Κυριακή, 27 Ιουνίου 2010

Περιμένοντας τους βαθμούς των πανελλήνιων, σχεδιάζοντας το μηχανογραφικό.

Η σύνθεση του συμμαθητή (Στ Γυμνασίου 1970) Πολιτικού Μηχανικού και Ασημουργού VagNes


20 επαγγέλματα του μέλλοντος
Επιμέλεια: Χρήστος Κάτσικας
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Δευτέρα 1 Φεβρουαρίου 2010
Το Βρετανικό Υπουργείο Επιχειρήσεων, Καινοτομίας και Δεξιοτήτων ζήτησε πρόσφατα από μια ομάδα επιστημόνων που ασχολούνται με τις τεχνολογίες του μέλλοντος να περιγράψουν πώς η τεχνολογική και επιστημονική πρόοδος θα επηρεάσει τα σημερινά επαγγέλματα.
Τα αποτελέσματα παρουσιάστηκαν από την ομάδα Fast Future Research στην Έκθεση «Shape of Jobs to Come» και ήταν πραγματικά εκπληκτικά. Η μελέτη παρουσίασε 20 επαγγέλματα, που ενδέχεται να θεωρούνται συνηθισμένα το 2020 ή το 2030 σήμερα όμως ακούγονται σαν σενάριο επιστημονικής φαντασίας.
Χειρουργοί που θα κάνουν επεμβάσεις για να δίνουν μεγαλύτερη χωρητικότητα μνήμης στους ανθρώπους, ελεγκτές καιρού, κατασκευαστές ζωντανών ανθρώπινων μελών και «κάθετοι» αγρότες είναι μόνο μερικά από τα μελλοντικά επαγγέλματα που παρουσιάστηκαν.
Διαβάστε παρακάτω τη λίστα με τα 20 πιο ενδιαφέροντα επαγγέλματα του μέλλοντος:
1. Κατασκευαστές μελών του ανθρώπινου σώματος. Η τεχνολογία θα προχωρήσει αρκετά ώστε να δημιουργούνται ζωντανά ανθρώπινα μέλη με αποτέλεσμα να υπάρξει ανάγκη κατασκευαστών μελών του σώματος, καταστήματα που θα τα πωλούν και θα τα επισκευάζουν.
2. Νανο-γιατροί. Πρόοδοι στον τομέα της νανοτεχνολογίας για τη δημιουργία υπο-ατομικών συσκευών και θεραπειών είναι πολύ πιθανόν να φέρουν αλλαγές στην προσωπική περίθαλψη και έτσι θα χρειαστεί μια νέα γενιά νανο-ειδικών ιατρικής που θα διαχειρίζονται τις νέες θεραπείες.
3. Αγρότες γενετικά τροποποιημένων τροφίμων. Οι αγρότες νέας γενιάς θα καλλιεργούν φυτά και θα εκτρέφουν ζώα που θα είναι γενετικά τροποποιημένα έτσι ώστε να παράγουν περισσότερη τροφή και να περιέχουν θρεπτικές πρωτεΐνες.
4. Διαχειριστές/ σύμβουλοι ηλικιωμένων. Θα χρειαζόμαστε ειδικούς οι οποίοι θα διαχειρίζονται την υγεία και τις ανάγκες του πληθυσμού ηλικιωμένων. Θα μπορούν να χρησιμοποιούν μια σειρά από νέες θεραπείες φαρμάκων, ψυχικής υγείας και εκγύμνασης.
5. Χειρούργοι αύξησης της μνήμης. Χειρουργοί θα μπορούν να προσθέσουν επιπλέον μνήμη σε ανθρώπους και να βοηθήσουν αυτούς που είναι υπερβολικά εκτεθειμένοι σε πληροφορίες και χρειάζονται περισσότερη μνήμη για να αποθηκεύουν την ενέργεια.
6. Ηθικιστές της Νέας επιστήμης. Καθώς η επιστημονική πρόοδος επιταχύνεται σε τομείς όπως η κλωνοποίηση, ενδέχεται να χρειαστεί μια νέα γενιά ανθρώπων που θα καταλαβαίνουν την επιστήμη και θα βοηθούν την κοινωνία να κάνει ηθικές επιλογές εξέλιξης. Δεν θα είναι πια ζήτημα το αν μπορούμε να κάνουμε κάτι αλλά το αν πρέπει.
7. Διαστημικοί πιλότοι, τουριστικοί ξεναγοί και αρχιτέκτονες. Με εταιρείες ήδη πολλά υποσχόμενες στον τουριστικό χώρο, θα χρειαστούμε πιλότους και ξεναγούς του διαστήματος καθώς και αρχιτέκτονες που θα σχεδιάζουν που θα ζούμε και θα εργαζόμαστε. Τρέχοντα έργα στο SICSA (Πανεπιστήμιο του Χιούστον) περιλαμβάνουν ένα θερμοκήπιο στον Άρη, σεληνιακά φυλάκια και οχήματα εξερεύνησης του διαστήματος.
8. Κάθετοι αγρότες. Τα κάθετα αγροκτήματα, σε ουρανοξύστες στο κέντρο των πόλεων θα αυξηθούν εντυπωσιακά μέχρι το 2020.
9. Ειδικοί αντιστροφής της κλιματικής αλλαγής. Όσο αυξάνονται οι συνέπειες της κλιματικής αλλαγής, θα χρειαστούν μηχανικοί – επιστήμονες για να συμβάλουν στη μείωση ή ανατροπή των αποτελεσμάτων. Το φάσμα των επιστημών και τεχνολογιών που χρησιμοποιούν θα περιλαμβάνει, ενδεχομένως, τη συμπλήρωση των ωκεανών με ρινίσματα σιδήρου και την τοποθέτηση γιγαντιαίων ομπρελών που θα εκτρέπουν τις ακτίνες του ήλιου.
10. Εφαρμοστές καραντίνας. Εάν ένας θανατηφόρος ιός αρχίσει να εξαπλώνεται ταχέως, λίγες χώρες, και λίγοι άνθρωποι, θα είναι έτοιμοι. Οι νοσοκόμες δεν θα επαρκούν. Καθώς τα ποσοστά θνησιμότητας αυξάνονται και οι πόλεις θα κλείνουν, κάποιος θα αναλαμβάνει τη φύλαξη των πυλών.
11. Αστυνομία καιρικών μετατροπών. Η κλοπή σύννεφων για να δημιουργηθεί βροχή, είναι κάτι που ήδη συμβαίνει σε κάποιες γωνιές του πλανήτη και στο μέλλον θα χρειάζονται ειδικά σώματα που θα προστατεύουν τα σύννεφα και θα ελέγχουν ποιος έχει δικαίωμα να ψεκάσει με ιωδίδια (τα ιωδίδια με την πάροδο του χρόνου υφίστανται σε περιορισμένη έκταση διάσπαση, κατά την οποία ελευθερώνεται ιώδιο) αργύρου για να προκαλέσει βροχή από τα περαστικά σύννεφα.
12. Εικονικοί δικηγόροι. Όσο περισσότερο επικοινωνούμε online, τόσο θα αυξάνεται η ανάγκη για ειδικούς δικηγόρους που θα επιλύουν νομικές διαφορές μεταξύ ατόμων που ζουν σε διαφορετικές χώρες με διαφορετικά νομικά συστήματα.
13. Εικονικοί διαχειριστές / ψηφιακοί καθηγητές. Ευφυή είδωλα ή χαρακτήρες υπολογιστών (avatar) ενδέχεται να βοηθούν ή ακόμα και να αντικαταστήσουν τους εκπαιδευτικούς στις τάξεις.
14. Κατασκευαστές εναλλακτικών οχημάτων. Θα χρειαστούμε σχεδιαστές και κατασκευαστές της επόμενης γενιάς μέσων μεταφοράς, χρησιμοποιώντας εναλλακτικά υλικά και καύσιμα..
15. Προσωπικοί παρουσιαστές ειδήσεων. Καθώς το τηλεοπτικό, ραδιοφωνικό και διαδικτυακό περιεχόμενο γίνεται όλο και περισσότερο εξατομικευμένο, θα υπάρχουν θέσεις εργασίας για ανθρώπους που θα εργάζονται με παραγωγούς και διαφημιστές ώστε να δημιουργούν ειδήσεις και θέματα ανάλογα με τα προσωπικά ενδιαφέροντα του καθενός. Η εξατομίκευση θα γίνεται από ηλεκτρονικούς υπολογιστές ενώ η παρουσίαση των ειδήσεων θα γίνεται από ανθρώπους.
16. Καθαρίστριες δεδομένων. Καθώς αυξάνονται τα ηλεκτρονικά δεδομένα και οι πληροφορίες για τον καθένα μας, θα χρειαζόμαστε οπωσδήποτε μια ειδικές καθαρίστριες - ές που θα ξεφορτώνεται με ασφάλεια ό,τι δεν χρειαζόμαστε.
17. Οικιακή ηλεκτρονική βοηθός. Οι ηλεκτρονικές βοηθοί θα μας βοηθούν να οργανώνουμε την ηλεκτρονική ζωή μας, θα οργανώνουν τα email μας, θα εξασφαλίζουν την σωστή αποθήκευση των προφίλ, των δεδομένων και των passwords μας.
18. Χρηματιστές χρόνου. Ο χρόνος πάντα ήταν χρήμα και υπάρχουν ήδη άνθρωποι που αναλαμβάνουν διαχείριση χρόνου. Στο μέλλον, ενδεχομένως να προκύψουν και αγορές όπου ο χρόνος θα διαπραγματεύεται ως εναλλακτική νομισματική μονάδα.
19. Υπάλληλοι κοινωνικής δικτύωσης. Ενδεχομένως να χρειαστούμε εργαζόμενους που θα αναλάβουν ανθρώπους που έχουν υποστεί τραύματα ή έχουν μπει στο περιθώριο της κοινωνικής δικτύωσης.
20. Προσωπικοί μάνατζερ. Αυτή η δουλειά θα είναι προέκταση του ρόλου που σήμερα παίζουν οι στυλίστες και οι μάνατζερς των διασημοτήτων. Θα είναι ο υπεύθυνος για την δημιουργία της προσωπικής μας «μάρκας» χρησιμοποιώντας κοινωνική δικτύωση και
άλλα μέσα.
21. Με τη φαντασία σας άπειρα ακόμη που περιμένουν να τα ανακαλύψετε

Τετάρτη, 23 Ιουνίου 2010

Εικόνες από τη συνεδρίαση της ΟΛΜΕ (του Σταμάτη Θεοδώρου ΠΕ11)


Ο.Λ.Μ.Ε. …
ΕΝΑ ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΙΚΟ ΟΡΓΑΝΟ ΣΕ ΠΛΗΡΗ ΑΠΟΣΥΝΘΕΣΗ ΚΑΙ ΣΕ ΑΜΕΣΗ ΕΞΑΡΤΗΣΗ ΑΠΟ ΚΟΜΜΑΤΙΚΑ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΑ ΚΑΙ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΤΑΓΕΣ

Ήμουν παρών, όπως είχα κάθε δικαίωμα άλλωστε ως εκπαιδευτικός Δημοσίου Δικαίου, στην συνεδρίαση του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ την Τρίτη 22-6-2010 με θέμα τη συνέχιση ή τη διακοπή της αποχής των εκπαιδευτικών από τα Βαθμολογικά Κέντρα και αυτό που με μεγάλη απογοήτευση διαπίστωσα είναι ότι ο συνδικαλισμός είναι μια ωραία ιδέα για μας τους «κοινούς θνητούς», αλλά για τους συνδικαλιστές εκπροσώπους μας είναι διεκπεραίωση των κομματικών προσταγών και προεξόφληση κυβερνητικών επιταγών!!
Είχα αυτή την ατυχή και τραυματική εμπειρία (να παρακολουθήσω την εν λόγω συνεδρίαση εννοώ) για πρώτη και τελευταία φορά στη ζωή μου και δυστυχώς είχα μαζί και έναν άλλο συνάδελφο, νεοδιόριστο, ο οποίος μετά τη λήξη της συνεδρίασης της ΟΛΜΕ (τρόπος του λέγειν συνεδρίαση) στο δρόμο της επιστροφής μου είπε: «απογοητεύτηκα πλήρως..…απομυθοποιήθηκε μέσα μου η εικόνα που είχα για το συνδικαλιστικό μας όργανο με το χειρότερο τρόπο……οι κάποιες ελπίδες που είχα σαν νέος εκπαιδευτικός ότι θα δούμε κάποια στιγμή σαν κλάδος καλύτερες ημέρες έσβησαν παντελώς…..δεν έχουμε καμία τύχη με τέτοιους ανθρώπους να ρυθμίζουν τις τύχες μας…υποτίθεται ότι αυτοί οι 11 είναι εκεί για να διασφαλίζουν τα συμφέροντά μας….ντρέπομαι που είμαι καθηγητής..!!»
Στις δυόμιση ώρες που παρακολουθήσαμε την συγκεκριμένη συνεδρίαση του Δ.Σ. του συνδικαλιστικού μας οργάνου γίναμε μάρτυρες ενός απίστευτου σκηνικού….κανείς δεν άκουγε όποιον είχε το λόγο, ειδικά αν ήταν από άλλη παράταξη,....οι της ιδίας παράταξης μιλούσαν μεταξύ τους….άλλος διάβαζε εφημερίδα…..άλλος μιλούσε στο κινητό του τηλέφωνο…..άλλοι έβγαιναν έξω, χαρακτηριστικό ότι τόσο στην πρώτη τοποθέτησή της, όσο και στη δευτερολογία της η συνάδελφος κ. Φατούρου ζήτησε και περίμενε να επιστρέψουν και να καθήσουν οι της ΠΑΣΚΕ στο τραπέζι για να μιλήσει…..οι αριστερές παρατάξεις «τρώγονταν» μεταξύ τους για το ποιος χειραγωγεί και ποιος υπονομεύει την αποχή……πλήρης απογοήτευση!!

Ακούσαμε δια στόματος των κκ. Παπαχρήστου και Γκίνη ότι θα γυρίσουμε με ψηλά το κεφάλι για τη νίκη που πετύχαμε (ποια νίκη??), για τη διασφάλιση των οικονομικών συμφερόντων μας (των 8,60 ευρώ??), ότι δεν δέχτηκαν κομματικές πιέσεις…..ωραία!! αλλά δεν καταλάβαμε ποτέ κύριοι συνάδελφοι της ΔΑΚΕ τι άλλαξε από την προηγούμενη Παρασκευή που ψηφίσατε υπέρ της αποχής μέχρι σήμερα που ψηφίσατε κατά.!!
Ακούσαμε τον κ. Πεππέ να μιλάει για επικοινωνιακά παιχνίδια και για κοινωνικές ανάγκες, λες και οι εκπαιδευτικοί που εκπροσωπεί δεν έχουν ανάγκες….και για άλλες μορφές αγώνα που σκοπεύουν να «σύρουν» τον κλάδο από Σεπτέμβρη…..μόνο που έχω την αίσθηση κύριε Πρόεδρε ότι η βάση θα σας γυρίσει την πλάτη για τα καλά, γιατί αγνόησε η ΟΛΜΕ ότι για πρώτη φορά τα τελευταία 20 χρόνια είχατε ένα κλάδο που «έβραζε», αγανακτισμένος από τις εκπτώσεις αξιών, από τις μειώσεις μισθών και από τους συνεχείς εμπαιγμούς της ηγεσίας του ΥΠΔΒΜΘ, και ενώ ήταν έτοιμος για όλα, τον αναγκάσατε να βάλει την ουρά στα σκέλια και να γυρίσει με το κεφάλι κάτω για να δεχτεί τα ψίχουλα του Υπουργείου, αλλά πάνω από όλα με κατακερματισμένη την αξιοπρέπειά του και καταρρακωμένη την αγωνιστική του διάθεση!!
Από τους συναδέλφους της ΠΑΣΚΕ κκ. Κορφιάτη, Μανιάτη και Μπόϊκο ακούσαμε….ΤΙΠΟΤΑ!!
Μοναδικές φωνές στήριξης αυτού του αγώνα ήταν οι τοποθετήσεις των εκπροσώπων των «αριστερών» παρατάξεων συναδέλφων: Κοτσιφάκη, Αρβανιτίδη, Ζωγραφάκη και Φατούρου. Εδώ οφείλω να τονίσω και να κάνω σαφές ότι ΔΕΝ ανήκω σε καμία από τις παρατάξεις που εκπροσωπούν οι παραπάνω τέσσερις αναφερόμενοι, προς αποφυγή κάθε παρεξήγησης από κάθε καλοθελητή.
Αυτοί οι τέσσερις συνάδελφοι λοιπόν επέμεναν στη στήριξη και κλιμάκωση της αποχής και δύο από αυτούς (Αρβανιτίδης και Φατούρου) έθεσαν δύο προτάσεις στο τραπέζι, που κατά την άποψη μου ήταν σωστές έντιμες και αν μη τι άλλο αφορούσαν τους άμεσα εμπλεκόμενους εκπαιδευτικούς.
Οι προτάσεις ήταν:
Συνέχιση της αποχής μέχρι την Πέμπτη, οπότε θα έχουν ολοκληρωθεί οι συνελεύσεις των ΕΛΜΕ και να αποφασίσει η βάση για την πορεία του αγώνα.
Συνέχιση της αποχής μέχρι τη Δευτέρα και να αποφασίσει η Ολομέλεια των Προέδρων και αφού θα έχει και τις αποφάσεις των συνελεύσεων, για το μέλλον και τη συνέχιση ή όχι της αποχής.
Δυστυχώς και οι δύο αυτές προτάσεις καταψηφίστηκαν με 6-4 και αυτό που κατάλαβα τελικά ήταν ότι η τύχη αυτού του αγώνα ήταν προκαθορισμένη, ο κλάδος των εκπαιδευτικών για μια ακόμη φορά «πουλήθηκε» για την προεξόφληση προσωπικών γραμματίων κάποιων συναδέλφων συνδικαλιστών…..και όλα αυτά λάμβαναν χώρα με φόντο από το παράθυρο την Ακρόπολη….το σήμα κατατεθέν του Πολιτισμού μας και της Δημοκρατίας….τι ειρωνεία ε.??
23 Ιουνίου 2010 - Σταμάτης Θεοδώρου - Εκπαιδευτικός ΠΕ11
ΠΗΓΗ: alfavita.gr


Τετάρτη, 9 Ιουνίου 2010

Επιμορφωτικά σεμινάρια για καθηγητές ΠΕ04, ειδικότητας φυσικού, στο CERN τον Αύγουστο.


Το τμήμα εκπαίδευσης του CERN σε συνεργασία με το εργαστηριακό κέντρο φυσικών επιστημών Αιγάλεω (υπεύθυνη: Ευγενία Τσιτοπούλου – Χριστοδουλίδη) οργανώνουν δύο επιμορφωτικά σεμινάρια για καθηγητές ΠΕ04, ειδικότητας φυσικού, στην ελληνική γλώσσα.
Το πρώτο σεμινάριο: 22 – 26 Αυγούστου 2010
Το δεύτερο σεμινάριο: 24 – 28 Αυγούστου 2010, στις εγκαταστάσεις του CERN στη Γενεύη.
Το CERN καλύπτει τα έξοδα διαμονής των 40 καθηγητών (20+20) που θα επιλεγούν για την παρακολούθηση των σεμιναρίων.
Τα έξοδα μετάβασης και επιστροφής θα βαρύνουν τους συμμετέχοντες στο σεμινάριο. Η διάρκεια του σεμινάριου είναι 9.00 -18.00 καθημερινά, με δίωρη διακοπή το μεσημέρι για φαγητό.
Κριτήρια επιλογής
Εκπαιδευτικοί που δεν έχουν παρακολουθήσει τα προηγούμενα δυο σεμινάρια.
Κατά Δ/νση Δ/θμιας ανάλογα με τις αιτήσεις που θα υποβληθούν ανά Δ/νση.
Η ποσόστωση των γυναικών ελάχιστο 30% όπως ορίζει ο νόμος.
Τα στοιχεία του βιογραφικού σημειώματος.
ΑΙΤΗΣΕΙΣ μέχρι 25 Ιουνίου 2010, στα e-mail που αναγράφονται στο επόμενο έγγραφο, που περιέχει περισσότερες πληροφορίες.

Δευτέρα, 7 Ιουνίου 2010

Για το δίκτυο "Μαθαίνοντας Φυσική στο 8ο" του Στέργιου Ναστόπουλου, γράφουν σήμερα Τα Νεα.


ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Εύη Σαλτού
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Δευτέρα 7 Ιουνίου 2010 στα ΝΕΑ.

Στις 23 Απριλίου, ανήμερα του Αγίου Γεωργίου, ο καθηγητής Φυσικής κ. Γιώργος Παναγιωτακόπουλος δέχτηκε δεκάδες ευχές από τους μαθητές της τάξης του, αλλά και από εκείνους που έχουν αποφοιτήσει. Δεν πέρασαν όμως από το σχολείο στο οποίο διδάσκει, ούτε τηλεφώνησαν για να δώσουν τις ευχές τους, αλλά τις έστειλαν διαδικτυακά, μέσω Facebook.
Ανάμεσα στους 249 «φίλους» που έχει ο εκπαιδευτικός, οι περισσότεροι είναι μαθητές και απόφοιτοι του σχολείου στο οποίο διδάσκει. «Τα παιδιά μπαίνουν σε ένα ασφαλές, κλειστό περιβάλλον όπου μπορούν να συνομιλήσουν με τους συμμαθητές τους, να γράψουν τις απορίες τους και όλα αυτά ενώ τα παιδιά βρίσκονται στο σπίτι τους και εγώ στο δικό μου».

O Γιώργος Παναγιωτακόπουλος, σε συνεργασία με τον χημικό του σχολείου, έχει δημιουργήσει και το γκρουπ Science for the students στο Facebook.
«Το Facebook τo διαλέξαμε διότι είναι σήμερα το πιο διαδεδομένο κοινωνικό δίκτυο στους μαθητές μας. Εξάλλου είναι ένας προνομιακός χώρος, αφού τα παιδιά μπαίνουν κάθε μέρα για να δουν τον “τοίχο” τους και να δηλώσουν την παρουσία τους».

Ανοίγει το Facebook έναν νέο, πιο φιλικό δρόμο στη σχέση εκπαιδευτικών- μαθητών; Απ΄ ό,τι φαίνεται ναι, καθώς τα δημοφιλή μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Τwitter ή το Facebook, δεν χρησιμεύουν μόνο για να βρίσκει κανείς φίλους ή να ανεβάζει φωτογραφίες και βίντεο, αλλά και για εκπαιδευτικούς λόγους. Ηδη στη Γαλλία όλο και περισσότεροι εκπαιδευτικοί και καθηγητές πανεπιστημίων δημιουργούν προφίλ στο Facebook και κάνουν «φίλους» τους μαθητές ή φοιτητές τους. Αλλά και στη χώρα μας δεν είναι λίγοι εκείνοι οι εκπαιδευτικοί που βλέπουν στο Facebook, το Τwitter, αλλά και το Νing το μέλλον στην ενισχυτική διδασκαλία των μαθητών.

«Το πρώτο φως στο Σύμπαν... Πότε; Πού; Πώς;», γράφει ο κ.Παναγιωτακόπουλος στον «τοίχο» του γκρουπ που δημιούργησε αποκλειστικά για τους μαθητές του. Στο γκρουπ, που αριθμεί ήδη 95 μέλη, οι μαθητές εκτός από τις απορίες και τα σχόλιά τους ανεβάζουν φωτογραφίες από τα πειράματα που κάνουν στο εργαστήριο του σχολείου. Τα σχόλια όμως που γίνονται από τον καθηγητή δεν περιορίζονται στο μάθημα της Φυσικής. «Προσπαθούμε να εισάγουμε και άλλα θέματα που έχουν να κάνουν με τη γενικότερη εκπαίδευσή τους, όπως θέματα συμπεριφοράς στο Διαδίκτυο, θέματα οικολογίας, θέματα επαγγελματικού προσανατολισμού», σημειώνει ο κ. Παναγιωτακόπουλος, διευκρινίζοντας πως οι διαδικτυακές «φιλίες» γίνονται έπειτα από αίτημα των μαθητών.
Σύμφωνα με τον κ. Δημήτρη Τσάκαλη, καθηγητή Πληροφορική, ιδρυτή της υπηρεσίας κοινωνικής δικτύωσης whotoexpect. com και μέλος του γραφείου της Δικτυακής Εκπαιδευτικής Πύλης του υπουργείου Παιδείας (http://www.e-yliko.gr/) η χρησιμοποίηση των υπηρεσιών κοινωνικής δικτύωσης προς όφελος της εκπαιδευτικής διαδικασίας δεν μπορεί παρά να είναι μια θετική εξέλιξη.
Σε περίπτωση, δηλαδή, που κάποιος μαθητής απουσιάζει από την τάξη, αντί να επικοινωνεί με συμμαθητή του για να ενημερωθεί για το μάθημα που έχασε, επικοινωνεί πλέον απευθείας με τον δάσκαλό του στέλνοντας email ή κάνοντας post στον “τοίχο” του στο Facebook», εξηγεί.

Αλλωστε, όταν ο εκπαιδευτικός αποφασίσει να δείξει τη διαδικτυακή του ταυτότητα στους μαθητές του, ταυτόχρονα αλλάζει τελείως και τον τρόπο που διδάσκει, το μοντέλο μάθησης που χρησιμοποιεί. «Από το δασκαλοκεντρικό, περνά στη συνεργατική μάθηση. Ο εκπαιδευόμενος είναι πια ένας συνεργάτης. Βέβαια, η σχέση δεν αλλάζει τελείως. Ο εκπαιδευτικός καλείται να κρατήσει και πάλι ισορροπίες, απλώς αυτή τη φορά σε ένα διαφορετικό πλαίσιο».

«Θέτω απορίες»
Για τη μαθήτρια της Β΄ Λυκείου Δήμητρα Καραμπάτση, το συγκεκριμένο γκρουπ που δημιούργησε ο καθηγητής της είναι τουλάχιστον πρωτότυπο. «Μπαίνω, σχολιάζω αναρτήσεις που γίνονται, θέτω απορίες και περιμένω τις απαντήσεις του καθηγητή. Μπορώ να επικοινωνήσω με τον καθηγητή, αλλά και τους συμμαθητές μου ανά πάσα στιγμή», λέει. Οσο για το αν περιορίζεται πια στο τι θα γράψει στο Facebook, επειδή έχει «φίλο» τον καθηγητή, απαντά πως «ό,τι συμβαίνει στο Διαδίκτυο, μένει στο Διαδίκτυο».

Οπως εξηγούν οι ειδικοί, η διαδικτυακή «φιλία» μεταξύ καθηγητών και μαθητών θα έχει όχι μόνο εκπαιδευτικό όφελος, αλλά θα αποτελεί «οδηγό» για τους εκπαιδευτικούς να μπορούν να μπουν λίγο στον κόσμο των μαθητών και να τον καταλάβουν, να μιλήσουν λίγο τη γλώσσα τους. Και για να μιλούν τη γλώσσα των μαθητών πρέπει να αντιληφθούν τον τρόπο ζωής των νέων και τον μεταξύ τους κώδικα επικοινωνίας.

«Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος που μπορώ να επικοινωνώ με τον καθηγητή μου και εκτός σχολείου και το Facebook είναι πολύ γρήγορος και εύκολος τρόπος να το κάνω. Πιστεύω ότι ο συγκεκριμένος καθηγητής λειτουργεί και ως φίλος μας, οπότε δεν αισθάνομαι άβολα να τον συναντώ στο Διαδίκτυο», λέει ο μαθητής της Β΄ Λυκείου Αντώνης Κούζος. Παράλληλα, επισκέπτεται συχνά την ιστοσελίδα στο Μoodle του κ. Παναγιωτακόπουλου. «Πρόσφατα ενθουσιάστηκα που ο καθηγητής οργάνωσε ηλεκτρονικά τεστ και web- conference για να καλύψει κάθε απορία μας. Ο καθηγητής και εμείς χρησιμοποιούσαμε web camera, ενώ στην οθόνη υπήρχε πίνακας στον οποίο μπορούσαμε να σχεδιάσουμε γραφήματα και σχήματα. Με αυτόν τον τρόπο, το μάθημα γίνεται περισσότερο ενδιαφέρον για όλους και οι δυνατότητές του είναι απεριόριστες», προσθέτει ο μαθητής της Β΄ Λυκείου.


«Το μάθημα έτσι γίνεται πιο ευχάριστο»

ΠΕΡΣΙ τον Φεβρουάριο είχε την ιδέα να χρησιμοποιήσει τα ιντερνετικά μέσα δικτύωσης για να λύνει τις απορίες των μαθητών του.
Ετσι, ο κ. Στέργιος Ναστόπουλος, καθηγητής φυσικής στο 8ο Γενικό Λύκειο Ιωαννίνων, χρησιμοποίησε το Νing, δίκτυο το οποίο μπορεί να μην είναι ιδιαίτερα διαδεδομένο μεταξύ των νέων της χώρας μας, ωστόσο κερδίζει ολοένα και μεγαλύτερο έδαφος.
Οπως λέει στα «ΝΕΑ», αφορμή για το ιντερνετικό εγχείρημα στάθηκε το αίτημα πολλών μαθητών του να τον κάνουν φίλο στο Facebook.
«Σκέφτηκα λοιπόν ότι αντί του Facebook, το οποίο είναι ανοιχτό και μη ελεγχόμενο, να χρησιμοποιήσω την πλατφόρμα του Νing, το οποίο έχει περισσότερα χαρακτηριστικά από το Facebook- ιστολόγιο, φόρουμ, δυνατότητα να αποθηκεύει κανείς έγγραφα, φακέλους, φωτογραφίες και βίντεο κ.ά.».

