Πέμπτη, 26 Μαΐου 2011

Άλλες εποχές, άλλη περπατησιά...



Μετά τις εκλογές της 16ης Φεβρουαρίου του 1964 (και την νίκη της Ένωσης Κέντρου με ποσοστό 53%) μέχρι την αποστασία της 15ης Ιουλίου του 1965 κοσμογονία στην εκπαίδευση, πολλά από τότε άντεξαν στο χρόνο και στη μήνυ των αποστατών ή των στρατοκρατών της 21ης Απριλίου.

1) Ιδρυση Σχολείων

2) Συσσίτια στα Δημοτικά Σχολεία των χωριών

3) Ιδρυση Πανεπιστημίων (Ιωάννινα - Πάτρα)

4) Ίδρυση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

5) Αύξηση μισθών των εκπαιδευτικών

6) Καθιέρωση του Ακαδημαϊκού Απολυτηρίου δηλαδή το σύστημα των Πανελλήνιων Εξετάσεων, μέχρι τότε κάθε Πανεπιστημιακή Σχολή έκανε τις δικές της εισαγωγικές εξετάσεις.

7) Όταν μιλούσαν στη Βουλή απαντούσαν με σύνεση, χωρίς οίηση και πρόκληση, με επιχειρήματα παρά τη λυσσαλέα επίθεση της ΕΡΕ, όπως ... καλή ώρα νεόκοπος υφυπουργός του νυν ΥΠδβμΘ που πάντα απαντά οργισμένη, λες και της φταίνε όλοι, λες και έχει το απόλυτο δίκιο, με ύφος παλιού ρήτορα πολιτικάντη - δικολάβου, και
λίγο δίκιο νάχει το χάνει.
Μάλιστα κάποτε της συνέστησε μια βουλευτής - προεδρεύουσα της Βουλής - να απαντά λιγότερο εριστικά.
Αν τύχει δε να απαντά στην κα Κανέλλη, είναι το υπερθέαμα, πως δεν την μυρίστηκε ο Λαζόπουλος;

Άλλες εποχές - άλλη περπατησιά, όταν αρκούσε ένας υφυπουργός στο Υπουργείο Παιδείας ο Λουκής Ακρίτας, ένας Γενικός Γραμματέας ο Ευάγγελος Παπανούτσος και ένας Πρωθυπουργός - Υπουργός Παιδείας ο Γεώργιος
Παπανδρέου ο αυθεντικός πούλεγε προχτές κάποιος φιλόλογος βουλευτής...

Παρασκευή, 20 Μαΐου 2011

Απαντήσεις στα θέματα Φυσικής κατ. του 2011


Είπα να δοκιμάσω τα αντανακλαστικά μου (ο Αλεξόπουλος μου είχε 9 ειρήσθω εν παρόδω) ξεκίνησα πες 11, έφτασε 1 λύνοντας και γράφοντας σαν μαθητής (τις σελίδες που βλέπετε) και κάπου εκεί στο Δ4 πονοκεφάλισα...

Άνοιξα και 2,3 φορές το σχολικό βιβλίο (οχι σκονάκια δεν είχα) να δω την εξίσωση της συμβολής και τι αποφαίνεται το σχολικό βιβλίο για το τι εννοεί μήκος κύματος που αντιλαμβάνεται ο ακροατής.

Κατά τις μια και μισή μπήκα στο internet να δω τι γίνεται ... ησυχία απόλυτη λες και δεν γίνονταν εξετάσεις, φαίνεται όλοι δοκίμαζαν τις ασκήσεις, ή ανταλασσαν αποτελέσματα

Μετά ξανακοίταξα το Δ4 με περισσότερη ησυχία, αλλά δυστυχώς ξέχασα το βάρος της τροχαλίας, τι να σου κάνουν έπειτα οι υποψήφιοι - όσοι έγραψαν άριστα πρέπει ναχουν πολύ γερά νεύρα- δεν το αποκλείω.

Δεν θα μπορούσαν οι νυχτερινοί θεματοδότες εκεί που ζητούσαν τη διαφορά φάσης στο Γ θέμα να ζητήσουν την εξίσωση ταλάντωσης του σημείου Ο, πιο παιδαγωγικό θα ήταν. Ακόμη να δώσουν έτοιμη την γενική εξίσωση ταλάντωσης σημείου μετά από συμβολή κυμάτων. Μετά είναι άδικο νάχει κανείς την εξίσωση γραμμένη σε καμιά σβηστήρα π.χ.

