Πέμπτη 21 Μαΐου 2009

Μαθηματικά κατεύθυνσης: Βουνό για δεινούς ορειβάτες, χωρίς βρύσες με νερό, ντάλα στον ήλιο.

Σε ένα «βουνό» από αριθμούς κλήθηκαν χθες να σκαρφαλώσουν οι υποψήφιοι της Θετικής και Τεχνολογικής Κατεύθυνσης, καθώς η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων επέλεξε ιδιαίτερα απαιτητικά θέματα στα Μαθηματικά Κατεύθυνσης, που κρίνονται αντίστοιχης δυσκολίας με τα περυσινά και αναμένεται να προκαλέσουν ανάλογη «σφαγή».

Είναι χαρακτηριστικό ότι πέρυσι στα Μαθηματικά Κατεύθυνσης, πάνω από το 52,5% των μαθητών της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης 1 και το 75% των μαθητών της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης 2 απέτυχαν να πιάσουν τη βάση του δέκα, ενώ το ίδιο συνέβη και με το 40,7% των μαθητών της Θετικής Κατεύθυνσης.

Στον αντίποδα, άριστα (18-20) έγραψε πέρυσι μόλις το 9,37% της Θετικής, το 10,5% της Τεχνολογικής 1 και το 2,29% της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης 2. Ανάλογα αναμένεται να είναι και τα εφετινά αποτελέσματα, καθώς σύμφωνα με την Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία (ΕΜΕ), τα θέματα «ήταν αντίστοιχου βαθμού δυσκολίας με τα περυσινά, με αποτέλεσμα να αναμένεται και ανάλογη κατανομή της βαθμολογίας».

Εξάλλου, σύμφωνα με τους μαθηματικούς του Φροντιστηρίου Φλωρόπουλος, τα θέματα κάλυψαν όλη την ύλη και παρουσιάζουν κλιμακωτή δυσκολία, με το τέταρτο θέμα περισσότερο απαιτητικό ώστε να ξεχωρίσουν οι άριστοι.

Διαβάθμιση της αξιολόγησης
Αντίθετα, οι μαθητές της Θεωρητικής Κατεύθυνσης αντιμετώπισαν θέματα που κρίθηκαν σχετικά απλά και πάντως ευκολότερα από τα περυσινά από τους περισσότερους φιλολόγους στη Νεοελληνική Λογοτεχνία, όπου κλήθηκαν να αναλύσουν το ποίημα «ο Ελεγκτής» του Μίλτου Σαχτούρη.
Η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων (ΠΕΦ) εκτίμησε ότι το κείμενο εμπεριέχεται στην εξεταστέα ύλη, αλλά υπογράμμισε ότι η περιορισμένη έκταση της ύλης και το γεγονός ότι το βιβλίο δεν έχει ανανεωθεί εδώ και χρόνια οδηγούν σε διαρκείς επαναλήψεις των θεμάτων. Σχετικά με τις ερωτήσεις, οι φιλόλογοι εκτίμησαν ότι «ανταποκρίνονται στο κείμενο και επιτρέπουν τη διαβάθμιση της αξιολόγησης».

Και η χθεσινή ημέρα των εξετάσεων κύλησε χωρίς προβλήματα, με εξαίρεση το Εξεταστικό Κέντρο Βιάνου στο Ηράκλειο Κρήτης, όπου σημειώθηκε βλάβη ηλεκτροδότησης λόγω καιρικών φαινομένων και τα θέματα παραδόθηκαν με περιπολικό. Επίσης, μεμονωμένοι υποψήφιοι απηύθυναν ερωτήσεις και στα δυο μαθήματα, με αποτέλεσμα να αποσταλούν διευκρινίσεις της ΚΕΕ. Την Παρασκευή οι εξετάσεις συνεχίζονται με Ιστορία Θεωρητικής, Βιολογία Θετικής, Χημεία- Βιοχημεία Τεχνολογικής και Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης
(Αναδημοσίευση από Τα Νεα.)

1. Θέματα και λύσεις στην ιστοσελίδα atopo.gr
2. Άλλο άνθρωποι, άλλο υποψήφιοι.

«Έξυπνες βόμβες»

Του Χρήστου Κάτσικα

Είχαμε γίνει μάντεις κακών την Τρίτη, μια μέρα πριν να δώσουν οι υποψήφιοι εξετάσεις στα Μαθηματικά. Γράφαμε ότι τα θέματα των Μαθηματικών κινδυνεύουν και φέτος να γεμίσουν το τοπίο βαθμολογικά ναυάγια και αποκαΐδια.

Χθες οι υποψήφιοι που έβγαιναν από τα εξεταστικά κέντρα έλεγαν ότι τα θέματα των Μαθηματικών Κατεύθυνσης άρχιζαν, για μια ακόμη φορά, εκεί που τέλειωνε η δική τους η λογική.

Ποιο είναι τελικά το κύριο ζήτημα για την επιτροπή θεμάτων που μοιάζει με τον υδραυλικό που κρατάει στο χέρι του τον διακόπτη και κανονίζει, ανάλογα με τις επιλογές του, τη ροή του νερού;

Το κύριο ζήτημα είναι τόσοι να πάρουν 18-20, τόσοι 12-15, τόσοι να πέσουν κάτω από τη βάση κ.λπ..
Με θέματα εύκολα ή υπερφυσικά, σύμφωνα ή όχι με τους διακηρυγμένους στόχους των αναλυτικών προγραμμάτων, πονηρά ή παπαγαλίστικα,
ο πραγματικός στόχος των εξετάσεων είναι «να παρουσιάζουν οι επιδόσεις των υποψηφίων ορθολογική κλιμάκωση στη διάκριση άριστα, καλά, μέτρια, έτσι ώστε η κλιμάκωση αυτή να βοηθήσει να γίνει πιο αντικειμενική η επιλογή όσων θα εισαχθούν στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση» (ΥΠΕΠΘ).

Να το ξαναπούμε καθαρά: το πρόβλημα του μεγάλου ποσοστού γραπτών που θα βαθμολογηθούν και φέτος κάτω από τη βάση δεν είναι πρόβλημα των μαθητών, αλλά του εξεταστικού συστήματος που λειτουργεί σαν εκπαιδευτική ΥΠΕΔΑ.
Με άλλα λόγια, τα υψηλά ποσοστά αποτυχίας είναι τεχνητή κατασκευή των λεγόμενων διαβαθμισμένων θεμάτων που λειτουργούν σαν «έξυπνες βόμβες» στην κατανομή της αποτυχίας με στόχους αντιεκπαιδευτικούς:
να μη μας ξεφύγουν οι βάσεις, να νομιμοποιήσουμε στη συνείδηση ενός τμήματος των υποψηφίων τον αποκλεισμό τους και βεβαίως να ψαλιδίσουμε τις προσδοκίες...

Ξαναρωτάμε: τι σχέση μπορεί να έχουν όλες οι παραπάνω «στρατηγικές διαχείρισης» και οι «εξωτερικές δεσμεύσεις» με τους μαθητές- υποψήφιους, το σχολείο και την εκπαιδευτική διαδικασία;


……Αρρώστησε κάποτε η δασκάλα και για να μην χάσουν τη χρονιά τους τα κορίτσια, έρχονταν στο σχολειό των αγοριών. Γέμισαν όλα τα θρανία της σάλας. Είχαμε μαθηματικά. Σήκωσε στον πίνακα την Αννέτα του Σαϊνη. Ακριβώς δίπλα στον πίνακα καθόταν ο Σπύρος ο Βέλιος, θείος της.
Στη μέθοδο των τριών, ο δάσκαλος ήθελε τούτη τη διατύπωση: «Μια οκά τυρί, για παράδειγμα, κάνει δέκα γρόσια, οι εφτά οκάδες πόσο κάνουν;»
Έπρεπε να πεις: «’’Δεν ηξεύρομεν’’ και για το βρούμε θα κάνουμε αυτό κι αυτό…»
Εκείνη τη μέρα όμως είχαμε πολλαπλασιασμό.
--Τρείς φορές το επτά πόσο κάνει; Ρωτάει ο δάσκαλος την Αννέτα.
--Πόσο κάνει, μωρέ Σπύρο;, ρωτάει σιγανά η Αννέτα το θείο Σπύρο.
Ο Σπύρος, «άσσος» στα μαθηματικά της λέει:
--Πες «δεν ηξεύρομεν».
Κι ακούμε με γεμάτο το στόμα:
--Δεν ηξεύρομεν.
Τραντάχτηκε η σάλα από τα χάχανα.
Και η φωνή του δάσκαλου:
--Να ξεραθείτε …άϊντε, κάτσε κάτω.
--Α, μωρέ παλιο – Σπύρο, τι μου ‘κανες.
Αλλά κι ο Σπύρος απορούσε.
(από το βιβλίο του Πέτρου Αποστολίδη «Οσα Θυμαμαι 1900-1969 Εκδόσεις Κέδρος»)

Δεν υπάρχουν σχόλια: