντων...


Θ. Τσιριγώτης
εκπρόσωπος των Παρεμβάσεων-Συσπειρώσεων
στο ΔΣ της ΟΛΜΕ

Μανιτάρι του Βουνού είπε...

Ευχαριστούμε για την ανάρτηση!!

Καλή καρποφόρα, ελπιδοφόρα και αγωνιστική χρονιά.

Miltos είπε...

Μανιτάρι του βουνού ευχαριστώ για τις εγκάρδιες ευχές. Καλή χρονιά με αισιοδοξία και μπόλικη ελπίδα. Το σκοτεινότερο σκοτάδι είναι λίγο πριν ξημερώσει.
Αν ο τίτλος του ιστολογίου δεν είναι τυχαίος, να ευχηθώ καλές σοδειές με καλογράκια boletus aerius -edulis) και αυγουλίτες (amanita caesarea)

Αρκουδπουρνάρ είπε...

Του Χρήστου Κάτσικα
Ο ΙΑΝΟΣ ΤΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ

Ανοίγοντας το κεφάλαιο του συστήματος πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, εύκολα διαπιστώνει κανείς δύο πράγματα. Πρώτον, ότι αποτελούν την «ψυχή» των αναρίθμητων εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων και αντιμεταρρυθμίσεων των τελευταίων 35 χρόνων. Δεύτερον, ότι η διακήρυξη των όποιων αλλαγών στις εξετάσεις χρησιμοποιείται συνήθως ως επικοινωνιακή ντρίμπλα του υπουργείου Παιδείας για να καλυφθούν, με τη σκόνη που σηκώνουν, οι βαθιές πληγές που έχουν χαραχτεί στο σώμα του δημόσιου σχολείου.

Πριν από 30 χρόνια, τον Νοέμβριο του 1978, το νέο σύστημα «Πανελλήνιες Εξετάσεις» παρουσιάζεται με πανηγυρισμούς από την πλευρά της εκπαιδευτικής ηγεσίας, που δεν διστάζει να αναγγείλει διά στόματος του υφυπουργού Παιδείας Βασίλη Κοντογιαννόπουλου (Ν.Δ.) ότι «η εισαγωγή στα πανεπιστήμια με το νέο σύστημα θα γίνεται χωρίς εξετάσεις» και ότι «δεν θα εξαρτάται στο εξής από παράγοντες όπως τα φροντιστήρια και η τύχη».

Φυσικά, η βασική «καινοτομία» των Πανελληνίων Εξετάσεων, δηλαδή η διπλή εξεταστική δοκιμασία (Β΄ και Γ΄ Λυκείου), όχι μόνο δεν έφερε την πολυθρύλητη και πολυδιαφημιζόμενη ελεύθερη εισαγωγή στα πανεπιστήμια, αλλά αντίθετα όξυνε τις εκπαιδευτικές ανισότητες και «καθιέρωσε», πραγματικά, την ταχύτατη εξάπλωση των φροντιστηρίων, αφού μετέτρεψε τη λυκειακή βαθμίδα σε εξεταστικό κέντρο.

Το 1983 οι Πανελλήνιες Εξετάσεις μετονομάζονται σε Γενικές Εξετάσεις. Σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις, το νέο σύστημα στόχευε στην «ελάττωση της απορρύθμισης της λειτουργίας του λυκείου» με τον περιορισμό των Γενικών Εξετάσεων μόνο στη Γ΄ Λυκείου. Επίσης στόχευε στην «αύξηση της ισότητας ευκαιριών» με το «άνοιγμα των πανεπιστημίων» και «στον περιορισμό της εξάπλωσης των φροντιστηρίων».

Με κάποιες παραλλαγές το σύστημα των Γενικών Εξετάσεων εφαρμόστηκε έως το 1998. Αν εκπλήρωσε τους στόχους του, το δείχνουν καθαρά τα ακόλουθα αποκαλυπτικά στοιχεία: Το 1983 λειτουργούσαν στη χώρα μας περίπου 1.000 φροντιστήρια Μέσης Εκπαίδευσης. Δεκαπέντε χρόνια αργότερα τα «επίσημα» φροντιστήρια είχαν υπερδιπλασιαστεί, ενώ εκατοντάδες άλλα λειτουργούσαν «ανεπίσημα».

