ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΦΥΣΙΚΗΣ Α και Β Δέσμης του 1985
ΖΗΤΗΜΑ ΠΡΩΤΟ
Α1) Στο πρότυπο απλού αρμονικού ταλαντωτή, με ορισμένη ολική ενέργεια, να υπολογιστούν σε συνάρτηση με το χρόνο η δυναμική και η κινητική του ενέργεια και να δοθούν οι αντίστοιχες γραφικές παραστάσεις.
Α2) Δύο απλές αρμονικές ταλαντώσεις της ίδιας διεύθυνσης που οι συχνότητές τους διαφέρουν λίγο μεταξύ τους, περιγράφονται από τις εξισώσεις ψ1=α ημω1 t και
ψ2=α ημω2 t. Ποιο είναι το αποτέλεσμα της σύνθεσης των δυο αυτών ταλαντώσεων;
Ποια είναι και πως προκύπτει η εξίσωση της συνισταμένης κίνησης και ποια η συχνότητά της;
ΖΗΤΗΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟ
Β1) Να ορισθεί η αδιαβατική μεταβολή και να αναφερθούν δύο παραδείγματα. Να δοθεί η εξίσωση της αδιαβατικής μεταβολής μιας ορισμένης ποσότητας ενός ιδανικού αερίου και να γίνει η γραφική της παράσταση στο διάγραμμα P-V. Γιατί οι αδιαβατικές καμπύλες στο διάγραμμα P-V είναι πιο απότομες από τις ισόθερμες;
Β2) Αν Εκ είναι η μέση κινητική ενέργεια των μορίων ιδανικού αερίου και η πίεσή του δίνεται από τη σχέση P=2/3 N1 Εκ , όπου Ν1 είναι ο αριθμός των μορίων στη μονάδα του όγκου, να βρεθεί η σχέση μεταξύ της απόλυτης θερμοκρασίας (Τ) και της μεταβλητής Εκ.
ΖΗΤΗΜΑ ΠΡΩΤΟ
Α1) Στο πρότυπο απλού αρμονικού ταλαντωτή, με ορισμένη ολική ενέργεια, να υπολογιστούν σε συνάρτηση με το χρόνο η δυναμική και η κινητική του ενέργεια και να δοθούν οι αντίστοιχες γραφικές παραστάσεις.
Α2) Δύο απλές αρμονικές ταλαντώσεις της ίδιας διεύθυνσης που οι συχνότητές τους διαφέρουν λίγο μεταξύ τους, περιγράφονται από τις εξισώσεις ψ1=α ημω1 t και
ψ2=α ημω2 t. Ποιο είναι το αποτέλεσμα της σύνθεσης των δυο αυτών ταλαντώσεων;
Ποια είναι και πως προκύπτει η εξίσωση της συνισταμένης κίνησης και ποια η συχνότητά της;
ΖΗΤΗΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟ
Β1) Να ορισθεί η αδιαβατική μεταβολή και να αναφερθούν δύο παραδείγματα. Να δοθεί η εξίσωση της αδιαβατικής μεταβολής μιας ορισμένης ποσότητας ενός ιδανικού αερίου και να γίνει η γραφική της παράσταση στο διάγραμμα P-V. Γιατί οι αδιαβατικές καμπύλες στο διάγραμμα P-V είναι πιο απότομες από τις ισόθερμες;
Β2) Αν Εκ είναι η μέση κινητική ενέργεια των μορίων ιδανικού αερίου και η πίεσή του δίνεται από τη σχέση P=2/3 N1 Εκ , όπου Ν1 είναι ο αριθμός των μορίων στη μονάδα του όγκου, να βρεθεί η σχέση μεταξύ της απόλυτης θερμοκρασίας (Τ) και της μεταβλητής Εκ.
ΖΗΤΗΜΑ ΤΡΙΤΟ
Από την κορυφή κεκλιμένου επιπέδου, γωνίας κλίσης φ=30 μοίρες, στερεώνεται δια μέσου ιδανικού ελατηρίου σώμα μάζας m1=2Kgr και το σύστημα ισορροπεί πάνω στο κεκλιμένο επίπεδο. Από τη βάση του κεκλιμένου επιπέδου κινείται προς τα πάνω σώμα μάζας m2=3Kgr και αρχικής ταχύτητας υο=5m/sec που έχει τη διεύθυνση του ελατήριου. Τα δύο σώματα συγκρούονται κεντρικά και η κρούση είναι πλαστική. Η αρχική απόσταση των δυο σωμάτων είναι 0,9m. Αν η μέγιστη συσπείρωση του ελατήριου μετά την κρούση είναι 0,2m να υπολογιστεί η σταθερά k του ελατήριου. Δίνεται η επιτάχυνση της βαρύτητος είναι g=10m/sec2 και οι τριβές δεν λαμβάνονται υπόψη.
ΖΗΤΗΜΑ ΤΕΤΑΡΤΟ
Από την επιφάνεια της γης εκτοξεύεται κατακόρυφα προς τα πάνω σώμα μάζας m=1kgr με ταχύτητα υο=10Κm/sec.
Ποια ώθηση πρέπει να εξασκηθεί στο σώμα όταν βρίσκεται σε ύψος Rγ από την επιφάνεια της γης ώστε να γίνει δορυφόρος της σε αυτό το ύψος;
Δίνονται η επιτάχυνση της βαρύτητος στην επιφάνεια της γης go=10m/sec2 και η ακτίνα της γης Rγ=6400Κm.
Το σώμα κινείται μόνο με την επίδραση του βάρους του και χωρίς τριβές.
.......................................................................
Οι λύσεις του 3ου και 4ου θέματος από την εφημερίδα Μεσημβρινή μάλλον.
Τι γράφτηκε στις εφημερίδες
Έγραφε τότε η εφημερίδα «Μεσημβρινή» της Ελένης Βλάχου, με μεγάλα γράμματα:
Βατερλώ η Φυσική. Με αγκάθια η άσκηση της Φυσικής (αθρόες διαμαρτυρίες).
«Άπιαστο» για μαθητές το 3ο ζήτημα, δυσκόλεψε τους … ειδικούς.
Απαράδεκτο το 3ο θέμα της Φυσικής.
Ενώ δεν παρέλειπε να ενημερώσει για την επιτυχία της «Μ»
(Για δεύτερη φορά η «Μ» με τη βοήθεια των φροντιστών συνεργατών της έπεσε «διάνα» και στο «ασαφές» θέμα της Φυσικής, αλλά βέβαια με τη σωστή του διατύπωση. Το παρόμοιο θέμα είχε δημοσιευθεί στο φύλλο της 6ης Ιουνίου, στη σελίδα «Μαζί για την επιτυχία».
Πανικός και απογοήτευση κατέλαβε χθες τους υποψήφιους της Α και Β Δέσμης, που διαγωνίζονταν στη Φυσική, αφού μετά από τρεις ώρες ταλαιπωρίας οι περισσότεροι δεν κατάφεραν να λύσουν το τρίτο ζήτημα των θεμάτων, για το οποίο αξίζει να σημειωθεί ότι ακόμα και πεπειραμένοι φροντιστές δυσκολεύτηκαν να βρουν άκρη.
Συνέπεια το μάθημα αυτό για τους περισσότερους ν’ αποβεί «Βατερλώ».
«Άπιαστο για μαθητές» το χαρακτήρισαν το θέμα αυτό της Φυσικής, και πολλοί εκπαιδευτικοί, ενώ οι συνεργάτες της «Μ» θεωρούν ότι το θέμα ήταν «ασαφές», με αποτέλεσμα να δημιουργήσει σύγχυση στους υποψήφιους, οι οποίοι σπατάλησαν το χρόνο τους για να βρουν κάποια λύση και πολλοί δεν πρόλαβαν να ασχοληθούν με άλλα θέματα.
Ακόμα και μαθητές του 19 δεν είναι σίγουροι αν βρήκαν τη σωστή λύση.
Οι υποψήφιοι αμέσως μετά την εξέταση έκαναν «επιδρομή» στα φροντιστήρια τους για να μάθουν επιτέλους «τι πουλιά έπιασαν».
Από την άλλη πλευρά οι γονείς, με τηλεφωνήματά τους προς τη «Μ», εκδήλωναν την αγανάκτησή τους και ζητούσαν να δοθεί η σωστή λύση από την Κεντρική Επιτροπή των Γενικών Εξετάσεων, που είναι και υπεύθυνη για τα θέματα.