Ακόμη στο Δ θέμα νομίζω αρκούσαν τα ερωτήματα Δ1 και Δ4.

Θα μπορούσαν να βοηθήσουν ζητώντας π.χ. να σχεδιασθούν οι δυνάμεις στην τροχαλία και να υπολογισθεί π.χ. η δύναμη που ασκεί η τροχαλία στη ράβδο όταν τα βαράκια κινούνται επιταχυνόμενα. Γιαυτό εξάλλου επιλέγονται να ετοιμάσουν θέματα πανελληνίων εξετάσεων.

Στις εξετάσεις συνεχίζεται η διδασκαλία και η μάθηση, δεν πρέπει να είναι ανάκριση παλιάς εποχής.

Συμφωνώ με κάτι που γράφτηκε στο δίκτυο του Υλικού Φυσικής Χημείας από υποψήφιο ότι οι (νυχτερινοί) θεματοδότες βλέπουν σαν αντίπαλους τους δαγωνιζόμενους, ή σαν παιχνίδι κυνηγοί – θηράματα με καρτέρι και κυνηγόσκυλα.

Δυστυχώς η πατρίδα μας υπόσχεται στα νέα παιδιά – τα παιδιά μας - ένα μέλλον αβέβαιο με μπόλικη ανεργία.









ΣΧΟΛΙΟ από τον κ. Διονύση Μάργαρη στο Δίκτυο Υλικό Φυσικής Χημείας
Διαβάζοντας τα παραπάνω σχόλια, θα μου επιτρέψετε να σχολιάσω μερικά σημεία.