Το 1997, ο υπουργός της Παιδείας Γερ. Αρσένης γέμισε τις πρώτες σελίδες των εφημερίδων με τις εξαγγελίες για την κατάργηση των Γενικών Εξετάσεων και την ελεύθερη πρόσβαση στα πανεπιστήμια. Η συνέχεια; Τα δύο
ΚΡΥΦΗ ΑΤΖΕΝΤΑ
με κόψιμο μιας τάξης από το δημοτικό σχολείο ή ενός έτους από το πανεπιστήμιο στο νέο σύστημα εξετάσεων
πρώτα χρόνια της εφαρμογής του νέου συστήματος πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση χιλιάδες μαθητές όχι μόνο δεν είχαν πρόσβαση στα ΑΕΙ- ΤΕΙ, αλλά «κόπηκαν» ακόμη και από τη δυνατότητα να ολοκληρώσουν τη Β΄ ή τη Γ΄ Λυκείου. Παράλληλα, ενώ το 1994 το ποσοστό των μαθητών της Β΄ και της Γ΄ Λυκείου στην Αθήνα που παρακολουθούσαν φροντιστήριο και ιδιαίτερα μαθήματα διαμορφώνεται κατά μέσο όρο σε 55%- 60%, το 2000 ξεπέρασαν το 85%!

Από το 2005 το ΥΠΕΠΘ επιβάλλει την περιβόητη «βάση του 10», την οποία παρουσίασε ως ελιξίριο που θα δώσει τη δυνατότητα στο λύκειο να οικοδομήσει «τη μορφωτική του αποστολή και δυναμική ως σχολείο γενικής μόρφωσης», θα καλλιεργήσει «το ενδιαφέρον των μαθητών για την απόκτηση της γνώσης στο σύνολο των μαθημάτων του λυκείου», θα «αυξήσει τον ελεύθερο χρόνο των μαθητών» και «θα περιορίσει το φροντιστήριο». Η πραγματικότητα ήταν διαφορετική καθώς δεν επρόκειτο παρά για επιχείρηση νομιμοποίησης του «εποστρακισμού» των πιο αδύνατων κοινωνικά και σχολικά μαθητών και για στένεμα των διόδων προς τα ΑΕΙ- ΤΕΙ που «έκλεινε το μάτι» στα εκατοντάδες κέντρα ελευθέρων σπουδών και των λεγόμενων κολεγίων, στα οποία προσφερόταν έτοιμη πελατεία το «πλεόνασμα» των υποψηφίων που δεν θα εισάγονταν. Τις τελευταίες ημέρες ο κ. Στυλιανίδης από το ΥΠΕΠΘ, προσπαθώντας να ξεφύγει από τον ασφυκτικό κλοιό του νεανικού θυμού και της κοινωνικής αγανάκτησης, άνοιξε ακόμη μία φορά το «εξεταστικό». Οι «τροχιοδεικτικές» προτάσεις του προέδρου του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας (ΕΣΥΠ) κ. Βερέμη επικέντρωσαν στην αντικατάσταση του σημερινού συστήματος εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και στην αποσύνδεση του λυκείου από το σύστημα πρόσβασης. Στο πολυπαιγμένο εκπαιδευτικό δραματολόγιο ήρθε να βρει αγκυροβόλιο η πρόταση για μεταλυκειακό- προπαρασκευαστικό έτος για την εισαγωγή σε ΑΕΙ- ΤΕΙ, «πασπαλισμένη» με τις γνωστές υποσχετικές για «ανάκτηση του αυτόνομου ρόλου του λυκείου, αποδυνάμωση της παραπαιδείας, αντικειμενική επιλογή κ.λπ.».

Ποια είναι τα «οικοδομικά υλικά» της νέας πρότασης;

Oι εξετάσεις κατά τη διάρκεια του λεγόμενου προπαρασκευαστικού έτους δεν αποτελούν παρά δεύτερο γύρο επιλογής (ο πρώτος στο λύκειο), που περιλαμβάνει την επιστροφή της «κρησάρας» με ακόμη στενότερες τρύπες...

Παράλληλα, η πρόταση για μεταλυκειακό έτος συνοδεύεται, χωρίς να δηλώνεται επίσημα, από κρυφή ατζέντα που περιλαμβάνει την αφαίρεση μιας τάξης από το δημοτικό σχολείο ή ενός έτους από το πανεπιστήμιο, το «τεστ αυτογνωσίας» για να «μαθαίνει» κάθε μαθητής από νωρίς το πόστο του αλλά και την επαναφορά εξετάσεων στις τελευταίες τάξεις του δημοτικού.