Καλύτερη επικοινωνία
Μία τέτοια ιντερνετική συνεργασία, όπως εξηγεί, αναβαθμίζει την επικοινωνία με τους μαθητές έξω από το σχολείο. «Είναι βασικό να νιώθει ο μαθητής ότι και στα δύσκολα, όπως για παράδειγμα στις εξετάσεις, υπάρχει κάποιος που θα τον ενθαρρύνει και θα τον συμβουλεύσει. Παράλληλα, είναι γνωστή η αγάπη των μαθητών για την ηλεκτρονική κοινωνική δικτύωση, όπου εκφράζονται πιο ελεύθερα σε μια πιο σύγχρονη γλώσσα, άρα θα μπορούμε σαν δάσκαλοι να εκμεταλλευτούμε αυτήν την αγάπη, εντάσσοντας δραστηριότητες της τάξης σε αυτά».

Τα περισσότερα παιδιά προβληματίζονται, εντυπωσιάζονται, «παίζουν» ευχάριστα με εικονικά ελατήρια ή ηλεκτρικά φορτία. «Κι αυτός, νομίζω, είναι ένας από τους στόχους: Να γίνει το μάθημα πιο ευχάριστο. Απ΄ την άλλη, να εμπλακούν οι ίδιοι, να χειριστούν και να αλληλεπιδράσουν με εικονικά αντικείμενα, μελετώντας τη συμπεριφορά τους, ώστε μ΄ αυτόν τον τρόπο να κατανοήσουν καλύτερα. Παράλληλα, προσπαθώ να εντάξω κι άλλες δραστηριότητες- μουσική, βίντεο, φωτογραφίες- έτσι ώστε ο χώρος να γίνει όσο γίνεται πιο ελκυστικός», λέει ο καθηγητής. Δυστυχώς, όπως προσθέτει, η πλατφόρμα Νing θα πάψει σε λίγες εβδομάδες να διατίθεται δωρεάν, επομένως το τελευταίο διάστημα βρίσκεται σε αναζήτηση νέας ιντερνετικής στέγης.
ΕΔΩ το "Μαθαίνοντας Φυσική στο όγδοο"

Επιφυλάξεις
ΟΠΩΣ επισημαίνει η σύμβουλος ψυχικής υγείας κ. Δήμητρα Θεοφίλη, η διαδικτυακή επαφή μαθητών και καθηγητών μέσω ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Facebook, είναι ένα ιδιαίτερα αμφιλεγόμενο θέμα. Ενα από τα ζητήματα, ωστόσο, που ανακύπτουν σε μία τέτοια σχέση είναι το γεγονός της ιδιωτικής ζωής στο Ιντερνετ. «Ακόμη και για εκπαιδευτικούς λόγους να υπάρχει διαδικτυακή σχέση μαθητών- καθηγητών, συχνά οι προσωπικές πληροφορίες του καθενός, οι φωτογραφίες, τα σχόλια και οι απόψεις που αποτυπώνονται στο προφίλ γίνονται αντικείμενο σκέψης κι επεξεργασίας του κάθε χρήστη».

Κυριακή, 6 Ιουνίου 2010

Εγώ, το σχολείο, πεθαίνω

Τέσσερις σχολικοί τοίχοι που περικλείουν το τρυφερότερο των γήινων εκείνων όντων που έχουν ήδη μετακομίσει σ' ένα νέο πλανήτη, αυτόν του καταναλωτισμού, του ατομικισμού, της γενικευμένης αδιαφορίας, της τιποτένιας καθημερινότητας.

Ο άνθρωπος δεν θέλει πια τα δένδρα, τα βουνά, την ελευθερία, την ηρεμία... Προτιμά τη σχιζοφρένεια του χρήματος, που έγινε αυτοσκοπός. Το σχολείο, όπως όλα, παραδόθηκε σ' αυτή τη λογική. Τα διπλώματα απονέμονται με μοναδικό σκοπό να γίνει το άτομο πιο κερδοφόρο. Η παρεχόμενη γνώση περιορίζεται στο ελάχιστο που χρειάζεται για την άσκηση επαγγέλματος. Οι παιδαγωγικές δραστηριότες επαναλαμβάνονται μηχανικά και ανέκφραστα. Ενα σχολείο χωρίς βάθος, πάθος και όραμα. Η εικόνα της ίδιας της κοινωνίας. Μέσα σε όλα αυτά πού είναι «η παιδεία» όπως την όρισαν οι αρχαίοι; Χάθηκε. Πού είναι ο άνθρωπος; Χάθηκε. Ο σκοταδισμός επανήλθε δριμύτερος με νέο πρόσωπο. Αυτό της σύγχρονης ημιμάθειας. Προκλητικός και ύπουλος. Σωκράτης, Αριστοτέλης, Ευκλείδης, Θαλής... Τα πνευματικά τους ιμάτια διαμελίστηκαν και παίχτηκαν στα χρηματιστήρια του κόσμου. Τέσσερις αιώνες Τουρκοκρατίας δεν μπόρεσαν να σβήσουν το κερί του Κρυφού Σχολειού. Μερικά χρόνια διεφθαρμένης ελληνοκρατίας ήταν αρκετά να γυρίσουν ανάποδα τις πιο καλοκρεμασμένες λάμπες. Να φτάσουν μια ένδοξη χώρα να έχει τον ήλιο χωρίς το φως.

