Η αναμενόμενη αποτυχία της Τράπεζας Θεμάτων, του Μιχάλη
Πετρόπουλου
Του Μιχάλη Πετρόπουλου
στην alfavita
Και φθάσαμε στην περίοδο των προαγωγικών εξετάσεων και του Διαγωνισμού για την εισαγωγή στα
Ανώτατα ιδρύματα της χώρας. Μαζί και στην εφαρμογή της πολυδιαφημισμένης
Τράπεζας Θεμάτων, που εφαρμόζεται για πρώτη φορά, από φέτος, στην Α’ Λυκείου, με την προοπτική της γενίκευσής της
σε όλες τις τάξεις του τελευταίου σκαλοπατιού της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Μέσα σε δύο, μόλις, ημέρες εφαρμογής της το συμπέρασμα είναι
το αναμενόμενο και προφανές: παταγώδης αποτυχία!!! Κι ας εξηγήσουμε, με όσο πιο
απλό τρόπο γίνεται το γιατί. Θα περιοριστούμε στα αντικείμενα της Φυσικής και
της Χημείας, όπου έχουμε την εμπειρία και τη δυνατότητα της κρίσης, βασιζόμενοι
στην 25 ετή, πλέον, παρουσία στις αίθουσες διδασκαλίας.
Η δημοσιοποίηση των θεμάτων έγινε τρεις ημέρες(!!!) πριν την
έναρξη των εξετάσεων. Χρόνος ελάχιστος, αν όχι ανύπαρκτος, για να διαπιστωθούν πιθανά λάθη στις
εκφωνήσεις, ακροβασίες στα όρια της διδακτέας ύλης, αντιστοίχιση του επιπέδου
των θεμάτων με τα σχολικά εγχειρίδια.
Δεν έγινε μια στοιχειώδης τεχνική προετοιμασία, δοκιμαστικοί
έλεγχοι και προσομοιώσεις, σε τυχαίο δείγμα σχολείων, ώστε να αντιμετωπιστούν έγκαιρα οι όποιες αδυναμίες
και δυσκολίες του εγχειρήματος.
Τα θέματα στη Χημεία είναι επαναλαμβανόμενα, σε κουραστικό
βαθμό. Αν λύσεις καμιά δεκαριά, είναι
σαν να τα έχεις λύσει όλα. Για το λόγο αυτό και ξεκίνησε εντατική επεξεργασία
από τους συναδέλφους, κυρίως των φροντιστηρίων, με σκοπό την ομαδοποίηση των
θεμάτων και την εκμάθηση τεχνικών επιτυχών επιλύσεων στους μαθητές (θα επανέλθουμε
σε αυτό αργότερα).
Η δυσκολία στην πλείστα όσα θέματα της Φυσικής είναι πολύ
μεγάλη. Και η αναντιστοιχία με το φτωχό, ελλιπές και αλλόκοτο σχολικό
εγχειρίδιο είναι τεράστια. Αποτέλεσμα; Χιλιάδες μαθητές αναλώνουν τεράστιο
χρόνο και σπαταλούν εξωφρενικά ποσά, σε εποχές ισχνότατων αγελάδων, σε εντατικά
εξωσχολικά μαθήματα, για να “αποκτήσουν” ένα λυσάρι στα απαιτητικά θέματα!!!
Η λογική της κλήρωσης των θεμάτων έχει ήδη τις
οφθαλμοφανέστατες συνέπειες: σε κάποια σχολεία “έπεσαν” θέματα αναμενόμενα και
βατά –κατά την ορολογία του συρμού- και σε κάποια άλλα τέτοιας δυσκολίας, που
οι μαθητές δάκρυσαν στη θέα τους και μόνο, αναγκάζοντας τους συναδέλφους
καθηγητές να μάχονται στην αίθουσα να δώσουν κατευθύνσεις στους εξεταζόμενους,
μπας και καταφέρουν να γράψουν κάτι!!! (Στοιχεία άφθονα στη διάθεση του
γράφοντος, που δεν κοινοποιούνται για προφανείς λόγους). Ήδη οι μαθητές
ξεκινούν το μαρτύριο στο οποίο τους υποβάλλει το υπουργείο από άνισες θέσεις.
Αυτό επιθυμεί;
Με δεδομένο ότι η βαθμολογία προαγωγής προσμετρείται, πια,
στην αξιολόγηση του μαθητή για την εισαγωγή του στην τριτοβάθμια εκπαίδευση,
είναι φανερό ότι οι μισοί μαθητές αδικούνται έναντι των υπολοίπων μισών, βάσει
του νόμου των πιθανοτήτων, από τη μεθοδολογία επιλογής των θεμάτων. Εφόσον,
πλέον, οι προαγωγικές εξετάσεις έχουν τύποις χαρακτήρα πανελληνίων, πρέπει όλοι
οι μαθητές να εξετάζονται το ίδιο μάθημα, την ίδια ημέρα και τα ίδια θέματα.