Από την πλευρά μας διατυπώνουμε το ερώτημα:
Δεν θα έπρεπε οι επιστήμονες αυτοί που εισηγούνται τα θέματα να είναι πιο προσεκτικοί στη διατύπωσή τους και στο περιεχόμενό τους, ώστε να μην οδηγούν τα παιδιά σε τέτοιο μαρτύριο;
Πιθανόν από την εφημερίδα «Ελευθεροτυπία»
ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Επίθεση στα φροντιστήρια
(Τόσο … πολύ μακριά και … καθαρά έβλεπε!, μακάρι νάταν έτσι κύριε Απόστολε, ήταν όμως; Ετσι εξελίχτηκαν τα πράγματα; Α …μπα … σσς μη μας ακούσν)
Οξύτατη κριτική κατά των φροντιστηρίων μέσης εκπαίδευσης άσκησε χτες ο υπουργός Παιδείας Απ. Κακλαμάνης, κατά τη διάρκεια της τακτικής του συνάντησης με τους εκπροσώπους του Τύπου, για τις γενικές εξετάσεις. Τονίζοντας ο υπουργός ότι «έχουμε φτάσει στο σημείο οι πάντες να αναγορεύουν τους καθηγητές των φροντιστηρίων σε υπέρτατους κριτές των θεμάτων που τίθενται στις εξετάσεις», σύστησε σε γονείς και μαθητές να μην επηρεάζονται, αλλά να αρκούνται στην μελέτη των σχολικών τους μαθημάτων.
«Τα θέματα» τόνισε ο υπουργός «δίνονται πάντα από την ύλη, που έχει διδαχθεί στο σχολείο. Βέβαια η φροντιστηριακή διδασκαλία ήταν απαραίτητη σε εποχή όπου τα θέματα δίνονταν εκτός ύλης και είχε δημιουργηθεί η αντίληψη ότι το σύστημα προετοιμασίας ήταν άσχετο με το σχολείο.
Σήμερα, όμως, πηγαίνοντας στα φροντιστήρια οι μαθητές και αναζητώντας θέματα SOS, συναντούν προβλήματα όταν έχουν να επιλύσουν εύκολα θέματα.
Το υπουργείο Παιδείας με το νέο σχέδιο νόμου που αφορά τα φροντιστήρια γενικής παιδείας και ξένων γλωσσών, θα βάλει κάποιους φραγμούς στη λειτουργία τους.
Βέβαια δεν μπορούμε να απαγορεύσουμε σε οποιανδήποτε καθηγητή δεν είναι δημόσιος υπάλληλος τις γνώσεις που διαθέτει να τις παρέχει σ’ ένα φροντιστήριο.
Όσο για το σχέδιο νόμου το υπουργείο Παιδείας είναι ανοιχτό στον διάλογο με οποιαδήποτε ενδιαφερόμενο φορέα.
Οι συνθήκες των εξετάσεων φέτος ήταν πολύ καλύτερες απ’ οποιαδήποτε άλλη χρονιά, αφού δεν υπήρχε το άγχος της διαρροής, όπως συνέβαινε επί των κυβερνήσεων προ του 1981 (ας μη σχολιάσω)
Οι φυσικοί – Τα σχόλια της ΕΕΦ
ΔΥΣΚΟΛΟ χαρακτήρισε το τρίτο θέμα της Φυσικής και το προεδρείο της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών σε συνέντευξη Τύπου που έδωσε χτες.
Ο πρόεδρος της Ένωσης κ. Μαρίνος υπογράμμισε ωστόσο πως το θέμα καλώς μπήκε, γιατί από τα τρία ερωτήματα που είχε τα δύο μπορούσαν να απαντηθούν από ένα καλά διαβασμένο μαθητή. Το τρίτο ερώτημα που καλύπτει το 1,7 (στα 20) της συνολικής βαθμολογίας, ήταν για να ξεχωρίσουν οι πάρα πολύ καλά καταρτισμένοι.
Αντίθετα ο αντιπρόεδρος κ. Ντάνος υποστήριξε πως η άσκηση θα ήταν καλύτερα να έλειπε από τις εξετάσεις.
Συνολικά, πρόσθεσε, ήταν πολύ δύσκολη ώστε να αντιμετωπιστεί στην ολότητά της. Και ένας καλός υποψήφιος δε θα την έλυνε. Από την άλλη βέβαια δεν είναι αυτό που θα έκρινε τον υποψήφιο. Μέσα από την ύλη και μόνο του βιβλίου η άσκηση δεν έβγαινε και ότι σύμφωνα με την άποψή του δεν πρέπει να την έλυσαν σωστά ούτε οι τρεις στους χίλιους υποψήφιους.
Με την άποψη του προέδρου συμφώνησε επίσης και ο γραμματέας της Ένωσης κ. Μπουρίτσας.
