Πέμπτη, 31 Μαΐου 2012

Αλέξη σήμερα τι γράφεις ;

Ευτυχώς που δεν έγραφε Φυσική, ειδικά φέτος και μη χειρότερα...
Ο Αλέξης Τσίπρας (Τσιπραλέξ) πρωτοστάτησε στις μαθητικές κινητοποιήσεις του 1990 -1991
Να υποθέσω ότι πέτυχε στο ΕΜΠ με τα θέματα της Φυσικής 1991 με το σύστημα των δεσμών.
Γλίτωσε από τη ... σφαγή στη Φυσική το .... το .... το .... (αλλη φορά, να κοιτάξω τις σημειώσεις μου!)

Δευτέρα, 28 Μαΐου 2012

'Αλλο άνθρωποι, άλλο υποψήφιοι!


Οι πανελλήνιες του αλαλούμ - όταν το λάθος "διορθώνεται" με λάθος

 
Οποιος έλυσε σωστά το λάθος θέμα παίρνει άριστα! Αυτό ακριβώς θα συμβεί φέτος με τη Φυσική κατεύθυνσης που εξετάστηκε την περασμένη εβδομάδα και για την οποία οι χειρισμοί της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων (ΚΕΕ) έχουν προκαλέσει αλαλούμ και σύγχυση στους υποψηφίους. Μάλιστα σύμφωνα με στοιχεία από την πειραματική βαθμολόγηση, περισσότεροι από δέκα στους εκατό υποψηφίους κατόρθωσαν να λύσουν σωστά το επίμαχο - λάθος - θέμα!
Σε συνδυασμό με άλλες αστοχίες, όπως η επιλογή ενός ιδιαίτερα απαιτητικού κειμένου της κ. Ελένης Γλύκατζη-Αρβελέρ στη Νεοελληνική Γλώσσα το οποίο η ίδια η συγγραφέας του δήλωσε (στο «Βήμα») ότι δεν θα επέλεγε ή τα «ερωτήματα που επιδέχονται διαφορετική ερμηνεία των δεδομένων με τον τρόπο που αυτά παρουσιάζονται» στη Βιολογία, έχει προκληθεί αναστάτωση στους χιλιάδες υποψηφίους που εξακολουθούν να διαγωνίζονται και στις οικογένειές τους.
Επιπλέον, τα δυσκολότερα από πέρυσι θέματα που έχουν επιλεγεί σχεδόν σε όλα τα μαθήματα μέχρι τώρα και οι περισσότερες θέσεις εισακτέων προοιωνίζονται αισθητή πτώση των βάσεων.
Σύμφωνα με την πρώην υπουργό Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου, αυτά συμβαίνουν επειδή, λόγω προεκλογικής περιόδου, δεν υπάρχει αίσθηση πολιτικής ευθύνης. «Υπάρχει χαλάρωση παντού, η χώρα είναι ακυβέρνητη και καθένας κάνει ό,τι θέλει. Αν τέτοια λάθη γίνονταν όταν ήμουν υπουργός, θα είχαν όλοι ζητήσει να φύγει η κυβέρνηση. Τώρα ο ΣΥΡΙΖΑ βγήκε και κατήγγειλε γενικά και αόριστα τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές ενώ το ΠΑΣΟΚ δεν ασχολήθηκε καν. Επίσης έχω την εντύπωση ότι τα μέλη της ΚΕΕ είναι της άποψης ότι τα θέματα πρέπει να είναι όσο δυσκολότερα γίνεται. Εγώ προτιμούσα θέματα διαβαθμισμένης δυσκολίας, ώστε να διακρίνονται οι άριστοι αλλά να μπορούν να γράψουν όλοι».
Τη γνώμη ότι δεν αλλάζεις υπουργό Παιδείας παραμονές των εξετάσεων εξέφρασε και η πρώην αρμόδια για τις Πανελλαδικές, υφυπουργός Παιδείας Εύη Χριστοφιλοπούλου: «Ο κ. Αρβανιτόπουλος κι εγώ δεν μπορούσαμε να μείνουμε ως πολιτικά πρόσωπα. Ομως δεν καταλαβαίνω ποια ήταν η ανάγκη να αντικατασταθεί ο κ. Μπαμπινιώτης. Ενδιαφέρονταν για τις εξετάσεις αυτοί που το αποφάσισαν; Παρότι έχω διαφωνήσει μαζί του, δεν μπορώ να μην αναγνωρίσω ότι έχει γνώση της διαδικασίας και είναι και πανεπιστημιακός. Η νυν υπηρεσιακή υπουργός Παιδείας κ. Κιάου είναι εξαίρετη, όμως δεν έχει άμεση γνώση Παιδείας και εξετάσεων».
Αλλά και ο κ. Γ. Μπαμπινιώτης επισημαίνει ότι εάν χειριζόταν ο ίδιος τις εξετάσεις, θα καλούσε σε διαβούλευση τα μέλη της ΚΕΕ για να εξετάσουν ψύχραιμα το θέμα, προτού οδηγηθούν σε εσπευσμένες αποφάσεις. «Δεδομένου ότι τα μέλη της ΚΕΕ δεν άλλαξαν ούτε από την κ. Διαμαντοπούλου, ούτε από εμένα, ούτε από την κ. Κιάου, συμπεραίνω ότι όσα έγιναν οφείλονται μάλλον σε απουσία συζήτησης. Οταν προκύπτουν τέτοια θέματα, πρέπει να γίνεται ένα Συμβούλιο με τον υπουργό και τον γενικό γραμματέα, ώστε να αποφεύγονται σπασμωδικές ενέργειες. Ισως εκδηλώθηκε εδώ κάποια έλλειψη εποπτείας». Επίσης ο κ. Μπαμπινιώτης συμφώνησε με τη γνώμη της κ. Αρβελέρ ότι το κείμενό της που επελέγη στις εξετάσεις ήταν πολύ απαιτητικό. «Ούτε εγώ θα επέλεγα τέτοιο κείμενο» είπε.
Από τη ΝΔ, ο κ. Αρης Σπηλιωτόπουλος δήλωσε ότι «η βιαστική ακύρωση του προβληματικού ερωτήματος Γ4 και η εξίσου βιαστική όσο και ενοχική ακύρωση της ακύρωσης της βαθμολόγησής του προκάλεσαν σύγχυση, αναξιοπιστία και σοβαρό πλήγμα στην ψυχολογία των υποψηφίων και των γονέων τους».
Τέλος, σύμφωνα με τον έως πρότινος υπεύθυνο διεξαγωγής των εξετάσεων κ. Χάρη Μπαλίκο η παλινωδία οφείλεται σε εσπευσμένη αντίδραση της ΚΕΕ όταν η Ενωση Ελλήνων Φυσικών (ΕΕΦ) εξέδωσε μια πολύ σκληρή ανακοίνωση: «Νομίζω πως ήταν μια παραπλάνηση λόγω της ανακοίνωσης της ΕΕΦ, από την οποία τα ταλαιπωρημένα από το αναγκαστικό ξενύχτι μέλη της ΚΕΕ παρασύρθηκαν».