Ομως δεν είναι μονάχα η λογική των αγορών που ροκανίζει τα σωθικά της παιδείας. Οι παιδαγωγικές μέθοδοι, επιφανειακές και απάνθρωπες, θυμίζουν τον Pavlov στα πειράματα με τα σκυλιά. Ζάχαρη για τη σωστή απάντηση, ηλεκτροσόκ για την κακή. Προσθέστε την αποπροβάτωση της πολιτείας, τα κακογραμμένα βιβλία, τους βαριεστημένους καθηγητές. Και το μείγμα γίνεται εκρηκτικό. Υπάρχουν και τα υπόλοιπα. Θέλετε να διαπιστώσετε πώς ο νέος μαθαίνει να σέβεται τη δημόσια περουσία; Δείτε τα πεταμένα βιβλία στους δρόμους όταν κλείνουν τα σχολεία. Γιατί αυτά τα βιβλία δεν επιστρέφονται, όπως γίνεται στην υπόλοιπη Ευρώπη; Ρωτήστε τα κυκλώματα που τα εμπορεύονται. Πώς οι μαθητές ευαισθητοποιούνται στην οικολογία; Μετρήστε τα δένδρα στα σχολικά προαύλια. Γιατί δεν σέβονται τα σχολικά κτίρια; Πρόκειται για κακόγουστες κατασκευές που προκαλούν. Γιατί οι νέοι είναι βίαιοι, χρειάζονται ψυχολόγο; Ανία και πίεση μέσα σ' ένα παιδαγωγικό τούνελ, που βγάζει σε μια κοινωνία που κανείς δεν ανέχεται πια.

Συμπληρώστε το όλο θλιβερό θέαμα με τα φαρμακερά βέλη της σχολικής αυλής: επιμελής, αμελής, ανίκανος, έξυπνος, καθυστερημένος, αλήτης, βίαιος... Χαρακτηρισμοί που κολλάνε, σαν τσίχλα στο παπούτσι, στο κάθε παιδί, πριν καν μάθει να γράφει τ' όνομά του. Δημιουργώντας κόμπλεξ, αντιζηλίες, ενοχές. Παρ' όλο που είναι δουλειά του παιδαγωγού να απελευθερώσει τις κρυφές δυνάμεις του νέου. Να τον μετατρέψει από αμελή σε επιμελή, από χαζό σε έξυπνο, από αλήτη σε καλό.

- Κλάψε, μικρέ Ορέστη, κλάψε, κλάψε. Το μαγικό ραβδί του σχολείου δεν μεταμόρφωσε τον δράκο της παιδικής σου άγνοιας στον πρίγκιπα της γνώσης, της επιστημονικής περιέργειας, της δημιουργικής φαντασίας. Δεν απάντησε στα χιλιάδες ερωτήματα του αθώου μυαλού σου: Γιατί δεν μπορείς να μετρήσεις τ' άστρα; Γιατί παίρνει η αδελφή σου τα παιχνίδια σου; Δεν σου έδωσε το φιλί που θα σε ορθώσει σε ζωντανό, προβληματισμένο πολίτη. Αλλά σε εξαπάτησε με το δηλητηριασμένο μήλο, που σε μετέτρεψε σε θύμα των αγορών, του καταναλωτισμού. Μην εμπιστεύσαι λοιπόν κι εσύ τους μεγάλους. Επιβιώνουν μέσα σε μια ατμόσφαιρα όλο συμβατικότητες, προλήψεις και πλάνες. Οι ασχολίες τους είναι κακομοίρικες, τα επαγγέλματά τους κοκαλωμένα. Προφυλάξου ιδιαίτερα από τους δήθεν σωτήρες και φωστήρες. Τους αδιάφορους πολιτικούς, που μέλημά τους είναι η δική τους κλονίζουσα θέση. Εκείνους τους πανεπιστημιακούς που μοναδική ασχολία τους είναι πώς να μαζέψουν μερικά άθλια χρήματα από εξωπανεπιστημιακές δραστηριότητες. Τους καθηγητές αυτούς που είναι χείριστοι παιδαγωγοί το πρωί και άριστοι φροντιστές το απόγευμα. Τα διάφορα άλλα παράσιτα του χώρου, που παριστάνοντας τους σπουδαίους, τους αδαείς, προσπαθούν να κρύψουν την τιποτένια ύπαρξή τους πίσω από τα ραδιόφωνα, τις τηλεοράσεις.

Δηλαδή δεν υπάρχει πια ελπίδα; Οχι, Ορέστη, τίποτε δεν χάθηκε. Γιατί υπάρχει και ο πανεπιστημιακός, που μέσα από το σπουδαίο του έργο προετοιμάζει το μέλλον. Ο καθηγητής, ο δάσκαλος, ο πνευματικός άνδρας που ψάχνει με αγωνία να βρει το χέρι σου μέσα στο σκοτάδι. Σ' όλους αυτούς ανήκει η ευθύνη να αποδώσουν το σχολείο στη γενναιοδωρία των ανθρώπων. Αυτοί κρατάνε το κλειδί του ονείρου σ' έναν κόσμο γεμάτο εφιάλτες. Εξω από συντεχνίες, συμφέροντα, ιδεολογίες. Μαζί θα θεμελιώσετε τη νέα κοινωνία. Που ανατέλλει εκεί ακριβώς που αρχίζει η μάθηση μιας ζωής όλο παρουσία. Μια ζωή στηριγμένη στη δημιουργία και όχι στην υπερπαραγωγή. Στο αυθεντικό και όχι στη βιτρίνα. Στον σεβασμό των επιθυμιών του καθένα και όχι στους μηχανισμούς της ψευτο-ικανοποίησης. Μια ζωή χωρίς τον φόβο, τον περιορισμό, τις τύψεις, τη συναλλαγή, την εξάρτηση. Μην κλαις, αλλά να είσαι χαρούμενος, υπομονετικός και μακρόθυμος. Οι όποιες αντιστάσεις υπάρχουν, δεν είναι περισσότερες από όσες προβάλλει η φύση στην άνοιξη που έρχεται.

*Καθηγητής πανεπιστημίου στο Παρίσι, ymanous@gmail.com

Από την "Ελευθεροτυπία"


Ενα άρθρο που θα ήθελα να μπορούσα να γράψω κι εγώ.