Βέβαια παραμένει το ερώτημα τι έγινε με τους υποψήφιους που ανάλωσαν πολύτιμο χρόνο προσπαθώντας να το λύσουν και έτσι δεν πρόλαβαν να λύσουν τα υπόλοιπα ζητήματα.
Βατερλώ η Φυσική. Με αγκάθια η άσκηση της Φυσικής (αθρόες διαμαρτυρίες).
«Άπιαστο» για μαθητές το 3ο ζήτημα, δυσκόλεψε τους … ειδικούς.
Απαράδεκτο το 3ο θέμα της Φυσικής.
Ενώ δεν παρέλειπε να ενημερώσει για την επιτυχία της «Μ»
(Για δεύτερη φορά η «Μ» με τη βοήθεια των φροντιστών συνεργατών της έπεσε «διάνα» και στο «ασαφές» θέμα της Φυσικής, αλλά βέβαια με τη σωστή του διατύπωση. Το παρόμοιο θέμα είχε δημοσιευθεί στο φύλλο της 6ης Ιουνίου, στη σελίδα «Μαζί για την επιτυχία».
Πανικός και απογοήτευση κατέλαβε χθες τους υποψήφιους της Α και Β Δέσμης, που διαγωνίζονταν στη Φυσική, αφού μετά από τρεις ώρες ταλαιπωρίας οι περισσότεροι δεν κατάφεραν να λύσουν το τρίτο ζήτημα των θεμάτων, για το οποίο αξίζει να σημειωθεί ότι ακόμα και πεπειραμένοι φροντιστές δυσκολεύτηκαν να βρουν άκρη.
Συνέπεια το μάθημα αυτό για τους περισσότερους ν’ αποβεί «Βατερλώ».
«Άπιαστο για μαθητές» το χαρακτήρισαν το θέμα αυτό της Φυσικής, και πολλοί εκπαιδευτικοί, ενώ οι συνεργάτες της «Μ» θεωρούν ότι το θέμα ήταν «ασαφές», με αποτέλεσμα να δημιουργήσει σύγχυση στους υποψήφιους, οι οποίοι σπατάλησαν το χρόνο τους για να βρουν κάποια λύση και πολλοί δεν πρόλαβαν να ασχοληθούν με άλλα θέματα.
Ακόμα και μαθητές του 19 δεν είναι σίγουροι αν βρήκαν τη σωστή λύση.
Οι υποψήφιοι αμέσως μετά την εξέταση έκαναν «επιδρομή» στα φροντιστήρια τους για να μάθουν επιτέλους «τι πουλιά έπιασαν».
Από την άλλη πλευρά οι γονείς, με τηλεφωνήματά τους προς τη «Μ», εκδήλωναν την αγανάκτησή τους και ζητούσαν να δοθεί η σωστή λύση από την Κεντρική Επιτροπή των Γενικών Εξετάσεων, που είναι και υπεύθυνη για τα θέματα.
Από την πλευρά μας διατυπώνουμε το ερώτημα:
Δεν θα έπρεπε οι επιστήμονες αυτοί που εισηγούνται τα θέματα να είναι πιο προσεκτικοί στη διατύπωσή τους και στο περιεχόμενό τους, ώστε να μην οδηγούν τα παιδιά σε τέτοιο μαρτύριο;
Πιθανόν από την εφημερίδα «Ελευθεροτυπία»
ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Επίθεση στα φροντιστήρια
(Τόσο … πολύ μακριά και … καθαρά έβλεπε!, μακάρι νάταν έτσι κύριε Απόστολε, ήταν όμως; Ετσι εξελίχτηκαν τα πράγματα; Α …μπα … σσς μη μας ακούσν)
Οξύτατη κριτική κατά των φροντιστηρίων μέσης εκπαίδευσης άσκησε χτες ο υπουργός Παιδείας Απ. Κακλαμάνης, κατά τη διάρκεια της τακτικής του συνάντησης με τους εκπροσώπους του Τύπου, για τις γενικές εξετάσεις. Τονίζοντας ο υπουργός ότι «έχουμε φτάσει στο σημείο οι πάντες να αναγορεύουν τους καθηγητές των φροντιστηρίων σε υπέρτατους κριτές των θεμάτων που τίθενται στις εξετάσεις», σύστησε σε γονείς και μαθητές να μην επηρεάζονται, αλλά να αρκούνται στην μελέτη των σχολικών τους μαθημάτων.
«Τα θέματα» τόνισε ο υπουργός «δίνονται πάντα από την ύλη, που έχει διδαχθεί στο σχολείο. Βέβαια η φροντιστηριακή διδασκαλία ήταν απαραίτητη σε εποχή όπου τα θέματα δίνονταν εκτός ύλης και είχε δημιουργηθεί η αντίληψη ότι το σύστημα προετοιμασίας ήταν άσχετο με το σχολείο.
Σήμερα, όμως, πηγαίνοντας στα φροντιστήρια οι μαθητές και αναζητώντας θέματα SOS, συναντούν προβλήματα όταν έχουν να επιλύσουν εύκολα θέματα.
Το υπουργείο Παιδείας με το νέο σχέδιο νόμου που αφορά τα φροντιστήρια γενικής παιδείας και ξένων γλωσσών, θα βάλει κάποιους φραγμούς στη λειτουργία τους.
Βέβαια δεν μπορούμε να απαγορεύσουμε σε οποιανδήποτε καθηγητή δεν είναι δημόσιος υπάλληλος τις γνώσεις που διαθέτει να τις παρέχει σ’ ένα φροντιστήριο.
Όσο για το σχέδιο νόμου το υπουργείο Παιδείας είναι ανοιχτό στον διάλογο με οποιαδήποτε ενδιαφερόμενο φορέα.
Οι συνθήκες των εξετάσεων φέτος ήταν πολύ καλύτερες απ’ οποιαδήποτε άλλη χρονιά, αφού δεν υπήρχε το άγχος της διαρροής, όπως συνέβαινε επί των κυβερνήσεων προ του 1981 (ας μη σχολιάσω)
Οι φυσικοί – Τα σχόλια της ΕΕΦ
ΔΥΣΚΟΛΟ χαρακτήρισε το τρίτο θέμα της Φυσικής και το προεδρείο της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών σε συνέντευξη Τύπου που έδωσε χτες.
Ο πρόεδρος της Ένωσης κ. Μαρίνος υπογράμμισε ωστόσο πως το θέμα καλώς μπήκε, γιατί από τα τρία ερωτήματα που είχε τα δύο μπορούσαν να απαντηθούν από ένα καλά διαβασμένο μαθητή. Το τρίτο ερώτημα που καλύπτει το 1,7 (στα 20) της συνολικής βαθμολογίας, ήταν για να ξεχωρίσουν οι πάρα πολύ καλά καταρτισμένοι.
Αντίθετα ο αντιπρόεδρος κ. Ντάνος υποστήριξε πως η άσκηση θα ήταν καλύτερα να έλειπε από τις εξετάσεις.
Συνολικά, πρόσθεσε, ήταν πολύ δύσκολη ώστε να αντιμετωπιστεί στην ολότητά της. Και ένας καλός υποψήφιος δε θα την έλυνε. Από την άλλη βέβαια δεν είναι αυτό που θα έκρινε τον υποψήφιο. Μέσα από την ύλη και μόνο του βιβλίου η άσκηση δεν έβγαινε και ότι σύμφωνα με την άποψή του δεν πρέπει να την έλυσαν σωστά ούτε οι τρεις στους χίλιους υποψήφιους.
Με την άποψη του προέδρου συμφώνησε επίσης και ο γραμματέας της Ένωσης κ. Μπουρίτσας.
Βέβαια παραμένει το ερώτημα τι έγινε με τους υποψήφιους που ανάλωσαν πολύτιμο χρόνο προσπαθώντας να το λύσουν και έτσι δεν πρόλαβαν να λύσουν τα υπόλοιπα ζητήματα.
........................................................................................................................
To τρίτο θέμα της Φυσικής του 1985, επαναδιατυπωμένο σε επιμέρους βήματα πορείας, πιθανόν σήμερα να θεωρούνταν ένα μέτριας δυσκολίας θέμα.
To τρίτο θέμα της Φυσικής του 1985, επαναδιατυπωμένο σε επιμέρους βήματα πορείας, πιθανόν σήμερα να θεωρούνταν ένα μέτριας δυσκολίας θέμα.
2 σχόλια:
Πολύ ωραία τα θέματα,ευχαριστώ για την ανάρτηση.Σήμερα διδάσκονται λιγότερα κεφαλαια(τέσσερα) από τα δεκατρια που διδάσκονταν τότε.Βέβαια διαφορετική είναι και η φιλοσοφία των θεμάτων.
ΔΥΣΚΟΛΟ χαρακτήρισε το τρίτο θέμα της Φυσικής και το προεδρείο της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών σε συνέντευξη Τύπου που έδωσε χτες. Heat Transfer Lab Equipment
Δημοσίευση σχολίου