Δευτέρα, 2 Ιουνίου 2014

Τράπεζα θεμάτων Α Λυκείου, ιστορίες καθημερινής τρέλας

Τράπεζα Θεμάτων Α’ Λυκείου - Ιστορίες καθημερινής τρέλας, 

Για μια ακόμη φορά, αποδεικνύεται ότι το Υπουργείο Παιδείας χρησιμοποιεί τους μαθητές του Λυκείου (μην ξεχνάμε ότι μιλάμε για παιδιά 15-17 ετών) ως πειραματόζωα! Αυτή τη φορά για να πειραματιστεί άτσαλα με μια διεθνή πρακτική, την τράπεζα θεμάτων.

Μόλις 3 μήνες πριν, το υπουργείο συνειδητοποίησε ότι στο νόμο για το Νέο Λύκειο έχει υποσχεθεί τράπεζα θεμάτων αλλά παρόλα αυτά δεν έχει κάνει τίποτα για να τη υλοποιήσει. Οπότε, έσπευσε να κάνει κάτι, έστω για την Α' Λυκείου (και για τις άλλες δύο τάξεις βλέπουμε...). «Εκπαιδευτικοί της δευτεροβάθμιας, στείλτε θέματα, 4 ευρώ το κομμάτι, άμεση ανάγκη!». Κάπως έτσι φτιάχτηκε η «τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας» όπου εκεί μέσα μπορείς να βρεις τα πάντα, από πανεύκολα θέματα του λεπτού μέχρι θέματα που θα ταλαιπωρούσαν και τους καθηγητές των παιδιών. Άρα ‘τυχερά’ και ‘άτυχα’ σχολεία (= μαθητές), ανάλογα με το αποτέλεσμα της κλήρωσης. Εδώ δηλαδή ταιριάζει γάντι, αν και αλλού στοχεύει, ο όρος «διαβαθμισμένη δυσκολία».

Η προχειρότητα της όλης διαδικασίας φανερώνεται από το γεγονός ότι κάποια θέματα έχουν ήδη αποσυρθεί από την τράπεζα, μάλλον γιατί ήταν ασαφή ή ακόμη και λανθασμένα. Θα έλεγε κάποιος, κάλλιο αργά παρά ποτέ. Όχι βέβαια, γιατί ακόμη και σήμερα υπάρχουν πολλές «παγίδες», αρκετές να τινάξουν στον αέρα την αυτοσυγκέντρωση και την ψυχραιμία του μαθητή την ώρα της εξέτασης.

Ιδού κάποια παραδείγματα από την Άλγεβρα, από ένα μικρό δειγματοληπτικό έλεγχο:

1.      αρχείο GI_A_ALG_4_4629.pdf, θέμα 4, υποερώτημα δ(ii): μετά από πολλές πράξεις καταλήγουμε στην εξίσωση: ν2 + 2ν = 100, η επίλυση της οποίας όμως είναι ... εκτός ύλης Α’ Λυκείου αφού περιλαμβάνει τον όρο 2ν. Μόνο εμπειρικά μπορεί ο μαθητής να βρει ότι ν=6 εάν και εφόσον καταφέρει να ξεπεράσει το πρώτο σοκ.

2.      αρχείο GI_A_ALG_4_2046.pdf, θέμα 4, υποερώτημα β(i): η εξίσωση που προκύπτει από την εκφώνηση είναι: «9x + 12f(x) = 360». Ο μαθητής ξαφνικά βλέπει τον όρο f(x) να είναι ένας από τους όρους της εξίσωσης. Πρέπει να κρατήσει την ψυχραιμία του και να συνεχίσει λύνοντας ως προς f(x) για να δει τη γνώριμη μορφή «f(x) = …».

3.      αρχείο GI_A_ALG_4_2052.pdf, θέμα 4, υποερώτημα α: «... ποια είναι τα πάγια έξοδα της επιχείρησης;» Θα πρέπει ο μαθητής της Α’ Λυκείου να γνωρίζει την ορολογία «πάγια έξοδα επιχείρησης»; Και αν δεν τη γνωρίζει, απελπίζεται και εγκαταλείπει το θέμα 4 (5 στις 20 μονάδες συνολικά) ήδη από το ξεκίνημά του. Τι πιο απλό από το να υπήρχε διευκρίνιση αυτού του (άσχετου με την Άλγεβρα) οικονομικού όρου;

Εκτός από τις «παγίδες» υπάρχουν και «μαργαριτάρια», όπως π.χ. τα αρχεία GI_A_ALG_4_2226.pdf και GI_A_ALG_4_2229.pdf. Έδώ τα θέματα από μόνα τους δεν έχουν τίποτα το μεμπτό εκτός μόνο από το γεγονός ότι ουσιαστικά είναι ... το ίδιο θέμα! Δηλαδή, ο «πονηρός εκπαιδευτικός» υπέβαλε στο πληροφοριακό σύστημα 2 θέματα που είναι ακριβώς τα ίδια, μόνο που αλλάζουν ένας τύπος και δύο αριθμοί. Γιατί όχι; Ποιος θα το ελέγξει; Παρακαλώ θερμά, ως φορολογούμενος, να βρεθεί ο «πονηρός εκπαιδευτικός» και να επιστρέψει πίσω τα 4 επιπλέον ευρώ της αμοιβής του ...

Επειδή η δειγματοληψία ήταν τυχαία είμαι σίγουρος ότι θα βρεθούν πολλά ακόμη τέτοια «φάουλ» αν προσπαθήσει να λύσει κάποιος όλα τα θέματα - υποθέτω με βεβαιότητα ότι τα φροντιστήρια το έχουν ήδη κάνει. Και εδώ μπαίνει μια κρίσιμη παράμετρος που έχει να κάνει με την άσκηση εκπαιδευτικής πολιτικής: η παραπαιδεία. Με τέτοιες σπασμωδικές κινήσεις το Υπουργείο ρίχνει στην αγκαλιά των φροντιστηρίων τα παιδιά της Α’ Λυκείου, πέρα από αυτά της Β’ και Γ’ Λυκείου που εδώ και χρόνια είναι «εξαρτημένα» από την παραπαιδεία για να βγάλουν σε πέρας το απάνθρωπο, όπως έχει εξελιχθεί, σύστημα των Πανελλαδικών εξετάσεων.

Η τράπεζα θεμάτων αποτελεί εδώ και χρόνια διεθνή πρακτική σε πολλά εκπαιδευτικά συστήματα, πολλών διαφορετικών βαθμίδων. Όλα όμως κρίνονται στην πράξη, από τον τρόπο υλοποίησής τους και όχι απλά από τις βασικές τους αρχές. Και στη συγκεκριμένη περίπτωση, το Υπουργείο Παιδείας και οι σύμβουλοι φορείς του έμειναν για άλλη μια φορά μετεξεταστέοι.

* ο Γιάννης Θεοδωρίδης είναι Καθηγητής Πανεπιστημίου και πατέρας μιας μαθήτριας της Α’ Λυκείου.




Δεν υπάρχουν σχόλια: