Πέμπτη 27 Αυγούστου 2009

Θέματα Φυσικής των εισαγωγικών εξετάσεων του 1970, Γεωπονικού - Φυσικομαθηματικού - Ιατρικού - Τεχνικού - Πολυτεχνικού κύκλου.





ΦΥΣΙΚΟΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ

Θεωρία: Ισοδυναμία μάζης και ενέργειας. Ατομικός και μαζικός αριθμός στοιχείου. Συστατικά του ατομικού πυρήνος. Ισότοπα στοιχεία.

Άσκηση: Ισορροπία κυλίνδρου σε ένα και μετά σε δύο υγρά. Ζητούσε πόσο είναι (σε κλάσμα του όγκου του) βυθισμένος στο κάθε υγρό.

Πρόβλημα: Μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας από υδατόπτωση με απώλεια κατά μήκος της γραμμής. Ζητούσε τας διαμέτρους και τα βάρη των αγωγών με μικρή και με υψηλή αρχική τάση. (Πράξεις πολλές, δεν τους έφτανε το εμβαδό της διατομής, ήθελαν τας διαμέτρους, τότε ποιος κοτούσε (τολμούσε) να φωνάξει να σχολιάσει…)

ΙΑΤΡΙΚΟΣ ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ

Θεωρία: Τήξις και νόμοι αυτής. Θερμότης τήξεως και εύρεσις αυτής. Κλειστοί ηχητικοί σωλήνες και νόμοι αυτών.

Άσκησις: Εκκρεμές με σιδερένια σφαίρα υφίσταται εκτός από το βάρος της, και την έλξη από μαγνήτη με αποτέλεσμα πιο γρήγορη ταλάντωση. Ζητούσε τη δύναμη του μαγνήτη επί της σφαίρας.

Πρόβλημα: Φυσαλίς αερίου ανέρχεται από χαμηλότερο σε υψηλότερο σημείο εντός λίμνης γλυκέος ύδατος, με αποτέλεσμα τον τετραπλασιασμό του όγκου της εξαιτίας της μεταβολής της πίεσης και της θερμοκρασίας. Ζητούσε την θερμοκρασία στο σημείο εκκίνησης της φυσαλίδος.

ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ

Θεωρία: Τρόποι παραγωγής και νόμοι των επαγωγικών ρευμάτων. Ορισμός του εναλλασσομένου ρεύματος. Γραφική και αλγεβρική παράστασις αυτού. Ενεργός έντασις και ενεργός τάση του εναλλασσομένου ρεύματος.

Άσκησις: Ένα βλήμα αφού περάσει από σωλήνα τηλεβόλου, όπου του ασκείται υπό των αερίων πίεσις πε (Ρ) ανέρχεται σε μέγιστο ύψος 500 μέτρα. Ζητούσε την πίεσιν πε (Ρ).

Πρόβλημα: Κίνησις φορτισμένης σταγόνος εντός του χώρου δυο οριζοντίων μεταλλικών πλακών. Χωρίς τάση πίπτει με ορική ταχύτητα 20 εκατοστομέτρων το δευτερόλεπτο, ενώ με τάση 150 βόλτ, ακινητοποιείται.

Ζητούσε την ακτίνα, τη μάζα, το φορτίο της σταγόνος.

Θέμα απίθανο, μη αναμενόμενο, εκτός της τότε φροντιστηριακής ασκησιολογίας, που επιτάθηκε από την εξίσωση της αντίστασης του αέρα (ένας τύπος χαμένος στις αράδες της Φυσικής του Μάζη, ανύπαρκτος σχεδόν για όλους. Έπρεπε ο διαγωνιζόμενος υποψήφιος από ότι τυχόν θυμόταν και από τα λίγα βοηθητικά στοιχεία της εκφώνησης – ότι η δύναμη είναι ανάλογη του εμβαδού της μετωπικής διατομής της σταγόνος και του τετραγώνου της ταχύτητας, αλλά και από τον συντελεστή της αντίστασης του αέρος σε μονάδες CGS δύο επί δέκα εις την μειον τέσσερα, να ταιριάξει ένα τύπο με βάση την συμφωνία των μονάδων, να συμπεριλάβει την πυκνότητα του αέρος και μετά από όλη αυτή την περιπέτεια να επιχειρήσει μια λύση, κατά τα άλλα δεν είχε τίποτε το δύσκολο, βατή που λέγαμε αργότερα)

Tα θέματα τότε έρχοταν με τηλέτυπο στις κατά τόπους Νομαρχίες και από εκεί προωθούνταν στα λιγοστά εξεταστικά κέντρα. Έτσι στα Γιάννενα και στο τότε κτίριο του Πανεπιστημίου επί της Δομπόλη έγραφαν υποψήφιοι από όλη την Ήπειρο, αλλά και από την Κέρκυρα και τη Λευκάδα.

Τα θέματα δεν είχαν τυπωμένους αριθμούς, σύμβολα, αλλά μόνο λέξεις π.χ. δύναμη εφ ισον πέντε νιούτον, πι ίσον τρία κόμα δεκατέσσερα κ.ο.κ.

Οι εκφωνητές έπρεπε να είναι πολύ προσεκτικοί, με ορθοφωνία να τονίσουν το Μ αντί του Ν, το Ψ αντί του Ξ.

Τα θέματα εκφωνούνταν δυο ή το πολύ τρεις φορές. Μία γρήγορα στην αρχή, μετά αργά σε ρυθμό υπαγόρευσης όπου οι διαγωνιζόμενοι έγραφαν τις εκφωνήσεις στα τετράδια τους, άντε και μια ακόμη να επαληθεύσουμε τι γράψαμε σαν εκφωνήσεις.

Ξεκινούσαμε το πρωί από τα σπίτια μας γύρω στις 7 και βγαίναμε από τις αίθουσες γύρω στις δυο το μεσημέρι, αλλά δεν λογαριάζαμε τίποτε, είμαστε τότε δεκαοκτώ χρονών…

ΣΧΕΤΙΚΑ: 1) Αναμνήσεις από τις εισαγωγικές εξετάσεις Σεπτεμβρίου 1970





1 σχόλιο:

nik-athenian είπε...

Μίλτο, τα θέματα αυτά είχα γράψει κι εγώ μιας και είμαστε κάποτε συμμαθητές!!
Που τα θυμήθηκες να τα αναζητήσεις;
Σε βρήκα τυχαία, θα τα ξαναπούμε.