Σάββατο, 23 Ιανουαρίου 2010

Δηλώστε συμμετοχή στην επιμόρφωση Β επιπέδου μέχρι τέλος Γενάρη 2010, ό,τι μαθαίνουμε χρήσιμο είναι.


Τη Δευτέρα 8 Φεβρουαρίου ξεκινούν τα προγράμματα επιμόρφωσης β΄ επιπέδου για εκπαιδευτικούς των κλάδων ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04, ΠΕ60/70, τα οποία αφορούν στην απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων για την παιδαγωγική αξιοποίηση των ΤΠΕ, στη διδασκαλία του γνωστικού τους αντικειμένου.
Δικαίωμα συμμετοχής έχουν οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί των αντίστοιχων κλάδων, οι οποίοι έχουν πιστοποίηση Α επιπέδου, και προτεραιότητα θα δοθεί σε όσους διδάσκουν στην Ψηφιακή Α΄ τάξη Γυμνασίου.
Η διάρκεια κάθε προγράμματος επιμόρφωσης είναι 96 ώρες, οι οποίες πραγματοποιούνται εκτός σχολικού ωραρίου, σε δύο τρίωρες επιμορφωτικές συνεδρίες ανά εβδομάδα.
Για την τρέχουσα επιμορφωτική περίοδο (ΦΕΒ 2010 – ΙΟΥΝ 2010) τα «καθαρώς» επιμορφωτικά μαθήματα διαρκούν περίπου έξι εβδομάδες (δύο τρίωρα κάθε εβδομάδα). Στη συνέχεια προβλέπεται καθοδήγηση – υποστήριξη των επιμορφούμενων εκπαιδευτικών από τους επιμορφωτές σε συναντήσεις στα ΚΣΕ σε εβδομαδιαία βάση.
Στις έξι πρώτες εβδομάδες: Δύο τρίωρες συνεδρίες ανά εβδομάδα (36 ώρες επιμόρφωση) από 8 Φεβ 2010 μέχρι 21 ΜΑΡ 2010.
Στις έξι επόμενες εβδομάδες: Μία τρίωρη επιμορφωτική συνεδρία και μία υποστηρικτική συνάντηση σχετικά με την εφαρμογή στην τάξη, ανά εβδομάδα (20 με 21 ώρες) από 22 ΜΑΡ 2010 μέχρι 14 Μαϊου 2010 εκτός των διακοπών του Πάσχα.
Στις επόμενες επτά εβδομάδες: Δύο τρίωρες επιμορφωτικές συνεδρίες ανά εβδομάδα (42 ώρες) από 17 Μάη μέχρι 30 ΙΟΥΝ 2010.

Η επιμόρφωση συμπληρώνεται στις ενδιάμεσες έξι εβδομάδες με την εφαρμογή γνώσεων και δεξιοτήτων μέσα στη σχολική τάξη από τους επιμορφούμενους εκπαιδευτικούς (18 ώρες από τις 96) ως οργανικό κομμάτι της επιμορφωτικής διαδικασίας, με την υποστήριξη και καθοδήγηση των επιμορφωτών και των υποστηρικτικών δομών της Πράξης.
......................................................
Από την Πέμπτη 21 Ιανουαρίου 2010 μέχρι το τέλος του μηνός Ιανουαρίου Δόθηκε παράταση μέχρι την Τετάρτη 3 Φεβρουαρίου 2010,
οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί μπορούν, μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος του έργου και με χρήση των κωδικών που τους είχαν αποδοθεί κατά την πιστοποίησή τους στο α΄ επίπεδο, να ενημερωθούν για τα προγράμματα της ειδικότητάς τους που θα υλοποιηθούν στο/στα ΚΣΕ (Κέντρο Στήριξης Επιμόρφωσης) της περιοχής τους και να υποβάλουν αιτήσεις συμμετοχής (περισσότερες λεπτομέρειες εδώ)
...................................................................
Παρακολούθησα την επιμόρφωση Β επιπέδου στο ξεκίνημα της από τον Μάη 2008 μέχρι τον Ιούνιο 2008 στο ΚΣΕ του 8ου Λυκείου Ιωαννίνων με επιμορφωτές τον Στέργιο Ναστόπουλο και τον Μήτσο Κοντοσάκκο.
Περίμενα να βρώ συναδέλφους με λίγα χρόνια υπηρεσίας, που να έχουν την ευκαιρία να εφαρμόσουν τις νέες τεχνολογίες διδασκαλίας – μάθησης μέσω των Η.Υ. στα επόμενα χρόνια τους στις σχολικές αίθουσες. Εν τούτοις η συντριπτική πλειοψηφία των «συμμαθητών» είχε γύρω στα 20 με 25 χρόνια υπηρεσίας, εγώ γύρω στα 30.
Η παρέα των επιμορφούμενων (η Μαρία, η Σπυριδούλα, ο Άρης, ο Μίλτος, ο Κώστας, ο Τάκης, ο Ζήσης, ο Βασίλης, ο Χαρίλαος, ο Μιχάλης - με τη σειρά που καθόμασταν στον κύκλο των υπολογιστών από δεξιά) δέθηκε καλά - γνωστοί εξάλλου χρόνια - με τα αστεία μας, πλησίαζε καλοκαίρι, και την προσπάθεια να δουλέψουν τα προγράμματα στους υπολογιστές που ενίοτε κολλούσαν ή δεν έτρεχαν γρήγορα.
Το πρόγραμμα τότε ήταν εξαντλητικά βαρύ, ένα πεντάωρο νομίζω κάθε μέρα, τα χρονικά περιθώρια ασφυκτικά να εξασκηθείς στα τόσα προγράμματα και λογισμικά.
Βλέπω τώρα ότι η επιμόρφωση γίνεται σε δυο τρίωρα ανά εβδομάδα και διαρκεί περισσότερο, ώστε να εξασκούνται οι επιμορφούμενοι από μάθημα σε μάθημα.
Ελπίζω ακόμη να ασχοληθούν με συγκεκριμένα λογισμικά που θεωρούνται τα καλύτερα ως προς τα αποτελέσματά τους και την απλότητα στη χρήση τους.
Οι επιμορφωτές, γνωστοί και φίλοι από παλιά, να πασχίζουν να δώσουν τον καλύτερο εαυτό τους, έτσι τούτο, έτσι τάλλο, πρόθυμοι να βοηθήσουν σε ότι φαινόταν πολύπλοκο.
Πλούσιο το υλικό και αρκετά τα λογισμικά που δόθηκαν για όλα τα μαθήματα των φυσικών επιστημών.
Αν μη τι άλλο, θα μάθετε πως φτιάχνεται ένα ιστολόγιο, έτσι πρόκυψε το παρόν ιστολόγιο - που βλέπω πάει καλά- και κανά δυό ακόμη.
.....................................................................

Τετάρτη, 20 Ιανουαρίου 2010

Διεθνής διάκριση σε 3 Ελληνικά Σχολεία για τη διαδικτυακή διδασκαλία.


Μάθε παιδί μου e-γράμματα
Εκπαιδευτικοί στήνουν ιστοσελίδες για εξωσχολική διδασκαλία των μαθητών τους
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Πέτρος Στεφανής
«Προσπάθησα να υποστηρίξω το μάθημά μου, να το κάνω και πιο ενδιαφέρον, και για μένα και για τους μαθητές μου. Δημιούργησα, λοιπόν, τη δική μου ιστοσελίδα για να τους εφοδιάζω με επιπλέον εκπαιδευτικό υλικό, να αναπτύσσω μαζί τους και διαδικτυακή επικοινωνία, σε μια εκτός σχολείου εθελοντική διδασκαλία μου...». Το πρωί διδάσκει μπροστά στον πίνακα.
Στον υπόλοιπο ελεύθερο χρόνο του συνεχίζει το μάθημά του, αυτή τη φορά μέσω Ίντερνετ. Καθηγητής Φυσικής στο Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο Αμπελοκήπων, στη Θεσσαλονίκη, ο 45χρονος Βαγγέλης Κολτσάκης λανσάρει, εδώ και πέντε μήνες, με επιτυχία τη διαδικτυακή διδασκαλία.
Με τη σειρά τους κι αρκετοί από τους νεαρούς μαθητές του υιοθέτησαν το λεγόμενο «e-learning», τo εξωσχολικό διάβασμα στα μαθήματά τους, μπροστά πια στην οθόνη του υπολογιστή τους.
«Με την έναρξη της τρέχουσας σχολικής χρονιάς, μόλις ήρθα στο νέο σχολείο μου, σκέφτηκα να στήσω τον δικό μου εκπαιδευτικό ιστότοπο: μια ηλεκτρονική σελίδα (http://kga. based.gr), που θα απευθύνεται κυρίως στους μαθητές μου, με αντικείμενο τη Φυσική και τη Γεωγραφία, τα μαθήματα που τους κάνω κι εντός αιθούσης.
Ήταν εύκολο για μένα «Στην πράξη, η υλοποίησή της ήταν για μένα εύκολη υπόθεση: καθώς ασχολούμαι, αρκετά χρόνια τώρα, με την παιδαγωγική αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση, είχα και τη σχετική τεχνογνωσία. Μου πήρε, δηλαδή, μόλις δύο μέρες μέχρι να εγκαταστήσω την απαραίτητη πλατφόρμα της στο Διαδίκτυο, πλήρωσα μόνο για server - για την ενοικίαση του χώρου όπου φιλοξενείται», λέει στα «ΝΕΑ».
Για την ανανέωση του υλικού του, δυο και τρεις φορές την εβδομάδα, διαθέτει γύρω στο ένα τρίωρο. «Θέλω η σελίδα μου να είναι πάντα με φρέσκια θεματολογία, ζωντανή!
Γι΄ αυτό κι επιλέγω συνήθως ύλη που θα προκαλέσει το ενδιαφέρον των παιδιών για τις φυσικές επιστήμες. Με ενθαρρύνει πως βλέπω πλέον κι ανταπόκριση στο κάλεσμά μου για προαιρετική συμμετοχή: τα πρώτα είκοσι παιδιά έγιναν τουλάχιστον πενήντα, σχεδόν οι μισοί από τους μαθητές των έξι τμημάτων, σε Α΄ και Β΄ τάξη, όπου διδάσκω», υποστηρίζει ο κ. Κολτσάκης.

Ηλεκτρονικό περιοδικό- ατομικό ιστολόγιο (http://3gymnasio-toumpas-thessalonikis. blogspot. com), που φρόντισε να συνδέσει άμεσα με το σχολείο της, λειτουργεί και διαχειρίζεται από πέρυσι και η φιλόλογος του 3ου Γυμνασίου Τούμπας, στη Θεσσαλονίκη, κ. Κατερίνα Προκοπίου.
«Στην αρχή πρόθεσή μου ήταν να επικοινωνώ με άλλα σχολεία και να ανταλλάσσω με συναδέλφους μου κείμενα για το μάθημα της Γλώσσας. Ωστόσο το εγχείρημα αυτό δεν ευδοκίμησε. Σε δεύτερο πλάνο, επικέντρωσα το ενδιαφέρον μου στην επικοινωνία μου πια με τα παιδιά. Θέλω να τα βοηθώ στις ασκήσεις τους- έχουν τη χαρά και να δημοσιεύουν στο site μου τα κείμενά τους.», λέει στα «ΝΕΑ». «Το blog αυτό είναι το μεράκι μου! Τρώω πάρα πολύ χρόνο για να το ενημερώνω, μπορεί και να ξεχαστώ και μες στη νύχτα, για να ασχοληθώ.
Μέσα εκεί μπορεί κανείς να βρει τα μαθήματά μου, Ιστορία και Νεοελληνική Λογοτεχνία, καθώς και τα εποπτικά μέσα διδασκαλίας μου, π.χ. ακόμα και μικρά βίντεο που σχετίζονται με ποιήματα. Πλέον έχουμε αναγνώστες κι από την Κύπρο, μαθητές με τους οποίους οι δικοί μας συνομιλούν. Έχει γίνει και χώρος συνάντησης των καθηγητών...».

«Κάνουμε δωρεάν φροντιστήριο»
«ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ είναι ένα δωρεάν, κατ΄ οίκον “φροντιστήριο”, αλλά μέσω Ίντερνετ. Με βοηθά πολύ, εμπλουτίζω τις γνώσεις μου, το βλέπω κι ως μια επιπλέον διασκέδασή μου. Θα έλεγα πως και σε σχέση με την τάξη, αυτή η μορφή διδασκαλίας είναι και πιο ευχάριστη: ναι μεν ο καθηγητής είναι ο ίδιος, αλλά από το σπίτι σου εσύ νιώθεις πιο άνετα. Επιπλέον, χάρη στo υλικό που έχει αναρτηθεί στο site, ενότητες που δεν μπόρεσα να τις καταλάβω- ή και δεν τις πρόσεξα με την πρώτη - μες στην τάξη, λίγες ώρες αργότερα είναι πια κατανοητές. Με τον ίδιο τρόπο μπορώ να κάνω κι επαναλήψεις σε προηγούμενα κεφάλαια. Ο καθηγητής μας από την πλευρά του, μας απαντά ηλεκτρονικά σε οποιαδήποτε απορία μας, αναθέτει και εργασίες σ΄ όποιον από μας ενδιαφέρεται. Με τη σειρά μας, εμείς μπορούμε να γράψουμε δημοσίως τις παρατηρήσεις και τα σχόλιά μας, για το τρέχον μάθημα...», λέει η 15χρονη Ηλιάνα Αραμπατζή, από τις μαθήτριες της Β΄ Γυμνασίου, που σερφάρουν συστηματικά στη σελίδα. «Έχει συνεχώς και νέα πράγματα, συνήθως θες μια- δυο ώρες κάθε φορά για να τα μελετήσεις. Οποιοσδήποτε από εμάς λείψει μια μέρα από το σχολείο και χάσει το μάθημα, μπορεί κάλλιστα να αναπληρώσει τα κενά του...».