Παρασκευή, 25 Μαΐου 2012

Το ελατήριο σε όλες του τις στάσεις και σε συνδυασμό με άλλα


….Μιλάω με κάποιο πάθος στο σημείο αυτό, γιατί η κατοπινή παραδοχή από την πολιτεία ότι οι ακαδημαϊκοί πολίτες θα κατανοήσουν καλύτερα τον κόσμο που τους περιβάλλει αν μάθουν ότι οι δυνάμεις είναι συντηρητικές και μη, ότι το μήκος συστέλλεται και ο χρόνος διαστέλλεται, 
και κυρίως αν μελετηθεί το ελατήριο σε όλες του τις στάσεις (όρθιο, ξαπλωτό, πλαγιαστό, σε συνδυασμό με άλλα) 
οδήγησε τον τιμώμενο καθηγητή και εμέ στην απόφαση να διακόψουμε τη συγγραφή….
(Από την ομιλία του Διονύση Μαρίνου  " O Καίσαρ Αλεξόπουλος που γνώρισα" στο συνέδριο της ΕΕΦ στη Λάρισα)

........................................

Θέματα Πανελληνίων Εξετάσεων 2012 στο μάθημα
«Φυσική Κατεύθυνσης» 25/05/2012, ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ της ΕΕΦ.

Τα θέματα της Φυσικής Κατεύθυνσης ήταν εντός διδαχθείσας ύλης .
Το θέμα Γ 4 όπως διατυπώθηκε είναι επιστημονικά λανθασμένο. Η ράβδος παίρνει αρκετή ενέργεια μέσω του έργου της δύναμης F ώστε να κάνει ανακύκλωση, με αποτέλεσμα η κινητική της ενέργεια να αυξάνει επ’ άπειρον.
Εκτός από το πρώτο θέμα που αποτελούσε το 1\4 των θεμάτων (δηλαδή 25 μονάδες), τα υπόλοιπα απαιτούσαν μεγάλη εμπειρία και ιδιαίτερη διαίσθηση στη φυσική, σαν να επρόκειτο για διαγωνισμό ταλέντων φυσικής.
Η χρονική διάρκεια των 3 ωρών δεν επαρκούσε για την αντιμετώπιση θεμάτων τέτοιου επιπέδου. Ως αποτέλεσμα καταργείται η διαβάθμιση στην βαθμολογία και δεν ανταποκρίνεται στον σκοπό της, δηλαδή την εισαγωγή των μαθητών ανάλογα με το επίπεδο τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Η Ένωση Ελλήνων Φυσικών ως ύστατη προσπάθεια να σώσει την τιμή και το κύρος της επιστήμης, ζητά συγνώμη για αυτά τα θέματα από τις μαθήτριες και τους μαθητές που διαγωνίστηκαν σήμερα. Καλούμε τους συναδέλφους βαθμολογητές μέχρι να υπάρξει διορθωτική ανακοίνωση, να μην προχωρήσουν στη διόρθωση των γραπτών.

ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΘΕΜΑΤΩΝ της ΕΕΦ Ζαρκαδούλας Γιώργος, Καράβολας Βασίλειος, Κασίδης Αθανάσιος, Μάντης Βαγγέλης, Νικολάου Χαράλαμπος, Οικονομίδης Μάκης, Πανάγος Λουκάς, Σαββάκης Απόστολος, Τσεφαλάς Κώστας, Φράγγος Δημήτρης.

.................... Τα πιο αψυχολόγητα, άγαρμπα, αντιπαιδαγωγικά, χωρίς να δίνουν μια νύξη μια ευκαρία στους εξεταζόμενους, σχεδιασμένα για υπουλη σφαγή, άντε ρε και σε άλλα τέτοια κυνήγια ...........

Σχόλια στο Υλικό Φυσικής Χημείας 

..............................................
 
Γράφει ο Θ.  Π. στο Υλικό Φυσικής Χημείας

Τα έχουμε πει πολλές φορές:

Τριβές, αντιδράσεις δαπέδων, τάσεις σχοινιών κ.λ.π. δεν επιτρέπεται να αντιμετωπίζονται ως χωροεξαρτώμενες συντηρητικές δυνάμεις και να σχετίζονται με α.α.τ. έστω κι αν πάρουν τη μορφή −Dx. Η μορφή αυτή είναι ψεύτικα χωροεξαρτώμενη, οφειλόμενη αποκλειστικά σε μαθηματικά τερτίπια και κυρίως στο γεγονός ότι έχει εμπλακεί στους υπολογισμούς μας (γνήσια) χωροεξαρτώμενη δύναμη ως προς την οποία λύθηκε το σύστημα των διαφόρων δυνάμεων.

Προφανώς και δεν υπάρχει σταθερά επαναφοράς της ταλάντωσης του Σ2, παρά μόνο στη φαντασία κάποιων.....

Λυπάμαι-λυπάμαι-λυπάμαι........

Τι θα πείραζε να ζήταγαν στο Δ3 το πλάτος της νέας ΑΑΤ του συστήματος, στο Δ4 τη συνάρτηση

της τριβής σε σχέση με την απομάκρυνση χ από τη Θ.Ι και τέλος τον ελάχιστο συντελεστή οριακής στατικής τριβής ώστε το σύστημα Σ1-Σ2 να εκτελεί ΑΑΤ

Ξέρω για τους περισσότερους είμαι γραφικός........

Συγχαρητήρια, συνεχίστε ........

Επίσης στο Α1, η ενέργεια που προσφέρεται στο σώμα, σε ποιο χρονικό διάστημα ;;;;;
αναφέρεται;;;

Αλλά δεν πειράζει και αυτό θα το κάνουμε γαργάρα......

Με τέτοιες χοντράδες δεν έχει νόημα να συζητάμε αν τα θέματα ήταν εύκολα ή δύσκολα....

Απλά ήταν ύπουλα και λανθασμένα.......

Και του χρόνου......
 ...........................................................................................
 
Καταγγελία – ερώτημα του μαθητή Δ.Π. εξεταζόμενου στο μάθημα της Φυσικής Κατεύθυνσης: 
Με όσους γράψαμε σωστά το Γ4 τι θα γίνει;
 
Προς την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων του Υπουργείου Παιδείας και δια Βίου Μάθησης

Με έκπληξη πριν λίγο πληροφορήθηκα ότι με σχετική οδηγία σας ακυρώσατε το Γ4 ερώτημα και ότι οι μονάδες του ανακατανέμονται στα υπόλοιπα Γ1 – Γ2 και Γ3 ερωτήματα του θέματος !

Σας ενημερώνω σχετικά ότι προσωπικά απάντησα σωστά το συγκεκριμένο ερώτημα Γ4 ενώ είχα ένα λάθος στο Γ3!

Επομένως η σχετική οδηγία σας είναι άδικη και παράνομη για μένα, αλλά πιθανόν και για άλλους διαγωνιζομένους
δεδομένου ότι  η συγκεριμένη απόφασή σας με αδικεί και από την άποψη ότι τον χρόνο που έχασα για την απάντηση του συγκεκριμένου ερωτήματος, τον στερήθηκα στην απάντηση του Δ θέματος !

Παρακαλώ να απαντήσετε υπεύθυνα στον παραπάνω προβληματισμό μου αλλά και στενοχώρια μου λίγο πριν συνεχίσω την επίπονη προσπάθειά μου στις Πανελλήνιες Εξετάσεις.
..................................

Θέματα εξετάσεων και κοινωνικές συνέπειες

Τελείως αψυχολόγητη ήταν η επιλογή των θεμάτων στη Φυσική. Δυσκολότερα από τα συνηθισμένα ήταν και τα Μαθηματικά Γενικής, ενώ θύελλα έχει ξεσηκώσει  το κείμενο που δόθηκε στη Γλώσσα. Φαίνεται σαν οι εξεταστές να επιδιώκουν σε ένα τρίωρο διαγωνισμό να ανακαλύψουν τους μαθητές που συνδυάζουν αντοχή στην έντονη πίεση και είτε είναι εξαιρετικές ιδιοφυίες είτε είχαν τα μέσα για ακριβοπληρωμένα ιδιαίτερα μαθήματα, ώστε να ασκηθούν σε θέματα πολύ υψηλών απαιτήσεων.

Αυτό πάντοτε είχε αποτέλεσμα να γίνεται και στις εισαγωγικές εξετάσεις για τα ΑΕΙ μια ακόμη ταξική διάκριση σε βάρος των ασθενέστερων στρωμάτων. Όμως σε μια εποχή στερήσεων για μεγάλη μερίδα του λαού, σε μια εποχή που πολλά παιδιά δεν είχαν χρήματα για φροντιστήριο και πολύ περισσότερο για ιδιαίτερο, σε μια εποχή που οι πιέσεις σε όλους είναι έτσι κι αλλιώς μεγάλες, η επιλογή τέτοιων θεμάτων δείχνει κοινωνική αναλγησία ή στην καλύτερη περίπτωση αδιαφορία.
Ας καταλάβει η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων ότι από τις επιλογές τους κρίνονται παιδιά ταλαιπωρημένα, εξουθενωμένα, γεμάτα αγωνία για το αβέβαιο μέλλον που τους περιμένει κι ας κοιτάξουν τουλάχιστον στα επόμενα μαθήματα τα θέματά τους να μπορούν να αντιμετωπιστούν από μελετημένους μαθητές που θα τους αρκούσε έστω κι αν παρακολούθησαν μόνο το σχολείο.

Στέλιος Μαρίνης
...........................................
 
Το να κρίνουμε με το "κύρος" του μεγάλου το τι θέλουν τα παιδιά δείχνει την υπέρμετρη αλαζονεία , κυριολεκτικά "ύβρι". Γιατί σαν μεγάλοι δεν έχουμε δικαίωμα να κρίνουμε εξ ιδίων το τι θέλει (και ίσως τι χρειάζεται) η νέα γενιά. Αισθάνομαι ενοχή, απέραντη ενοχή που σαν μεγάλος είμαι αίτιος που έκανα ακόμα και ένα παιδί να κλαίει σήμερα. Όχι από παιδιάστικα καμώματα, αλλά από την απογοήτευση που του πρόσφερα, από την διάψευση και το τσαλάκωμα των ονείρων του, εγώ, ο μεγάλος, που ξέρω πόσο το όλο σύστημα είναι διάτρητο κι ας υποκρινόμαστε όλοι ότι είναι αδιάβλητο. Ακούω για ονόματα που διαρρέουν, ακούω για βιβλία που την τελευταία ώρα αγοράζονται, το είχα ξανακούσει και πάλι και μάλιστα πολύ έντονα κάποια λίγα χρόνια που παρουσιάστηκε το ίδιο φαινόμενο, η αγαπημένη μας Φυσική να βγει στο παζάρι. Είναι απορίας άξιον που τα παιδιά δεν μας έπιασαν με τις λεμονόκουπες, όχι τους γνωστούς άγνωστους κουκουλοφόρους εκτελεστές-θεματοδότες, αλλά όλους εμάς που εκθρέψαμε το τέρας, που το ζεστάναμε στον κόρφο μας τόσα χρόνια, γιατί μας βόλευε μια κατάσταση  και ο νοών νοείτω. ΔΕΝ ΑΓΑΠΑΜΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ. ΟΧΙ. Γιατί αν τα αγαπούσαμε θα κοιτάζαμε να τους δημιουργήσουμε ένα σύστημα που δεν τα εξοντώνει και θα κάνει την γνώση χαρούμενη. Από τους κλασικούς Παιδαγωγούς έχουν περιγραφεί τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχουν τα θέματα που πρέπει να βάζουμε στα παιδιά. Δύσκολα ναι, αλλά και πόσο. Για να ξέρουμε τι αξιολογούμε. Όμως εμείς αυτό δεν το ξέρουμε, ούτε το τηρούμε. Φτάσαμε την ασκησιολογία στα άκρα, σε σημείο να διαθέτουμε την πλουσιότερη συλλογή ασκήσεων στο κόσμο στα περιορισμένα κεφάλαια Φυσικής που εξετάζουμε. Γι' αυτό ίσως και έχουμε από τα πιο αποτυχημένα Εκπαιδευτικά συστήματα στον κόσμο. Όχι γιατί τα παιδιά μας είναι ανίκανα. Ας έλθει ο πετυχημένος Φιλανδός μαθητής να λύσει τα σημερινά θέματα, να δείτε τι θα γράψει. Όμως ο Φιλανδός (που παρεπιμπτόντως μας περιφρονεί σαν ένα ζητιάνο του Νότου) πρέπει να είναι πιο ευτυχισμένος σαν μαθητής. Και γι’ αυτό έχει δεξιότητες που παίρνει άριστα. Γιατί εκεί οι δάσκαλοι του τον αγαπάνε. Δεν τον κυνηγάνε να τον "εξοντώσουν" πρωί-πρωί κουκουλοφόροι ξενυχτισμένοι "δάσκαλοι" με θέματα που μετά τα ακυρώνουν γιατί είναι λάθος. Γιατί εμείς κοιτάμε την πάρτη μας. Καταλαβαίνετε τι εννοώ. Μια κλειστή συντεχνία ασκησιολάγνων με αμφίβολα κίνητρα. Απορώ που δεν μας έχουν πάρει ακόμα με τις λεμονόκουπες...
Σ.Ν.
................................................................................
 
Κάποτε δούλευα σε ένα καλό γυμνάσιο της Δυτικής Αθήνας. Μια μέρα ήρθαν κάποιοι συνάδελφοι μαθηματικοί από το υπουργείο και ζήτησαν να εξετάσουν τα παιδιά της Γ γυμνασίου σε κάποια πιλοτικά, υποτίθεται, θέματα. Ζήτησα να τα δω, από περιέργεια. Μόλις τα διάβασα έβαλα τα γέλια. 40 χρόνια Φυσικός με καλές γνώσεις μαθηματικών και επιτυχών στις εξετάσεις του ΑΣΕΠ το 2002, κατάλαβα ότι θα ήθελα πολύ προσπάθεια για να τα επιλύσω. Τους ρώτησα αν ελπίζουν να απαντήσει έστω και ένα παιδί, σε ένα από τα προτεινόμενα θέματα. Με κοίταξαν σαν UFO. Μετά ενεπλάκησαν στη συζήτηση και οι μαθηματικοί του σχολείου και οι λοιδορίες έπαιρναν και έδιναν. Έκαναν την εξέταση, πήραν τα προφανή αποτελέσματα και έφυγαν σαν βρεμένες γάτες.  Κάτι ανάλογο έζησε ένας άλλος συνάδελφος που ενεπλάκη πρόσφατα στην οργάνωση των νέων πειραματικών σχολείων. Ζήτησε από επιλεγμένους φυσικούς και μαθηματικούς πιλοτικά θέματα για τις σχεδιαζόμενες εισαγωγικές εξετάσεις στα πειραματικά λύκεια. Ξεκαθάρισε στους συναδέλφους ότι τα θα έπρεπε, να μπορεί να τα λύνει και αυτός που είναι Φιλόλογος. Όταν παρέλαβε τον φάκελο και έδειξε τα θέματα σε φυσικούς και μαθηματικούς, τότε αυτοί έφριξαν. Ο βαθμός δυσκολίας ήταν υπερβολικά υψηλός, ασύμβατος, όχι απλά με το επίπεδο των μαθητών, αλλά  και με τη βαθμίδα της εκπαίδευσης στην οποία απευθύνονταν.

Τα φετινά θέματα Φυσικής στις Πανελλαδικές εξετάσεις δεν ήταν θέματα ούτε για ταλέντα. Ήταν για φοιτητές ή για καθηγητές που δίνουν στον ΑΣΕΠ. Κακά θέματα που δεν εξέταζαν ούτε τις βασικές γνώσεις που πρέπει να έχουν οι απόφοιτες και οι απόφοιτοι λυκείου, ούτε την κριτική τους ικανότητα. Απευθύνονταν σε μαθητές που είχαν κατανοήσει πολύ γρήγορα τα βασικά και κάτι παραπάνω και είχαν το χρόνο και τη εξωσχολική βοήθεια να ασχοληθούν με εξεζητημένα γι’ αυτούς πράγματα. Ήταν θέματα που μπήκαν για να απογοητεύσουν, να πανικοβάλουν και κυρίως να τρομοκρατήσουν τους επόμενους. Όσοι τα πρότειναν είχαν την πρόθεση να ξαναγράψουν τη θεματική της Φυσικής των πανελλαδικών εξετάσεων. Να γεμίσουν τα ράφια με νέα πιο εξεζητημένα φροντιστηριακά βιβλία. Να σκορπίσουν την ανησυχία στις ήδη πελαγωμένες ελληνικές οικογένειες. Και φυσικά να καταδείξουν ότι χρειάζεται ακόμα περισσότερο, ακόμα καλύτερο και κυρίως ακόμα ακριβότερο φροντιστήριο.

Υπάρχει όμως και ιδεολογική διάσταση στις προθέσεις τους. Ήθελαν να δείξουν στους νέους ανθρώπους ότι το κράτος και το πολιτικό σύστημα, μπορούν, νόμιμα, να τους χτυπούν κάτω από τη μέση, να τους εξουθενώνουν, να τους λοιδορούν.

Τα θέματα πυροβολούν και το δημόσιο σχολείο, που με πενιχρά μέσα, πασχίζει να διδάξει την ύλη του σχολικού βιβλίου, ισχυριζόμενο  ότι μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές του στον αγώνα εισαγωγής στα ΑΕΙ.
Δεν θα ισχυριστώ ότι στην επιτροπή των θεμάτων συναντήθηκαν επιφανή μέλη του Συλλόγου Ελλήνων Σαδιστών. Απλά έτυχαν να βρεθούν υπερφίαλοι και ανερμάτιστοι «δάσκαλοι» από αυτούς και αυτές που κυκλοφορούν στην ελληνική εκπαίδευση. Και κυκλοφορούν πολλοί. Και κατέχουν πόστα και δυναστεύουν χρόνια τώρα τη μέση εκπαίδευση. Αρνούνται να αναλογιστούν πότε έμαθαν (αν έμαθαν), να επιλύουν, αυτά που συχνά ρωτούν τους μαθητές τους. Και μιλάμε γι αυτούς  που είναι επαγγελματίες και όχι μαθητές που κολυμπούν και πνίγονται σε σωρεία μαθημάτων, που όλα, μα όλα, απαιτούν κρίση, ικανότητες και πληροφόρηση ειδικού.  

Δυστυχώς μόνο ειδικοί μπορούν να αντιληφθούν τι περιέχουν τα βιβλία Φυσικής της Β και Γ γυμνασίου. Μπορούν να διακρίνουν την έκταση της ύλης, το αναίτιο και ανοίκειο βάθος. Τη συσσώρευση άχρηστων πληροφοριών. Την αισθητική. Την αδυναμία να παρουσιάσουν με απλό και κατανοητό τρόπο τα ποιο συναρπαστικά φυσικά φαινόμενα και τις πιο κομψές και ακριβείς έννοιες που παρήγαγε ποτέ η ανθρώπινη σκέψη.
Οι συγγραφείς και οι κριτές ενός σχολικού βιβλίου ασχολούνται μόνο με την επιστημονική πληρότητα των μαθητικών εγχειριδίων και όχι με την παιδαγωγική τους διάσταση. Δεν μπαίνουν ποτέ στη θέση του παιδιού των 14 ή 15 χρόνων. Δεν ενδιαφέρονται για τις προγενέστερες γνώσεις του, για την αντιληπτική  του ικανότητα. Γι’ αυτό τα περισσότερα σχολικά βιβλία είναι αποτυχημένα και καίγονται στο τέλος της χρονιάς. Όχι γιατί είναι δωρεάν, αλλά γιατί είναι άχρηστα σε αυτούς στους οποίους απευθύνονται.

Απ’ ότι φαίνεται όμως υπάρχει και «Θεία δίκη». Οι εξεταστές, μέσα στη «μανία» τους να δείξουν πόσο ξύπνιοι και πονηροί είναι, μπήκαν και σε χωράφια που προφανώς αγνοούσαν και απλά την πάτησαν. Το Γ4 θέμα είχε και μια άλλη διάσταση, μια δεύτερη λύση, που δεν είδαν. Η Φυσική εκδικήθηκε. Ούτε εγώ την είδα στην πρώτη λύση που επιχείρησα. Απλά οι συνάδελφοι γελοιοποιήθηκαν. Και αυτό ήταν καλό. Το σχέδιο που είχαν στο μυαλό τους κατέρρευσε. Φαντάζομαι πως η επόμενη εξεταστική επιτροπή δεν θα τολμήσει να αλλάξει τον οδικό χάρτη των πανελλαδικών εξετάσεων, απροειδοποίητα.
Αλλά στο ελληνικό δημόσιο δεν υπάρχουν, όπως φαίνεται κανόνες, ούτε στα θέματα της Φυσικής. Καιρός να βάλουμε, δε νομίζετε;  
 ......................................................

1) Απανωτές καταγγελίες - προσφυγές για τα θέματα της Φυσικής.  

2) Εξετάσεις Φυσικής (στο κουτί της Πανδώρας) 

3) Λύσεις - Σχόλια από τον Ανδρέα Κασσέτα

Πέμπτη, 24 Μαΐου 2012

Ένα και μόνο σχόλιο (και όχι 2000) για τους "στριφνούς" θεματοδότες των χθεσινών εξετάσεων Φυσικής γενικής παιδείας


Μάλλον η επιτροπή των φετινών εξετάσεων, όπως και πολλές άλλες στο παρελθόν, δεν έχει καταλάβει τίποτα από όσα συμβαίνουν γύρω μας.
Είχα πιστέψει ότι τα θέματα των φετινών εξετάσεων θα ήταν πολύ εύκολα με βάσει και την πολιτική κατάσταση που επικρατεί στην χώρα.Μάλλον θα διαψευσθώ πανηγυρικά στο τέλος.
Κάποιοι νομίζουν ότι επειδή είναι στην επιτροπή των εξετάσεων έχουν πιάσει τον παπά από  τα ....  ράσα.
Δυστυχώς  η φετινή επιτροπή εξετάσεων δεν βάζει θέματα σαν και οι υποψήφιοι να ήταν όλοι δικά της παιδιά...
Οσο λοιπόν δεν βλέπουμε το δικό μας παιδί στη θέση του υποψηφίου αλλά το μόνο που μας ενδιαφέρει ο εντυπωσιασμός ή στην χειρότερη περίπτωση η αποτυχία των μαθητών τόσο ΚΑΚΟ κάνουμε στις εξετάσεις.
Κρίμα για τους ΗΡΩΕΣ μαθητές που έκαναν το "λάθος" να διαλέξουν το πιο όμορφο μάθημα της Γ Λυκείου.-

Γράφει ο Χρήστος Ελευθερίου στο Υλικο Φυσικής Χημείας ...που υπερκαλύπτει και τις δικές μου σκέψεις... 

