Παρασκευή 26 Σεπτεμβρίου 2008

Σχολικό εγχειρίδιο Φυσικής από την Αλβανία


Βρήκα σε τμήμα ένταξης ένα βιβλίο Φυσικής της γείτονος Αλβανίας.
Το βιβλίο μικρού σχήματος έχει 236 σελίδες σε ασπρόμαυρη εκτύπωση, (έκδοση 2002) και ως δείχνει είναι για το Γυμνάσιο. Βέβαια είναι λιτό και μη φανταχτερό σε εκτύπωση. Πρόσεξα όμως ότι είναι προσαρμοσμένο στην ηλικία των μαθητών του Γυμνασίου, αν κρίνω από την αραιογραμμένη εκτύπωση, τα μεγάλα γράμματα και τα σχήματα, που μπορεί να δείχνουν απλοϊκά, αλλά πάντα καταλαμβάνουν το 1/2 ή το 1/3 της σελίδας. Καλύπτει τις καταστάσεις της ύλης, την δομή της, υδροστατική, δυνάμεις (χωρίς να υπεισέρχεται σε νόμους του Νεύτωνα) έργο, ισχύς, ηλεκτρικά κυκλώματα, ηλεκτρομαγνητισμό σε έκταση, οπτική, μικρή εισαγωγή στην ατομική Φυσική. Ακόμη δεν έχει κινήσεις (ομαλή, επιταχυνόμενη, κυκλική) κεντρομόλα δύναμη, ηλεκτροστατική.
Σε αρκετά σχήματα διακρίνονται πρωτότυπες ιδέες, όπως το πριόνισμα ενός ξύλου για την σωματιδιακή δομή της ύλης, το βαρέλι με τις μοτοσυκλέτες για την συνθήκη του Bohr εκπομπής φωτονίων.
Στην παρουσίαση υπάρχουν 12 ενδεικτικές σελίδες από το βιβλίο αυτό.
Είπαμε λιτό αλλά ενδιαφέρον.
Υστερεί στις λίγες ασκήσεις - ερωτήσεις που έχει.
(στο γραμματόσημο ο Einstein σε τεχνοτροπία Χότζα)

3 σχόλια:

N. είπε...

...τα δικά μας βιβλία Φυσικής για το Γυμνάσιο και φανταχερά είναι και για τη β΄λυκείου πολύ κατάλληλα!Και ''επιστημονικά'' βάβαια, μια και οι μαθητές στη β΄ γυμνασίου μαθαίνουν(;) για τη...μέση διανυσματική ταχύτητα, αλλά δεν πρέπει να διδαχτούν στη γ' λυκείου περί ...στοιχειωδών σωματιδίων!Πεσ μου, τρέλα ή τρελά πράματα;

Αρκουδπουρνάρ είπε...

Τις προάλλες φιλική μας Χημικός (δεν είναι στην εκπαίδευση) μητέρα μαθητή Β Γυμνασίου μας έλεγε τον πόνο της για την βαριοφορτωμένη σχολική τσάντα του γιού της, για τα 40 τόσα βιβλία που του έδωσαν στο Σχολείο, που σχηματίζουν στήλη ύψους 6ο και cm.
Μέσα στα άλλα αναφέρθηκε και στο βιβλίο Φυσικής, που σε αρχικές σελίδες γράφει για την Φυσική "Μελετά το χώρο, το χρόνο, την ύλη και την ενέργεια καθώς και τον τρόπο που αυτά συσχετίζονται"
και με ρώτησε τι καταλαβαίνω. Τι να καταλάβει μετά το παιδί που ακόμα ασχολείται με τα κάστρα του playmobile.
Μετά θυμήθηκα και εγώ την φράση "Η Φυσική ασχολείται με τις συνιστώσες της ύλης και τις αλληλεπιδράσεις τους" που χρησιμοποιούσα στην εισαγωγή της Α Λυκείου, ότε ήμουν νεος απειρος δάσκαλος.
Ψάχνοντας βρήκα την πηγή της φράσης (για τις συνιστώσες της ύλης και τις αλληλεπιδράσεις) στο βιβλίο ΘΕΜΕΛΙΩΔΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΗ ΦΥΣΙΚΗ ALONSO/FINN σε μετάφραση Λ. Ρεσβάνη - Τ. Φίλιππα.
Έτυχε να είμαι από τις πρώτες φουρνιές στο Γυμνάσιο στη Β Τάξη που εσήχθη η Φυσική - Χημεία.
Θυμάμαι είχαμε ένα βιβλίο Φυσικής ενός Τσιτουρίδη. Αργότερα κυκλοφόρησε και ο Αλκίνοος Μάζης παρόμοιο βιβλίο. Ο ΟΕΔΒ δεν είχε εκδόσει ακόμη. Να σας πω θυμάμαι ελάχιστα από εκείνα τα βιβλία.
Πιο πολύ θυμάμαι ένα πολυγραφημένο φυλλάδιο Χημείας του καθηγητή μου Θεόδωρου Μαλδογιάννη που ξεκινούσε τη Χημεία με το ξίδι με την δικαιολογία "Ξεκινούμε από το ξίδι να μας ανοίξει η όρεξη να μάθουμε Χημεία" μετά είχε συμβολισμό στοιχείων κλπ

Miltos είπε...

Εδώ που τα λέμε, και τα άλλα βιβλία γενικής παιδείας τα έχουνε (αν παρέχει ασφάλεια το Σχολείο) στο Λύκειο κάτω από το θρανίο.
Τα βιβλία κατεύθυνσης (Φυσική, Μαθηματικά) και να μην τα είχαν το ίδιο είναι, αφού διαβάζουν από τα βοηθήματα,αλλά και τα θέματα (π.χ. Μαθηματικά πέρισυ, πρόπερσι μακράν απήχαν από τα σχολικά βιβλία)
Το δίκαιον λοιπόν είναι να δίνεται το ποσόν στον κάθε μαθητή να επιλέξει εκ του ελευθέρου εμπορίου.