Τρίτη, 1 Ιουνίου 2010

Τα θέματα Φυσικής στις Πανελλήνιες του 1987


ΖΗΤΗΜΑ ΠΡΩΤΟ Α1) Τι ονομάζουμε ταχύτητα διαφυγής από τη γη και πως υπολογίζεται αυτή;
Α2) Να εξηγήσετε τις «συνθήκες έλλειψης βαρύτητας» για ένα παρατηρητή που βρίσκεται μέσα σε δορυφόρο σε τροχιά γύρω από τη γη.

ΖΗΤΗΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟ Β1) Σ’ ένα κύκλωμα RLC σε σειρά, που διαρρέεται από εναλλασσόμενο ρεύμα, ποια συνθήκη πρέπει να πετύχουμε ώστε να έχουμε συντονισμό; Ποιες ιδιότητες εμφανίζει τότε το κύκλωμα;
Β2) Χρησιμοποιώντας την κατάλληλη γραφική παράσταση, να δείξετε τη σημασία της ωμικής αντίστασης κατά τον συντονισμό. Τι μορφή παίρνει το ανυσματικό διάγραμμα των τάσεων κατά τον συντονισμό;

ΖΗΤΗΜΑ ΤΡΙΤΟ: Δύο μάζες m1 και m2 που θεωρούνται σημειακές, κρατούνται ακίνητες και η απόσταση μεταξύ τους είναι λ.
Οι μάζες αφήνονται ελεύθερες και αρχίζουν να πλησιάζουν λόγω νευτώνειας έλξης.
Να βρεθούν οι ταχύτητες των μαζών τη στιγμή που η απόστασή τους έχει γίνει μ.
Οι δυο μάζες θεωρείται ότι δεν υφίστανται αλληλεπιδράσεις (έλξεις) με άλλα σώματα στο σύμπαν. Αριθμητική εφαρμογή: m1=3gr m2=3,67gr G= 6,67x10 (-11) Nm2/kg2
λ = 4m μ=2m.

ΖΗΤΗΜΑ ΤΕΤΑΡΤΟ: Δύο παράλληλες σιδερένιες ράβδοι που απέχουν μεταξύ τους απόσταση =1μ και σχηματίζουν με τον ορίζοντα γωνία φ=30 συνδέονται στο κάτω άκρο τους με σύρμα αντίστασης R1=2Ω.
Από το πάνω άκρο των ράβδων αφήνουμε να ολισθήσει χωρίς τριβή κατά μήκος τους πρισματικός αγωγός μήκους 1m με μάζα 0,1Kg και αντίσταση R2=0,5Ω, που μετά από λίγο αποκτά σταθερή (οριακή) ταχύτητα υ.
Τα άκρα του αγωγού εφάπτονται διαρκώς στις ράβδους. Η διάταξη βρίσκεται μέσα σε οριζόντιο μαγνητικό πεδίο μαγνητικής επαγωγής Β=1Τ, που οι μαγνητικές γραμμές είναι κάθετες στον κινούμενο αγωγό.
Να υπολογιστούν η σταθερή ταχύτητα υ του κινούμενου αγωγού και η τάση στα άκρα του όταν η ταχύτητα του είναι στθερή.
Δίνονται g=10m/sec2, οι παράλληλες σιδερένιες ράβδοι έχουν μηδενική αντίσταση.

Το τρίτο θέμα, υπήρχε αυτούσιο στο βιβλίο των Κ. Αλεξόπουλου – Π.Βαρώτσου – Δ. Μαρίνου "Γενικές Ασκήσεις Φυσικής" (Αθήνα 1979 – Εκδόσεις Βασιλάκη)
Το σχολικό βιβλίο της Α και Β Δέσμης είχε μια κάπως παρεμφερή άσκηση, που μάλλον σύγχυση προκάλεσε στους υποψήφιους, όπως φαίνεται στο απόκομμα εφημερίδας της εποχής. Οι αιτιάσεις ήταν ότι το σχολικό βιβλίο δεν είχε καθαρά τον τύπο της βαρυτικής δυναμικής ενέργειας, αλλά μόνο τον τύπο της διαφοράς του βαρυτικού δυναμικού.
Σαν το τέταρτο θέμα είχε παρόμοια άσκηση το σχολικό βιβλίο, καθώς και όλη σχεδόν η ελληνική και ξενόγλωσση βιβλιογραφία (π,χ. Halliday – Rensick)
Οι διαγωνιζόμενοι μπερδεύτηκαν με τη σχεδίαση του μαγνητικού πεδίου. Στο σχολικό βιβλίο το μαγνητικό πεδίο ήταν κατακόρυφο, στο 4ο θέμα των εξετάσεων το μαγνητικό πεδίο ήταν οριζόντιο. Η πιο απλή περίπτωση: το μαγνητικό πεδίο κάθετο στο κεκλιμένο επίπεδο.
Τα θέματα Φυσικής του 1987 ήταν πολύ δυσκολότερα και απαιτητικά σε σχέση με τα θέματα του 1986.
Το άσχημο τότε ήταν η ατυχία να κάνει βελτίωση σε συγκεκριμένα μαθήματα και να προκύψουν πολύ δυσκολότερα θέματα, έτσι αν τυχόν πήγαινε να βελτιώσει ένα 17 ας πούμε, μπορούσε να του προκύψει ..15.
Ακόμη συνέβαινε να κρατήσει κανείς ένα 17 και να μπουν θέματα που τα 17 ήταν μετρημένα πανελληνίως, ήταν τότε σαν να κέρδιζε λαχείο first number...



Βέβαια, αν στο τρίτο ζήτημα, ζητούνταν το έργο της βαρυτικής δύναμης που ασκείται σε κάθε μάζα κατά τη μετακίνησή της από την αρχική στην τελική της θέση, τα πράγματα δεν ήσαν τόσο εύκολα, όπως επισημαίνεται σε μια παρόμοια περίπτωση για την αλληλο-απομάκρυνση τριών φορτισμένων σωματίδιων στις σελίδες του Fundamental Laws of Mechanics του Ι.Ε. Irodov. Τότε το έργο της Fηλ υπολογίζεται μέσω της τελικής κινητικής ενέργειας κάθε σωματίδιου.