Τρίτη, 15 Μαΐου 2012

Η ιστορία των εξετάσεων (1987-2011) Οι γκάφες και τα λάθη των θεμάτων.


Λίγες μέρες πριν από την έναρξη των εξετάσεων και ένα …οδοιπορικό στην ιστορία τους έχει πολλαπλή αξία, αφού όχι μόνο προετοιμάζει  τους υποψηφίους για ενδεχόμενες αντιξοότητες, αλλά αποτελεί και έναν μοχλό πίεσης και οδηγό αποφυγής λαθών για τους ιθύνοντες.


Των Γιώργου Κ. Καββαδία, εκπαιδευτικού –ερευνητή, και Νικολέττας Καββαδία, φιλολόγου.


Τα τελευταία χρόνια μέχρι και το 2010 όσον αφορά τη διαχείριση του βαθμού ευκολίας / δυσκολίας των θεμάτων κυριαρχεί μια λογική  σχετικής ισορροπίας και διόρθωσης με βάση τα δεδομένα της προηγούμενης χρονιάς. Σε όποιο μάθημα τα θέματα αποδείχτηκαν πολύ δύσκολα την επόμενη χρονιά γινόταν μια προσπάθεια σχετικής εξισορρόπησης με σχετικά ευκολότερα και αντίστροφα.  Πέρυσι στα περισσότερα μαθήματα ο πήχυς δυσκολίας ανέβηκε σε πολύ υψηλά επίπεδα με αποτέλεσμα την έντονα καθοδική πορεία των βάσεων.  Σαφώς και  η πολιτική και κοινωνική συγκυρία, άλλοτε λιγότερο, άλλοτε περισσότερο, παίζει το ρόλο της. Σε προεκλογικές περιόδους ο λαϊκισμός της εκάστοτε κυβέρνησης εκφράζεται με τη γραμμή προς την Κεντρική Επιτροπή των Εξετάσεων για εύκολα θέματα. Υπάρχει η εκτίμηση ότι φέτος επειδή το εξεταστικό σύστημα βρίσκεται «στα τελευταία του» θα επιδιωχθεί η απαξίωσή του και η «αναγκαιότητα αλλαγής» του. Τέτοιες λογικές είναι αλήθεια ότι στο παρελθόν είχαν επικρατήσει. Ωστόσο, ο εξαιρετικά αυξημένος βαθμός δυσκολίας των θεμάτων στα περισσότερα μαθήματα πέρυσι μάλλον θα οδηγήσει στη γραμμή της εξισορρόπησης με ένα «κλικ» ευκολότερα θέματα στα μαθήματα που πέρυσι έγινε «εξεταστική σφαγή».  Πάντως η όλη συζήτηση περί εύκολων και δύσκολων θεμάτων, ας το κατανοήσουν και οι υποψήφιοι για να μην αγχώνονται περισσότερο, είναι άνευ μεγάλης σημασίας, αφού ο αριθμός  εισακτέων είναι προκαθορισμένος. Είτε με εύκολα, είτε με δύσκολα θέματα δε θα «μπουν» περισσότεροι ή λιγότεροι. Πολλές φορές πολύ υψηλή βαθμολογία δεν αρκεί για την εισαγωγή, εφόσον υπάρχει πληθωρισμός αριστούχων.

  
          Είναι αλήθεια ότι ο «βαθμός ευκολίας ή δυσκολίας» των θεμάτων αποτελεί ένα σπουδαίο εργαλείο που έχει στα χέρια του το ΥΠΕΠΘ ώστε να ρυθμίζει τη ροή των υποψηφίων προς την τριτοβάθμια εκπαίδευση κατασκευάζοντας τη σχολική επιτυχία/ αποτυχία σύμφωνα με τα δεδομένα της πολιτικής του. Ωστόσο, έχει σημασία να εξετάσουμε τα μαθήματα στα οποία οφείλονται, εκτός των άλλων, όχι μόνο στο βαθμό δυσκολίας των θεμάτων, αλλά και, κυρίως, στην ασάφεια ή τη λανθασμένη διατύπωση των θεμάτων. Κι αυτό αποτελεί σοβαρό πλήγμα στο τυπικά αδιάβλητο των εξετάσεων.
  

