Κυριακή, 22 Αυγούστου 2010

Το κατάλληλο βότσαλο και η τεχνική για πολλές αναπηδήσεις.


Η εξίσωση για σωστό γκελάρισμα του βότσαλου
Ενας καθηγητής Μαθηματικών μάς δίνει τη λύση
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΚΡΙΚΚΗΣ
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Σάββατο 21 Αυγούστου 2010 στα ΝΕΑ

«Λοιπόν, το λέμε ξανά και ξανά! Μάζα, επιτάχυνση, πίεση νερού. Μάζα, επιτάχυνση, πίεση νερού, λυγίζω τα γόνατα και...» η πλακουτσωτή πέτρα εκτοξεύεται με δύναμη από το χέρι του άγγλου μαθηματικού και αρχίζει να αναπηδά πάνω στο νερό της λίμνης!

Ενα γκελ, δύο, τρία, τέσσερα- μπορεί να φθάσει και 50 (!)- πέντε, έξι, εφτά, δέκα- έσπασε το ρεκόρ μου (!)- να σου όμως που κάνει ένα «γκλουπ» και αλλάζει πορεία καταλήγοντας άτσαλα στον βυθό. «Διάολε! Μας ναυάγησε το τελευταίο σκέλος της εξίσωσης!».

Ο καθηγητής Εφαρμοσμένων Μαθηματικών στο University College του Λονδίνου Φρανκ Σμιθ ισιώνει το σώμα του- όσο η πέτρα γκελάριζε εκείνος είχε μείνει στο ένα πόδι να την κοιτά- και λέει με ενθουσιασμό: «Το παιχνίδι αυτό δεν είναι παίξε- γέλασε! Εχει μέσα του πολλή επιστήμη, καθώς πρέπει να συνυπολογίσεις μια σειρά από παραμέτρους τόσο στον αέρα όσο και στο νερό αν θες η πέτρα να φθάσει στο μαγικό αριθμό των 50 αναπηδήσεων!».

Το ρεκόρ Γκίνες στο παιχνίδι αυτό κατέχει ένας μηχανικός, ο Ράσελ Μπάγιαρς, ο οποίος τον Αύγουστο του 2007 σε έναν ποταμό στο Πίτσμπουργκ, έκανε το βότσαλο να αναπηδήσει 51 φορές στην επιφάνεια του νερού. Και όταν όλοι οι συγκεντρωμένοι κρεμάστηκαν από τα χείλη του για να τους αποκαλύψει το μυστικό της τεχνικής του, εκείνος είπε καθησυχαστικά: «Θα σας πως αμέσως. Βασικά, ούτε κι εγώ ξέρω ποιο είναι το μυστικό...!».

Η επιλογή του βότσαλου.
Ομως ο άγγλος καθηγητής είναι βέβαιος για την αξιοπιστία των εξισώσεών του. Αλλωστε από μικρό παιδί εξασκείται σε αυτό το παιχνίδι. «Πρέπει κατ΄ αρχάς να επιλέξουμε μια πέτρα ή ένα βότσαλο που να είναι επίπεδο και το πάχος του να μην ξεπερνά τα 6 χιλιοστά» λέει στην εφημερίδα «Daily Μail» ο δρ Φρανκ Σμιθ.

«Επίσης η διάμετρός της θα πρέπει να είναι από 3 εκατοστά μέχρι 6 εκατοστά και να ζυγίζει όσο το δυνατόν λιγότερο». Το βάρος της πέτρας λοιπόν παίζει σημαντικό ρόλο, γιατί αποκτώντας την κατάλληλη ώθηση, μπορεί να παραμείνει στον αέρα μεγαλύτερο χρονικό διάστημα- «εκεί είναι όλο το στοίχημα».

Σχεδόν όλο το στοίχημα, γιατί όσα ακολουθούν προϋποθέτουν καλή φυσική κατάσταση! «Οταν έρθει η στιγμή να ρίξουμε την πέτρα, πρέπει να χαμηλώσουμε το σώμα μας ισορροπώντας στο ένα πόδι και να την πετάξουμε από όσο πιο χαμηλά γίνεται, με οριζόντια ως προς την επιφάνεια του νερού κατεύθυνση. Και βέβαια να βάλουμε όλη μας τη δύναμη».

Σαν το αεροπλάνο. Οι υπολογισμοί που έχει κάνει ο 62χρονος καθηγητής Μαθηματικών, σε συνδυασμό με την πολύχρονη εξάσκησή του, έδειξαν ότι η πέτρα ή το βότσαλο πρέπει τη στιγμή που φεύγει από το χέρι μας να έχει μια μικρή ανοδική κλίση 10 - 20 μοιρών για να μπορεί να... πετάξει όπως το αεροπλάνο!

«Και μάλιστα θα πρέπει να της προσδώσουμε και μια περιστροφική κίνηση, όπως δηλαδή με τον πλαστικό δίσκο που παίζουμε στην παραλία και ο οποίος ίπταται περιστρεφόμενος γύρω από τον εαυτό του».

Καθώς λοιπόν τα πάντα είναι έτοιμα για τη μεγάλη απόπειρα, με τον αέρα ευνοϊκό και το νερό... λάδι, το σύνθημα της επιτυχίας αποτυπώνεται στην ακόλουθη εξίσωση: μάζα της πέτρας, σε συνδυασμό με την επιτάχυνση και λίγη προσοχή στην πίεση του νερού και φεύ (!) στη βαρύτητα, μας οδηγεί στην πρώτη θέση του βάθρου έχοντας επιτύχει τουλάχιστον 50 αναπηδήσεις.

«Εσείς τι ρεκόρ έχετε κύριε καθηγητά;».

«Δέκα!».

Πέμπτη, 19 Αυγούστου 2010

Ω τα χρυσά που φύγαν νειάτα, με πόσα όνειρα ήταν γεμάτα!


Το τέλος της σχολικής χρονιάς 2009-10 σημαδεύτηκε αναμφίβολα από την αθρόα αύξηση των αιτήσεων συνταξιοδότησης των εκπαιδευτικών, που ξεπέρασε τις αρχικές εκτιμήσεις του αρμόδιου Υπουργείου. Προφανώς, το κλίμα σύγχυσης και αβεβαιότητας που επικράτησε όλο το προηγούμενο διάστημα, οι δυσμενείς οικονομικές συνθήκες και τα αντικρουόμενα μηνύματα αναφορικά με τις ρυθμίσεις του ασφαλιστικού συστήματος “έδειξαν” την πόρτα της εξόδου σε 11.466 εκπαιδευτικούς, αριθμό υπερδιπλάσιο συγκριτικά με την περσινή χρονιά.

Αν συνεκτιμηθεί ο πενιχρός αριθμός διορισμών μονίμων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών, στις οποίες θα προβεί φέτος το Υπουργείο Παιδείας, οι οιωνοί για τη νέα χρονιά δεν είναι ευνοϊκοί. Η ηγεσία και οι υπηρεσίες του Υπουργείου έχουν εναποθέσει τις ελπίδες για λύση του γόρδιου δεσμού στην επανάκαμψη στα σχολεία 5.000 περίπου αποσπασμένων εκπαιδευτικών, στη δυνατότητα μετακινήσεων όσων πλεονάζουν ακόμη και εκτός ορίων ΠΥΣΠΕ / ΠΥΣΔΕ / Περιφερειακής Διεύθυνσης, καθώς και στις πιθανές ανακλήσεις αιτήσεων συνταξιοδότησης. Σημειωτέον, ότι η δυνατότητα για ανακλήσεις έχει καταληκτική ημερομηνία την 20ή Αυγούστου 2010, σύμφωνα με σχετική εγκύκλιο του Υπουργείου.

Αυτή είναι η εικόνα στο μακροεπίπεδο, κοιτώντας δηλαδή τα πράγματα από ψηλά. Όμως θα ήθελα να σταθώ λίγο περισσότερο στο θέμα της συνταξιοδότησης, μιας και – όπως φαίνεται – σύντομα θα αποτελεί απατηλό όνειρο, αντικείμενο έρευνας για τον ιστορικό του μέλλοντος, μια θολή ανάμνηση των εργασιακών δικαιωμάτων που είχαν κάποτε οι άνθρωποι. Προσεγγίζοντας το θέμα από μία πιο συναισθηματική πλευρά, νομίζω πως η αποχώρηση από τον εργασιακό βίο συνοδεύεται από αντικρουόμενα συναισθήματα. Από τη μια, αισθάνεται κανείς απελευθερωμένος από τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τη δουλειά του. Από την άλλη, η συγκίνηση για τα χρόνια που πέρασαν είναι λογικά αναπόφευκτη. Η αναπόληση του παρελθόντος μαζί με κάποιες σκέψεις για το ενδεχόμενο να βρεθεί στο περιθώριο της ζωής, τον τρομοκρατούν. Η φράση απόμαχος της ζωής δεν είναι και η πλέον σαγηνευτική. Ασφαλώς, ο βαθμός στον οποίο συμπλέκονται τα συναισθήματα χαράς και λύπης ποικίλλει από άνθρωπο σε άνθρωπο. Ενδεχομένως, δε, να υπάρχει μια διαφοροποίηση μεταξύ ανδρών και γυναικών ως προς αυτό το σημείο. Καθώς η γυναίκα εξακολουθεί να έχει σε μεγάλο βαθμό τη φροντίδα του σπιτιού, η αποχώρηση από το επάγγελμα την απαλλάσσει από ένα σημαντικό φορτίο εργασίας. Συνεπώς, είναι περισσότερο πιθανό η αποχώρηση της γυναίκας από το πεδίο του επαγγέλματος να δημιουργεί ευχάριστα συναισθήματα.

Συνομιλώντας με λίγους υποψηφίους συνταξιούχους και παρατηρώντας πολύ περισσότερους εξ αυτών, προσπάθησα να διακρίνω στα λόγια και τις εκφράσεις του προσώπου τους σημεία πρόσβασης στον κόσμο των συναισθημάτων τους. Η Ε. μου έλεγε πόσο αποκαρδιωμένη αισθανόταν από τη διάχυτη έλλειψη πειθαρχίας στις τάξεις μεγάλου σχολείου της πόλης. Δεν έκρυβε την ανυπομονησία της να βγει στη σύνταξη. Αν υπάρχει μια φράση που θα μπορούσε να περιγράψει την κατάστασή της, αυτή πιστεύω πως θα ήταν “εργασιακή εξουθένωση”. Η Σ. επεσήμανε πως η παραίτηση από την υπηρεσία ήταν μονόδρομος, λαμβάνοντας υπόψη τα μέτρα για το ασφαλιστικό. Ο Ι. αμφιταλλαντευόταν για το τί θα έκανε. Η καρδιά τού υπαγόρευε να μείνει, ενώ η λογική να αποχωρήσει. Όμως τόνιζε ξανά και ξανά πως είχε ετοιμάσει ένα πλάνο δραστηριοτήτων για τη φάση της συνταξιοδότησης. Ο Ε. δεν κατάφερε να κρύψει τη συγκίνησή του κατά την αποχώρηση. Τα δάκρυα σύντομα ανέβηκαν στα μάτια και ένας κόμπος εγκαταστάθηκε πεισματικά στο λαιμό, κάνοντας δύσκολη την εκφορά του λόγου.

Η θλίψη όμως δε χρειάζεται να παγιωθεί. Εξάλλου, δεν είναι τυχαίο που πολλοί συνάνθρωποί μας, όταν έγιναν συνταξιούχοι, απελευθέρωσαν τη δημιουργικότητά τους, κρυμμένα για πολλά χρόνια ταλέντα και χόμπυ βρήκαν τον τρόπο να “ανθίσουν”, περισσότερος και ποιοτικότερος χρόνος αφιερώθηκε στον εαυτό τους, στα παιδιά ή στα παιδιά των παιδιών τους ή σε άλλους σκοπούς που αξιολόγησαν ως σημαντικούς, ενώ και η συμβολή τους με το πολύτιμο κεφάλαιο της εμπειρίας και των γνώσεων αποδείχθηκε ουσιαστική. Συνεπώς, η αποχώρηση από ένα επάγγελμα δε σημαίνει παραίτηση από τη ζωή.
Κλείνοντας, δεν έχω παρά να ευχηθώ στους παραιτηθέντες συναδέλφους υγεία, δύναμη και κάθε καλό στη ζωή τους.
..........................................................

«Η δασκάλα» από τη μεγάλη κυρία των γραμμάτων της Κρήτης και ποιήτρια Σοφία Μαυροειδή - Παπαδάκη:

Η Δασκάλα.

Πόσες φορές αποτραβιέται
μοναχή, πέρα απ’ τα παιδιά
και πικραμένη συλλογιέται
όσα της σφίγγουν την καρδιά.
Ω τα χρυσά που έφυγαν νιάτα
μ’ όνειρα πόσα ήταν γεμάτα !

Προβιβασμός, υποτροφία,
κάποια της τύχης αλλαγή,
δύο τρία χρόνια υπηρεσία
κι’ ένας λεβέντης μιαν αυγή,
που θα την κλειούσε αρχόντισά του
Στο σπίτι του και στην καρδιά του.

Μάταν φτωχό το σπιτικό της
και καρτερούσαν να θραφούν
γονιοί κι’ αδέλφια απ’ το μιστό της
και χρέη παλιά να πλερωθούν.
Κι’ αυτός, μικρός, δεν εξαρκούσε
κι’ όλο πιο μπρος τον εξοφλούσε.

Έχει σβυστεί στο πρόσωπό της
κάθε της νιότης ομορφιά.
Κι’ όσα διδάσκει στο σκολειό της
δεν τα πιστεύει εκείνη πια.
Κι’ όλο και γίνεται η δασκάλα
πιο νευρική και πιο ασπρομάλλα.

Άλλες μαθήτριες παντρευτήκαν
άλλες, παιδάκια, εγίναν νιές
από τη μνήμη της σβυστήκαν
πόσες εδίδαξε γενιές.
Στη νιότη τους, π’ ανθεί και δένει,
μετράει τα χρόνια της θλιμμένη.

Κι’ όμως, στην έδρα της εκείνη,
για λευτεριά, για δικαιοσύνη,
διδάσκει πάντα και κηρύττει,
με ραγισμένη τη φωνή,
π’ όλο και βγαίνει πιο βραχνή
από το χρόνιο φαρυγγίτη.

Πέμπτη, 12 Αυγούστου 2010

Φεύγουν 11.500 Εκπαιδευτικοί. Φειδωλό το Υπ. Παιδείας σε νέους διορισμούς, απλόχερο στα laptop.


Το Ασφαλιστικό «αδειάζει» τα σχολεία
11.466 εκπαιδευτικοί υπέβαλαν αίτηση συνταξιοδότησης, τριπλάσιοι από κάθε άλλη φορά
ΟΛΜΕ: Εκρηκτικές συνθήκες
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Χρήστος Κάτσικας Μάνος Χαραλαμπάκης
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Πέμπτη 12 Αυγούστου 2010 στα ΝΕΑ

Σειρά λύσεων μελετά το υπουργείο Παιδείας προκειμένου να μη δημιουργηθούν κενά στα σχολεία, καθώς φέτος υπέβαλαν αίτηση για συνταξιοδότηση 11.466 εκπαιδευτικοί. Αριθμός ρεκόρ όλων των εποχών, περίπου τριπλάσιος από τον αμέσως μεγαλύτερο προηγούμενο.

Αυτή η απρόσμενη εξέλιξη σε συνδυασμό με το γεγονός ότι φέτος το υπουργείο Παιδείας μείωσε τους μόνιμους διορισμούς περισσότερο από 50% φέρνει τη σχολική χρονιά αντιμέτωπη με τον κίνδυνο κατά την έναρξή της στις 13 Σεπτεμβρίου να έχει περίπου 9.000 κενά εκπαιδευτικών. Την ίδια στιγμή, η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) εκφράζει φόβους ότι η αύξηση του αριθμού των συνταξιοδοτήσεων σε συνδυασμό με τον χαμηλότερο αριθμό διορισμών της τελευταίας 15ετίας- όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της- θα δημιουργήσει εκρηκτικές συνθήκες στα σχολεία την επόμενη χρονιά. Στην ίδια ανακοίνωση οι εκπαιδευτικοί αναφέρουν πως «απαιτείται άμεσα ο επιπλέον διορισμός τουλάχιστον ίσου αριθμού μόνιμων εκπαιδευτικών (πάνω από 6.000), για να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που θα δημιουργηθούν από την παραπάνω κατάσταση».

Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, οι αιτήσεις συνταξιοδότησης εκπαιδευτικών ανέρχονται φέτος συνολικά σε 11.466. Συγκεκριμένα, στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση ανέρχονται σε 3.930 και στη Δευτεροβάθμια σε 7.536. Αυτό σημαίνει ότι από τα γυμνάσια, τα λύκεια και τα ΕΠΑΛ- ΕΠΑΣ υπέβαλε αίτηση παραίτησης ο ένας στους εννέα καθηγητές. Οι παραπάνω αριθμοί ενδέχεται να μεταβληθούν, λόγω του δικαιώματος που έχουν οι εκπαιδευτικοί, έως τις 16/08/2010, να ανακαλέσουν τις αιτήσεις για συνταξιοδότησή τους. Πέρυσι ο συνολικός αριθμός αιτήσεων συνταξιοδότησης εκπαιδευτικών ήταν 4.355 (στην Πρωτοβάθμια 1.745 και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση 2.610).

Στο μισό οι προσλήψεις μονίμων
Με βάση τα στοιχεία των υπηρεσιών του υπουργείου, που έθεσαν στη διάθεση του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου κατά τη διάρκεια συζήτησης των αποσπάσεων, τα κενά εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ανέρχονται σε 11.000. Παράλληλα τα κενά στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση υπολογίζεται ότι αγγίζουν τις 12.000. Ο αριθμός διορισμών μόνιμων εκπαιδευτικών, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας, είναι φέτος μόλις 2.825, δηλαδή μόλις το 50% των περσινών. Στα πλαίσια αυτά είναι φανερό ότι δημιουργούνται πάνω από 20.000 κενά εκπαιδευτικών.

Το υπουργείο Παιδείας έχει δεσμεύσει περίπου 11.000 πιστώσεις για αναπληρωτές κανονικού και μειωμένου ωραρίου. Οι πρώτες προσλήψεις αναμένεται να γίνουν την τελευταία εβδομάδα του Αυγούστου, ενώ μια δεύτερη φουρνιά το πρώτο 15νθήμερο του Σεπτεμβρίου.

23.000 ΤΑ ΚΕΝΑ
Τα κενά των δασκάλων ανέρχονται σε 11.000,
των καθηγητών αγγίζουν τις 12.000,
ενώ έχουν εξασφαλιστεί μόλις 11.000 πιστώσεις

Τάξεις με πάνω από 25 μαθητές- αύξηση ωραρίου
ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ Παιδείας θα χρησιμοποιήσει πέντε βασικούς τρόπους με τους οποίους πιστεύει ότι θα ελαχιστοποιήσει τα κενά:

1) Δείχνει τον δρόμο της επιστροφής στα σχολεία σε 5.000 εκπαιδευτικούς που μέχρι πέρυσι τους χρησιμοποιούσε για να καλύπτει πραγματικές ή πλασματικές ανάγκες σε διάφορους φορείς του υπουργείου, όπως την Κεντρική Υπηρεσία, τις Διευθύνσεις και τα Γραφεία Εκπαίδευσης, τον ΟΕΕΚ, την Ακαδημία Αθηνών, τις Βιβλιοθήκες, τα Πανεπιστήμια, κ.λπ. Μαζί τους και αρκετές εκατοντάδες που επιστρέφουν αναγκαστικά από σχολεία του εξωτερικού. Ωστόσο τα κενά δεν μπορούν σε καμιά περίπτωση να καλυφθούν με τον περιορισμό των αποσπάσεων σε γραφεία και φορείς, αφού για παράδειγμα το 2009-2010 οι αποσπασμένοι δάσκαλοι και νηπιαγωγοί σε γραφεία και φορείς ανέρχονταν σε 1.511, ενώ για τη νέα σχολική χρονιά ήδη αποσπάστηκαν 711 και είναι σίγουρο ότι θα αποσπαστούν και άλλοι.
2) Συγκρότηση τμημάτων με πάνω από 25 μαθητές στην τάξη. Η πλειονότητα των σχολείων σήμερα λειτουργεί με τμήματα που έχουν 22-25 μαθητές, οπότε είναι σίγουρο ότι με τη νέα διάταξη σε κάποια σχολεία θα γίνει συγχώνευση τμημάτων, με συνέπεια την εξοικονόμηση εκπαιδευτικών.