Αλλιώς, οι αδικίες και οι ανισότητες σε βάρος των μισών
εξεταζομένων, τουλάχιστον, θα είναι κατάφωρες.
Είναι εντονότατες και διαδεδομένες οι φήμες (καπνός χωρίς
φωτιά…) ότι σε πολλά σχολεία οι διδάσκοντες έκαναν διακριτική μεν, προφανέστατη
δε, “παρουσίαση” των θεμάτων που θα προτιμήσουν στα εναπομείναντα δύο θέματα.
Οι μαθητές, λόγω ενθουσιασμού και αφέλειας δεν
συγκρατούνται… Και πάλι πληθώρα μαθητών εκκινεί από μειονεκτική θέση έναντι των
υπολοίπων, που τυγχάνει να έχουν πιο …
ενδοτικούς διδάσκοντες. Αυτό επιθυμεί το υπουργείο;
Είναι περίεργο, τουλάχιστον, ότι τα γραπτά των μαθητών θα τα
διορθώνουν οι ίδιοι οι διδάσκοντες, που είχαν όλη τη διάρκεια του έτους. Ας μας
επιτρέψει το υπουργείο να είμαστε πάρα πολύ επιφυλακτικοί για την
αντικειμενικότητα και την αξιοπιστία πολλών βαθμολογιών. Ή το σύστημα θα
λειτουργήσει με διαφανείς και ίσους όρους για όλους τους μαθητές ή να μην
εφαρμοστεί.
Οι προαναφερθείσες “αστοχίες” δεν είναι μόνο εξουθενωτικές
για τα παιδιά και τις οικογένειές τους, είναι εξοντωτικές. Για την κατάσταση
δε, στην οποία έχουν περιέλθει οι φιλότιμοι και φιλεργατικοί συνάδελφοι, δηλαδή
η συντριπτική πλειοψηφία, ας μη συζητήσουμε. Και πολλοί εξ αυτών φοβούνται για
μεγάλη διαρροή μαθητών από τα Λύκεια το επόμενο έτος. Είθε να μην επαληθευθούν
οι προβλέψεις τους…
Αλλά, το μέγα θέμα είναι ότι αλλάζει το Λύκειο χαρακτήρα.
Παύει να είναι χώρος παροχής γνώσης και μόρφωσης. Μετατρέπεται σε εντατικό
λυσάρι των θεμάτων της Τράπεζας, αυθορμήτως παραιτούμενο κάθε άλλης
προσπάθειας.
Κι επειδή ο σχολικός χρόνος δεν είναι άπειρος, θα
εξαντλούνται όλοι στα πιο εξεζητημένα θέματα, μπας και η κλήρωση του Τζόκερ
–γιατί εκεί το γυρίζουμε, δυστυχώς- ευνοήσει κάποιους…
Αναφέρουμε παράδειγμα μαθητή μας, που πανηγυρίζοντας την
Πέμπτη ούρλιαζε ότι πρόλαβε μόνο δύο
θέματα να κοιτάξει και το ένα του έτυχε!!! Θρίαμβος!!! Εκπαιδεύουμε τους
μαθητές να γίνουν επαγγελματίες παίχτες τυχερών παιγνίων!!!
Ακόμα και τα φροντιστήρια αναπροσαρμόζονται. Ουσιαστικά, από
το καλοκαίρι θα ξεκινήσουν να λύνουν ΜΟΝΟ τα θέματα της Τράπεζας Θεμάτων. Κι
εντέχνως, πλην σαφώς, διαδίδουν ότι οι μαθητές πρέπει εγκαίρως να ξεκινήσουν
εντατικά μαθήματα, ώστε να προλάβουν να καλύψουν το μέγιστο δυνατό ποσοστό από
την πληθώρα θεμάτων. Ο οικονομικός όλεθρος για τους γονείς και η καταστροφή της
εφηβικής περιόδου των μαθητών μας είναι δεδομένη. Αυτός είναι ο σκοπός του
υπουργείου;
Άραγε, ποιος ευφυής εγκέφαλος σκέφτηκε αυτό το σύστημα;
Οφείλει το υπουργείο να δημοσιοποιήσει ποιοι και πως το
εισήγαγαν.
Να γνωρίζουμε τις εμπειρίες τους, το επίπεδό τους και τις
προθέσεις τους.
Αυτή η νοοτροπία της ανωνυμίας, πίσω από την γενικόλογη και
απρόσωπη ταμπέλα “Υπουργείο Παιδείας” είναι προσβλητική και αντιδημοκρατική.
Εν ολίγοις και επί τοις ουσίας, ζήτω η παπαγαλία και η
μηχανιστική αντίληψη. Στο πυρ το εξώτερον η γνώση, η μόρφωση και η κριτική
ικανότητα. Εξάλλου, το έχουμε διαπιστώσει τι είδους πολίτες επιθυμούν οι
κρατούντες.
Ευχαριστούμε θερμά την τρέχουσα ηγεσία του υπουργείου. Θα
μείνει στην ιστορία του τόπου για την προσφορά της στην παιδεία…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου