ΠΗΓΗ:alfavita
Να μην εξετάζεται η έκθεση στις Πανελλαδικές
Με αφορμή το τελευταίο θέμα των εξετάσεων του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας αισθάνομαι την ανάγκη να εκφραστώ για ένα μάθημα που έχει γίνει ταμπού και οι περισσότεροι συνάδελφοι πιστεύουν ότι συμβάλλει στην πολύπλευρη μόρφωση ενώ αντιθέτως συμβάλλει στη μαζοποίηση και ρομποτοποίηση των μαθητών.
Κάθε υπουργός πλην της κα.Γιαννάκου θέλοντας να δείξει ότι κάτι κάνει κι αυτός αλλάζει το σύστημα εισαγωγής στην Γθμια εκπαίδευση. Πολλά πράγματα αλλάζουν αλλά ένα μάθημα παραμένει ακλόνητο και μάλιστα το εξετάζονται όλοι οι διαγωνιζόμενοι. Το μάθημα αυτό κάποτε ονομαζόταν "Έκθεση", τώρα ονομάζεται "Νεοελληνική Γλώσσα" αλλά πάντα παραμένει ένας δείκτης που δείχνει σε πιο βαθμό έχει μάθει ο μαθητής να σκέφτεται ακριβώς όπως επιβάλλει η κοινωνία.
Τα τελευταία χρόνια η κατάσταση βελτιώθηκε κάπως και μόνο κατά 50% μετράνε οι απόψεις του μαθητή, με την υποκριτική υποσημείωση Κάθε απάντηση τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή. Το υπόλοιπο 50% εξετάζει τη γνώση της ελληνικής γλώσσας αλλά με τόσους αλλοδαπούς μαθητές είναι κι αυτό πρόβλημα γιατί οι αλλοδαποί μαθητές βαθμολογούνται στη γνώση της ελληνικής γλώσσας με τα ίδια κριτήρια όπως και οι Έλληνες μαθητές. Έχω δει Αλβανό μαθητή που έγραψε 19 στη Βιολογία και 07 στη Νεοελληνική Γλώσσα.
Μα θα μου πείτε κάθε χώρα δεν επιβάλλει στους αλλοδαπούς φοιτητές να έχουν επαρκή γνώση της γλώσσας της χώρας τους;
Ναι αλλά στις χώρες αυτές οι αλλοδαποί φοιτητές πρέπει απλώς να έχουν περάσει ειδικές εξετάσεις πάνω στη γλώσσα. Έχει θεσπιστεί και στην Ελλάδα το πιστοποιητικό γνώσης της Ελληνικής γλώσσας και θα ήταν απολύτως λογικό οι αλλοδαποί μαθητές να μην εξετάζονται στην Νεοελληνική Γλώσσα παρά μόνο να έχουν πάρει αυτό το πιστοποιητικό.
Το θέμα προς ανάπτυξη στη Νεοελληνική Γλώσσα δεν υπάρχει περίπτωση να καταργηθεί ποτέ γιατί κάθε κοινωνία επιθυμεί οι μελλοντικοί επιστήμονες να είναι ενταγμένοι και χωρίς πρωτοπόρες ιδέες. Μία φιλόλογος μου απάντησε σχετικά ότι επιβάλλεται οι μελλοντικοί επιστήμονες να μην είναι άνθρωποι που θα κάνουν ζημιά στην κοινωνία. Για παράδειγμα, μου είπε η συνάδελφος, ότι δεν πρέπει να είναι νεοναζί. Μια πολύ καλή πρακτική όταν θέλεις να υποστηρίξεις την οποιαδήποτε άποψη είναι να χρησιμοποιήσεις ένα ακραίο παράδειγμα. Με τους νεοναζί κανένας δεν συμφωνεί όμως τι βαθμό θα έπαιρνε στην έκθεση ένας μαθητής που πριν από 15 χρόνια έγραφε κατά των μαθητικών παρελάσεων, υπέρ της μη αναγραφής του θρησκεύματος στις ταυτότητες, υπέρ της ελεύθερης συμβίωσης ή εναντίον θεσμών όπως η εκκλησία; Πώς θα αντιμετωπιζόταν ακόμα και σήμερα από ορισμένους διορθωτές ένας τέτοιος μαθητής; Με απλά λόγια η συνάδελφος παραδέχτηκε ότι η κοινωνία πρέπει να απορρίπτει από τις καλές σχολές αυτούς που έχουν περίεργες απόψεις και να ανταμοίβει αυτούς που το μυαλό τους είναι ενταγμένο. Και αυτό το ζητάμε από νέους ηλικίας 18 χρονών!! Χαρακτηριστικό είναι ότι οι καθηγητές των φροντιστηρίων συμβουλεύουν τους υποψήφιους να μην πρωτοτυπίσουν,
Ένα ακόμα πρόβλημα της Νεοελληνικής γλώσσας είναι ότι στο 50% που αφορά την ανάπτυξη κάποιου θέματος παίζει σημαντικό ρόλο ο παράγοντας τύχη. Στα υπόλοιπα μαθήματα μπορεί ένας μαθητής να γνωρίζει μόνο τη μισή ύλη και φυσιολογικά θα γράψει 10 γιατί οι ερωτήσεις είναι πολλές κι έτσι κατά μέσο όρο θα γνωρίζει το 50% των ερωτήσεων. Στη Νεοελληνική γλώσσα όμως το 50% αφορά το θέμα που πέφτει. Μπορεί ένας μαθητής να έχει ασχοληθεί με όλα τα σημαντικά προβλήματα του σύγχρονου κόσμου όπως "Ειρήνη", "Μόλυνση του περιβάλλοντος", " Ανθρώπινα δικαιώματα", "Ρατσισμός" κτλ. αλλά να μην έχει ασχοληθεί με το θέμα που τυχαίνει (π.χ. την παράδοση). Ο μαθητής αυτός χαντακώθηκε.
Παρ' όλ' αυτά μπορεί σύμφωνα με το σημερινό εξεταστικό σύστημα ένας μαθητής να μπορεί να εισάγεται στο Χημικό τμήμα χωρίς να εξεταστεί στη Χημεία (και χωρίς το "βαρίδι" του -7%), στο τμήμα Αρχαιολογίας με τεχνολογικά μαθήματα, στο πολυτεχνείο με πολύ καλές επιδόσεις σε φιλολογικά μαθήματα κτλ. Όμως στη Νεοελληνική Γλώσσα θα εξεταστούν όλοι. Ο λόγος είναι ότι πρέπει να ελεγθεί το κεφάλι των νέων φοιτητών. Πρέπει να έχουν τις καθιερωμένες απόψεις κι επειδή στην εποχή μας υπάρχει πολυφωνία οι υποψήφιοι φοιτητές έχουν δικαίωμα να επιλέξουν την τάση που επιθυμούν αλλά σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να έχουν διαμορφωμένη προσωπική και πρωτότυπη άποψη. Δυστυχώς οι περισσότεροι συνάδελφοι παρασύρονται από το γεγονός της πολυφωνίας και νομίζουν ότι με το θέμα προς ανάπτυξη εξετάζεται η γενικότερη μόρφωση.
Ας αναλογιστούμε πως αντιμετώπισε η κοινωνία στο παρελθόν τα πρωτοπόρα μυαλά: Ο Αρίσταρχος ο Σάμιος διατύπωσε πρώτος την ιδέα του ηλιοκεντρικού συστήματος και οι απόψεις του χάθηκαν γιατί ήταν πολύ πρωτοπόρες για την εποχή του. Ο Κοπέρνικος πολλούς αιώνες αργότερα διατύπωσε την ίδια άποψη και κάηκε στην πυρά από την ιερά εξέταση. Την ίδια τύχη είχε και ο Τζιορντάνο Μπρούνο που ανάμεσα σε άλλα υποστήριξε την άποψη ότι υπάρχει ζωή και σε άλλους πλανήτες. Για να αποφύγουν την ίδια τύχη ο Γαλιλλαίος αναγκάστηκε να δηλώσει ότι η Γη ήταν το κέντρο του κόσμου ενώ ο Χούγκενς έγραψε "θα ήταν παράλογο αν οι άλλοι πλανήτες ήταν εντελώς έρημοι γιατί έτσι θα ήταν άχρηστοι, πράγμα που αντιτίθεται στον Θεό που έχει έναν προορισμό για το καθε τί". Ο Δαρβίνος έκανε όλες του τις έρευνες με δικά του έξοδα και όταν διατύπωσε την θεωρία της εξέλιξης χλευάστηκε έντονα. Ο ίδιος γράφει στα απομνημονεύματά του "ευτυχώς που είχα περιουσία και δεν υποχρεώθηκα να ενταχθώ στον ακαδημαϊκό χώρο". Αντίστοιχα χλευάστηκε και ο Αϊνστάιν και πέρασαν πολλά χρόνια μέχρι να αναγνωριστεί.
Σήμερα δεν έχουμε ιερά εξέταση, έχουμε όμως άλλες μεθόδους, οι οποίες στοχεύουν κυρίως στην πρόληψη των πρωτότυπων απόψεων. Μία από αυτές τις μεθόδους είναι και το θέμα προς ανάπτυξη που υπάρχει στις εξετάσεις του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας. Επειδή δεν ελπίζω ότι μπορεί να καταργηθεί σύντομα κάνω έκκληση προς τον κ.Υπουργό να απαλλάξει τουλάχιστον τους αλλοδαπούς μαθητές από την εξέταση της Νεοελληνικής Γλώσσας και να τους ζητάει μόνο το πιστοποιητικό ελληνομάθειας.
Βασίλης Μισούλης, φυσικός
5 απλά πειράματα φυσικής για τις διακοπές των Χριστουγέννων
Πριν από 6 ώρες
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου