Πριν χρόνια σε ένα Λύκειο, συνάδελφος καθηγητής φιλόλογος, και κυνηγός
(του στυλ κάτσε και περίμενε να δούμε τι θα περάσει να τουφεκίσουμε, άρα είχε κάπως βαρεθεί) στα πρόχειρα διαγωνίσματα (δεν είχαν τότε εφευρεθεί τα κριτήρια αξιολόγησης) βρήκε την εξής λύση:
Θέμα Α και μοναδικό: Διατυπώσατε μια ερώτηση και απαντήστε την.
Όταν τον ρώτησα τι συμπέρασμα βγάζει και πως βαθμολογεί, μου απάντησε ...βλέπω αν διατυπώνει δύσκολη, εύκολη, καλή, γελοία ερώτηση.
Έτσι με βάση την φωτογραφία του μικρού φορτηγού που σέρνει την βαριοφορτωμένη καρότσα τι άσκηση μπορούμε να φτιάξουμε, κάτι με τριβή, με επιτάχυνση, με αντοχή της αλυσίδας, με την απόδοση της μηχανής, επέκταση σε κίνηση σε ανηφορικό δρόμο, άντε και λίγο αντίσταση του αέρα, θα προκύψει μια ωραία σύνθεση που συν τοις άλλοις θάναι και πραγματική.
2 σχόλια:
Δεν ξέρω πόσο είχε βαρεθεί ο φιλόλογος, πολύ πιθανόν, αλλά Μίλτο δεν είναι και άσχημη πρακτική να βάζεις το μαθητή από μιαν εικόνα, ένα βίντεο, ένα ερέθισμα γενικά, να διατυπώσει ερώτηση. Τον κάνεις να σκεφτεί, σίγουρα. Ακόμα παραπέρα, στα Παιδαγωγικά: Να βρει ένα κατάλληλο μοντέλο που ταιριάζει στην πραγματικότητα. Πράγμα πολύ δύσκολο, να μην πω το πιο δύσκολο πράγμα στις Φυσικές Επιστήμες. Το οποίο, εκτός από φαντασία, απαιτεί και γνώση και αυξημένη αφαιρετική ικανότητα. Θυμάσαι που μας βάζανε πειραματικές ασκήσεις στις Εισαγωγικές. Κάτι τέτοιο ήταν: Με κάποια όργανα παρμένα από το Εργαστήριο ή με απλά μέσα να "εφεύρουμε" πειραματικές διατάξεις και μέθοδο μέτρησης. Αποτέλεσμα: Να πατώνουν/με οι περισσότεροι. Γιατί βέβαια δεν είμαστε εθισμένοι σ' αυτόν τον τρόπο σκέψης. Τώρα βέβαια, αν ένας φιλόλογος μπορεί να αξιολογήσει μια ερώτηση, προφανώς από το αντικείμενό του, είναι άλλου παπά Βαγγέλιο...
Εμ και βέβαια έχεις δίκιο.
Από ασκήσεις ξεκομμένες από την πραγματικότητα που θυμίζουν το κυπρέϊκο τραγούδι το λάδι στο καντήλι ή που ασκήσεις που διυλίζουν την milliλεπτομέρεια,
(σαν να ξέχασαμε τα δικά μας μαθητικά, φοιτητικά χρόνια νοιώθω)
καλύτερα να αναρωτηθεί για τη μάζα του μικρού φορτηγού και την ισχύ της μηχανής του, τη μάζα της φορτωμένης καρότσας, τη δύναμη που απαιτείται να ξεκινήσει η καρότσα, αν θα μπορέσει να ανεβεί σε ανηφόρα ή θα την πάρει προς τα κάτω ο κατήφορος κλπ
Δημοσίευση σχολίου