1) Είναι κατανοητή η αγανάκτηση των φίλων που είναι επηρεασμένοι από την απόδοση των μαθητών τους ή συγγενικών τους προσώπων. Πραγματικά είναι πολύ δυσάρεστο να βλέπεις ένα παιδί που κουράζεται, αγωνίζεται, παλεύει και στο τέλος δεν έχει αντίστοιχο θετικό αποτέλεσμα. 2) Έχει καμιά λογική το Μάιο μήνα, ελάχιστες μέρες πριν τις εξετάσεις να αλλάζουν οι κανόνες του παιχνιδιού; Να μπορεί κάποιος μαθητής να πάρει ισότιμο απολυτήριο με ενδοσχολικές εξετάσεις; Γιατί; Θα μπορούσε να εφαρμοστεί από την επόμενη χρονιά. Και όμως έγινε. Τυχαίο; Προφανώς όχι. Θα έπρεπε να σταλεί το μήνυμα, ότι στις Πανελλαδικές θα είναι δύσκολα θέματα, ώστε, αν σήμερα έχουμε 2.000-3.000 σε ενδοσχολικές, του χρόνου να έχουμε 20.000. Μεγάλο το κέρδος. Και οικονομικό (έξοδα εξετάσεων) και προπαγανδιστικό. Θα δίνουν λιγότεροι μαθητές για … λιγότερες θέσεις.
3) Δεν θα συμφωνήσω ότι τα θέματα είναι τα χειρότερα των τελευταίων χρόνων. Δηλαδή το περσινό Γ θέμα ήταν ωραίο; Τι εξέταζε; Μπορεί να βρούμε αρκετά σημεία, τα οποία να σχολιάσουμε αρνητικά. Και ήδη αυτό έχει αρχίσει. Και περνώντας η ώρα μπορούμε να βρούμε και άλλα. Δεν θέλω αυτή τη στιγμή να ασχοληθώ με επιμέρους σημεία. Άλλωστε δεν νομίζω ότι η απόδοση ενός μαθητή θα καθοριστεί από τέτοιες λεπτομέρειες.
4) Θεωρώ ότι πρέπει να σταθούμε σε δύο βασικά σημεία:
i) Το Θέμα Β, είναι θέμα θεωρίας ή ένα θέμα στο οποίο βάζουμε κάποιες ασκησούλες; Παρατηρώ ότι μάλλον στο δεύτερο οδηγούμαστε. Είναι σωστό αυτό; Και αν ναι είναι, τότε να το πούμε ότι έχουμε ένα θέμα θεωρίας και τρία θέματα ασκήσεις.
ii) Το Θέμα Δ, πρέπει να είναι ένα πρόβλημα. Αλήθεια είναι ΕΝΑ πρόβλημα αυτό που δόθηκε; Ένα πρόβλημα σημαίνει ότι έχει αρχή, μέση και τέλος και ο μαθητής ΠΡΕΠΕΙ να καταστρώσει μια στρατηγική επίλυσής του. ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ μια συρραφή από 2-3 προβλήματα, με διαφορετικούς προσανατολισμούς και διαφορετικές πορείες.
Το έγραψα και παραπάνω, στο πρώτο μου σχόλιο, αλλά δεν σχολιάστηκε, οπότε μάλλον δεν έγινε κατανοητό πιστεύω το πνεύμα του. Έγραψα ότι στο μέσον του Δ θέματος ένιωσα να κουράζομαι, λέγοντας ότι δεν έχω τις αντοχές των δεκαοκτάχρονων!!! Προφανώς το γύρισα στην πλάκα, μιλώντας για την ηλικία… Ας το γράψω λοιπόν καθαρά.
Όταν ένας καθηγητής με εμπειρία, κουράζεται να λύσει τα θέματα (να λύσει όχι να απαντήσει, αν κάποιος διάβαζε τις σημειώσεις μου δεν θα καταλάβαινε τι έγραφα!!!), σημαίνει ότι τα θέματα ήταν πολλά και απαιτούσαν κόπο. Και αυτό είναι πολύ δύσκολο να το αντιμετωπίσει εύκολα ακόμη και ένας άριστος μαθητής. Να το πω αλλιώς; Έλεος βρε παιδιά, με τα 4 υποερωτήματα (στην πραγματικότητα 4 προβλήματα). Αρκούσε το Δ3 ή το Δ4. Μόνο ένα από τα δύο.
Το Δ3 είχε όμορφη Φυσική. Το θάψαμε όμως δίνοντάς του 6 μόρια μόνο. Τι και αν δεν ξέρει ο μαθητής να εφαρμόσει την ΑΔΜΕ ή την ΑΔΣ. Θα χάσει 3+3 μόρια μόνο.
Το Δ4, δεν αρκούσε σαν πρόβλημα; Για να δούμε πόσοι μαθητές μπορούν ουσιαστικά, όχι τυπικά να καταλήξουν στο μέτρο της δύναμης που ασκείται στο άκρο της ράβδου από την τροχαλία. Πάνω σε αυτό το ερώτημα, δεν θα μπορούσαν να στηθούν πραγματικά ερωτήματα που να εξετάζουν ουσιαστικά πράγματα;
Τελειώνοντας ήθελα να τονίσω τη συμφωνία μου με την πρόταση που έγραψε πριν λίγο: « και να σε ακυρώνει η ίδια η διαδικασία εξέτασης».
Αλήθεια πιστεύει κανείς ότι μπορεί να διδαχτεί σε μια τάξη το Δ Θέμα σε μια διδαχτική ώρα; Αλλά τότε γιατί κάνουμε μάθημα;
Ολόκληρη η αλληλουχία σχολιασμού στο Δ.Υλ.Φυσ.Χημ.

Τι άλλα νέα;

Πέμπτη, 19 Μαΐου 2011

Γραμμές ενισχυτικής - αποσβετικής συμβολής




Οι γραμμές (υπερβολές) ενισχυτικής συμβολής (περιλαμβάνουν τα σημεία που ταλαντώνονται με μέγιστο πλάτος 2Α) είναι περιττού πλήθους δηλαδή 3, 5, 7 κλπ (η μεσοκάθετος και ίσου πλήθους εκατέρωθεν)

Οι γραμμές (υπερβολές) αποσβετικής συμβολής (περιλαμβάνουν τα σημεία που παραμένουν ακίνητα, πλάτος 0) είναι άρτιου πλήθους δηλαδή 2,4,6

Στο επόμενο σχήμα τα σημεία ενισχυτικής συμβολής είναι εκεί που συναντώνται την ίδια στιγμή όρος απο τη μια πηγή και όρος από την άλλη, ή κοιλάδα από τη μία πηγή και κοιλάδα από την άλλη.


Κυριακή, 15 Μαΐου 2011

Μαθηματικά παρατράγουδα στις Πανελλήνιες Εξετάσεις του Σαββάτου




Πρωτοφανές! Μάζεψαν και ξαναμοίρασαν τα θέματα των Μαθηματικών, του Νίκου Μπέκη
Ένα πρωτοφανές γεγονός συνέβη φέτος στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, που αφορά το μάθημα των μαθηματικών. Συγκεκριμένα, λίγη ώρα μετά την εκπομπή των θεμάτων και ενώ στα περισσότερα εξεταστικά είχαν ήδη μοιραστεί αυτά στους υποψήφιους, ήλθε κατεπείγουσα εντολή να τα αποσύρουν γιατί θα έστελναν άλλα. Πράγματι, μετά από κάποιο διάστημα στάλθηκαν εκ νέου θέματα, τα οποία όμως ήταν ίδια με τα πρώτα, με μια προσθήκη μιας παρένθεσης σ’ ένα απ’ αυτά.
Το γεγονός αυτό, που πρώτη φορά συμβαίνει σε Πανελλαδικές Εξετάσεις, εγείρει σοβαρό ζήτημα όχι απλά δυσλειτουργίας, προχειρότητας ή ανοργανωσιάς, αλλά αξιοπιστίας και, ακόμα περισσότερο, διαβλητότητας των εξετάσεων στο εν λόγω μάθημα.


Και αυτό γιατί μεσολάβησε χρόνος, σ’ άλλο εξεταστικό μεγαλύτερος, σ’ άλλο μικρότερος, απ’ τη στιγμή που αποσύρθηκαν τα πρώτα θέματα, τα οποία είχαν τη δυνατότητα να δουν οι υποψήφιοι, μέχρι να δοθούν τα δεύτερα, που ήταν ίδια, με εξαίρεση την προσθήκη της παρένθεσης όπως είπαμε.


Άρα πολλοί υποψήφιοι είχαν, θεωρητικά τουλάχιστον, σεβαστό χρόνο στη διάθεσή τους να κουβεντιάσουν μεταξύ τους τις απαντήσεις καθώς περίμεναν τα νέα θέματα! Αυτό λοιπόν δεν ήταν ένα απλό λάθος, αλλά ευθεία υπονόμευση του ΑΔΙΑΒΛΗΤΟΥ χαρακτήρα των Πανελλαδικών Εξετάσεων, ίσως του μόνου θεσμού που μένει σχετικά αλώβητος στη χώρα της πολιτικής ρεμούλας και της διαφθοράς. Και αυτό χωρίς να υπολογίσουμε την ταραχή, το άγχος και την ανησυχία, που δικαιολογημένα προκλήθηκε στους υποψήφιους, απ’ όλη αυτή την απαράδεκτη, το λιγότερο, ιστορία. Ο λόγος στην λαλίστατη κ. Διαμαντοπούλου να εξηγήσει πως συμβαδίζει όλο αυτό με το σύνθημα «πρώτα ο μαθητής». Εκτός κι αν θεωρεί ότι οι υποψήφιοι δεν είναι πια μαθητές.
Ο Νίκος Μπέκης είναι πρόεδρος της ΕΛΜΕ Ημαθίας (ΠΗΓΗ: alfavita.gr)
........................................................

Γεμάτα ασάφειες (κυρίως το Β Θέμα) και παραπλανητικά (πλεονάζοντα) δεδομένα, αφού στο Γ1 δίνεται ένα παραπάνω στοιχείο από όσα χρειάζονται, κάτι που μπορεί να αναστατώσει τους μαθητές που βλέπουν να το έχουν λύσει χωρίς να χρησιμοποιήσουν ένα δεδομένο, σαφώς δυσκολότερα από άλλες χρονιές με τις δυσκολίες να αρχίζουν από το δεύτερο θέμα και με μια ύποπτη «σύμπτωση» το θέμα Δ να περιέχεται με ελάχιστες διαφορές στα νούμερα σε φυλλάδιο που είχε διανεμηθεί σε «επώνυμο» Σχολείο, οι φετινές εξετάσεις των Μαθηματικών Γενικής θα λέγαμε ότι, τουλάχιστον προβληματίζουν. Αν προσθέσουμε τη μόνιμη υποβάθμιση της Στατιστικής από επιστήμη κρίσης σε πεδίο για άσκηση σε εξυπνάδες και αλγεβρικά κολπάκια, πιστεύουμε ότι ήταν η χειρότερη επιλογή θεμάτων των τελευταίων χρόνων.
Για όποιον ενδιαφέρεται για λεπτομέρειες στην ιστοσελίδα www.mathematica.gr και πιο συγκεκριμένα στο λινκ
http://www.mathematica.gr/forum/viewtopic.php?f=46&t=15510
Στέλιος Μαρίνης (ΠΗΓΗ: alfavita.gr)