          Η αλήθεια είναι ότι το μορφωτικό επίπεδο των υποψηφίων και η σχολική επιτυχία- αποτυχία δεν μπορεί να αξιολογηθεί με «εύκολα» ή «δύσκολα» θέματα. Πρώτα απ’ όλα γιατί ακόμα και «άριστα» να έγραφαν όλοι οι υποψήφιοι δεν θα μπορούσαν να εισαχθούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αφού έχει προσδιοριστεί ο «ανώτατος αριθμός εισακτέων» (numerus clausus).
  

Από γκάφα σε γκάφα …  «θα πετάω»


Κάθε χρόνο κατά τη διάρκεια και μετά τη λήξη των εξετάσεων, τα περισσότερα από τα μαθήματα στα οποία διαγωνίζονται οι χιλιάδες υποψήφιοι  συγκεντρώνουν θετικά ή αρνητικά σχόλια και κριτικές καθώς αξιολογούνται με «βαθμούς» ευκολίας και σαφήνειας ή δυσκολίας και ασάφειας. Αυτά συνδέονται και με τις επιδόσεις των υποψηφίων.             


Με το σημερινό μας αφιέρωμα επιχειρούμε μια καταγραφή ως προς τα «αμφιλεγόμενα» θέματα των εξετάσεων των τελευταίων 22 ετών και τα υψηλά ρεκόρ αποτυχίας. Από την έρευνα προκύπτουν ορισμένα χρήσιμα συμπεράσματα που μπορούν να αποτελέσουν οδηγούς για τους υποψηφίους προκειμένου να προετοιμαστούν όσο γίνεται καλύτερα για ν’ αποφύγουν τις παγίδες των εξετάσεων.


ΒΑΣΙΚΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ


1. Δεν υπάρχει χρονιά στην πρόσφατη ιστορία των εξετάσεων, αλλά ακόμα και στην προϊστορία, αν ψάξουμε, που να λείπουν μικρές ή μεγάλες γκάφες στη διατύπωση των θεμάτων. Τα μικρά ή μεγάλα λάθη της Επιτροπής των Εξετάσεων στιγματίζουν κάθε χρόνο τις εξετάσεις. Στον πίνακα 2 αποτυπώνονται τα «μαθήματα διαμαρτυρίας» με τις συγκεκριμένες χρονιές που προκλήθηκαν προβλήματα.


2. Οι ασάφειες ή τα λάθη στη διατύπωση των θεμάτων εκτοξεύουν, κατά κανόνα, τα ποσοστά της αποτυχίας στα ύψη. Αυτό, βεβαίως, συνδέεται και με το βαθμό δυσκολίας των θεμάτων. Τόσο στην εποχή των δεσμών, όσο και στην πρόσφατη περίοδο των εξετάσεων σημειώνονται υψηλά ποσοστά αποτυχίας, αρνητικά ρεκόρ αποτυπώνοντας τη χρεοκοπία του συστήματος πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και την κρίση του σημερινού σχολείου.


3. Καταγράφονται ποσοστά αποτυχίας (Βλ. πίνακα 1 και 2) σε ορισμένα μαθήματα που ξεπερνούν το 85% και πλησιάζουν ακόμα και το 90%. Αυτά αφορούσαν κυρίως την εποχή των δεσμών. Ωστόσο, υψηλά ποσοστά αποτυχίας πάνω από 70% μόνιμα και σταθερά καταγράφονται τα τελευταία χρόνια (2001- 11) που ενίοτε προσεγγίζουν ή και ξεπερνούν το 80%.


4. Τα υψηλότερα ρεκόρ αποτυχίας στις εξετάσεις σημειώνονται στα Μαθηματικά και τη Φυσική με μια σταθερότητα που εντυπωσιάζει. Τα τελευταία χρόνια καταγράφονται στην Τεχνολογική κατεύθυνση. Αυτή η αποτυχία συνδέεται και με τις έντονες διαμαρτυρίες ως προς τη διατύπωση των θεμάτων. Υψηλά ποσοστά αποτυχίας πάνω από 50% παρουσιάζονται στα Αρχαία Ελληνικά και στην Ιστορία γενικής παιδείας και Θεωρητικής κατεύθυνσης.  Σχετικά υψηλά ποσοστά αποτυχίας παρουσιάζει και το μάθημα Ανάπτυξη Εφαρμογών σε προγραμματιστικό περιβάλλον.


5. Μια διαχρονική ματιά στην εξέλιξη της βαθμολογίας των υποψηφίων αναδεικνύει την ανομοιογένεια των επιδόσεων στα εξεταζόμενα μαθήματα. Ωστόσο, υπάρχουν μαθήματα στα οποία με σχετική σταθερότητα καταγράφονται κάθε χρόνο υψηλά ποσοστά αποτυχίας: Μαθηματικά και Φυσική Τεχνολογικής κατεύθυνσης, Ιστορία γενικής και θεωρητικής κατεύθυνσης, Αρχαία Ελληνικά και Ανάπτυξη Εφαρμογών σε προγραμματιστικό περιβάλλον (Τεχνολογικής Κατεύθυνσης).


Δευτέρα, 14 Μαΐου 2012