3)Αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών. Το υπουργείο Παιδείας είναι αποφασισμένο να ενεργοποιήσει τις διατάξεις του άρθρου 14 παρ. 16 του Ν. 1566/1985, στο οποίο ορίζεται: «Στις περιπτώσεις που οι προβλεπόμενες ώρες διδασκαλίας για κάθε μάθημα δεν καλύπτονται με το υποχρεωτικό ωράριο των διδασκόντων, ο σύλλογος των διδασκόντων αναθέτει την κάλυψη των ωρών αυτών σε εκπαιδευτικούς του ίδιου σχολείου. Για την κάλυψη των ωρών του προγράμματος μπορεί να ανατεθεί προαιρετική υπερωριακή διδασκαλία μέχρι πέντε (5) ώρες την εβδομάδα σε εκπαιδευτικούς του ίδιου σχολείου με απόφαση του συλλόγου των διδασκόντων και σε εκπαιδευτικούς άλλου σχολείου με απόφαση του περιφερειακού υπηρεσιακού συμβουλίου. (...)
Με υπουργική απόφαση είναι δυνατόν να αυξηθούν μέχρι δέκα (10) οι ώρες προαιρετικής υπερωριακής διδασκαλίας, αν δεν καλύπτεται το εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα διδασκαλίας».

4) Καθιέρωση δεύτερης ειδικότητας του εκπαιδευτικού (π.χ. ένας κοινωνιολόγος που έχει και πτυχίο Φιλολογίας να παίρνει ως δεύτερη ανάθεση φιλολογικά μαθήματα).

5) Μετακινήσεις από τη Δευτεροβάθμια στην Πρωτοβάθμια (π.χ. καθηγητές ειδικοτήτων) αλλά και μετακίνηση εκπαιδευτικών από ένα σχολείο σε ένα άλλο στον ίδιο νομό ή σε διπλανό!

Παρασκευή, 6 Αυγούστου 2010

Νοτιότερα το βόρειο σέλας λόγω της ηλιακής έκρηξης


Βόρειο σέλας σε χαμηλότερα γεωγραφικά ύψη έφερε η πρόσφατη έκρηξη στον Ήλιο, η ισχυρότερη των τελευταίων ετών, δίνοντας σε εκατομμύρια ανθρώπους τη δυνατότητα να δουν το εντυπωσιακό και σπάνιο για τα μέρη πολλών από αυτούς φαινομένου του βορείου σέλαος.
Το ξύπνημα του Ήλιου, που σταδιακά φτάνει στο κέντρο του 11ετούς κύκλου οπότε και η δραστηριότητά του θα αυξηθεί, είναι η αιτία για τη μετανάστευση του φαινομένου νοτιότερα.
Αν και ο Ήλιος παράγει συνεχώς ένα κύμα φορτισμένων σωματίδιων, τον ηλιακό άνεμο, οι εκρήξεις παράγουν ασυνήθιστα μεγάλα κύματα που όταν φτάσουν στη Γη μετά από 2-3 ημέρες αλληλεπιδρούν με το μαγνητικό πεδίο.
Έτσι μπαίνουν στην γήινη ατμόσφαιρα και διεγείρουν τα σωματίδια παράγοντας τους χρωματιστούς κυματισμούς στα βόρεια γεωγραφικά ύψη. Ωστόσο, αν οι εκρήξεις είναι πολύ έντονες το βόρειο σέλας μεταναστεύει νοτιότερα από ότι συνήθως.
Αυτό συνέβη την Τετάρτη όπου το βόρειο σέλας ήταν ορατό από τη Δανία και τη Γερμανία αντί για τη Σκανδιναβία όπου συνήθως είναι ορατό.
Είναι πιθανό ότι και τη νύχτα της Πέμπτης θα είναι ορατό το φαινόμενο.
Στην Ελλάδα το βόρειο σέλας είναι εξαιρετικά σπάνιο καθώς έχουν καταγραφεί τέσσερις περιπτώσεις τα τελευταία 150 χρόνια.
Το βόρειο σέλας δεν αποτελεί κίνδυνο για τον άνθρωπο.
ΠΗΓΗ: Newsroom ΔΟΛ