Κυριακή, 17 Ιανουαρίου 2010

ΕΝΤΡΟΠΙΑ ΕΠΕ: "Έργο μας η αύξηση της εντροπίας"


Ο πρώτος νόμος της θερμοδυναμικής δηλώνει ότι η ενέργεια ούτε δημιουργείται ούτε καταστρέφεται.
Ο νόμος αυτός αφορά την ποσότητα της ενέργειας. Ο δεύτερος νόμος περιορίζει τον πρώτο, προσθέτοντας ότι η ενέργεια, κατά τις μετατροπές της, «υποβαθμίζεται» προς λιγότερο χρήσιμες μορφές. Ο νόμος αυτός αφορά την ποιότητα της ενέργειας, καθώς διασκορπίζεται και τελικά υποβαθμίζεται σε μη εκμεταλλεύσιμη μορφή.
Από τη στιγμή που το νερό πέσει από τον καταρράκτη, χάνει την ικανότητά να παράγει ωφέλιμο έργο. Το ίδιο συμβαίνει και στη βενζίνη: καθώς καίγεται στη μηχανή ενός αυτοκινήτου, η οργανωμένη ενέργειά της υποβαθμίζεται.
Η χρήσιμη ενέργεια εκφυλίζεται σε μη εκμεταλλεύσιμες μορφές.
Η ποιότητα της ενέργειας υποβιβάζεται σε κάθε μετατροπή, καθώς η ενέργεια τείνει να μεταπίπτει από οργανωμένες προς μη οργανωμένες μορφές.
«Στις φυσικές διεργασίες, η υψηλής ποιότητας ενέργεια τείνει να μετατρέπεται σε χαμηλής ποιότητας – η τάξη προς την αταξία»
Ας θεωρήσουμε ένα σύστημα που αποτελείται από μια στήλη από κέρματα πάνω σε ένα τραπέζι, τοποθετημένα ώστε να δείχνουν «κορώνα».
Κάποιος που περνά δίπλα από το τραπέζι σκοντάφτει πάνω του, και τα κέρματα σκορπίζονται στο πάτωμα χωρίς, φυσικά, να προσγειωθούν όλα δείχνοντας κορώνα.
Η τάξη μετατρέπεται σε αταξία. Μόρια ενός αερίου που κινούνται όλα σε αρμονία μεταξύ τους συνιστούν μία κατάσταση τάξης – και επίσης μια απίθανη κατάσταση. Από την άλλη πλευρά, μόρια ενός αερίου που κινούνται σε τυχαίες κατευθύνσεις και με ποικίλες ταχύτητες συνιστούν μια άτακτη, χαοτική (και πιο πιθανή) κατάσταση.
Αν αφαιρέσετε το σκέπασμα από ένα μπουκαλάκι με άρωμα, τα μόρια θα διαφύγουν μέσα στο δωμάτιο και θα περιέλθουν σε μια πιο άτακτη κατάσταση απ’ ότι πριν.
Η σχετική τάξη μετατρέπεται σε αταξία.
Δεν θα περίμενε κανείς να συμβεί το αντίθετο, δηλαδή να επιστρέψουν τα μόρια αυθόρμητα με τάξη στο μπουκαλάκι και να επανέλθουν έτσι στην πιο τακτική και περιορισμένη κατάσταση.
Διεργασίες στις οποίες η αταξία μετατρέπεται σε τάξη χωρίς καμιά εξωτερική παρέμβαση δεν συμβαίνουν στη φύση. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτός ο θερμοδυναμικός κανόνας καθορίζει μια φορά στη ροή του χρόνου.
Το βέλος του χρόνου δείχνει πάντα από την τάξη στην αταξία.
Διεργασίες των οποίων το συνολικό αποτέλεσμα είναι η αύξηση της τάξης απαιτούν πάντα εξωτερική παροχή ενέργειας. Σε τέτοιες διεργασίες υπάρχει πάντα αύξηση της αταξίας κάπου αλλού, η οποία αντισταθμίζει με το παραπάνω την αύξηση της τάξης.
Ο πρώτος νόμος της θερμοδυναμικής έχει παγκόσμια ισχύ και δεν έχουν παρατηρηθεί εξαιρέσεις του. Ο δεύτερος νόμος, όμως, είναι μια πιθανολογική πρόταση.
Αν δοθεί αρκετός χρόνος, μπορεί να προκύψουν ακόμη και οι πιο απίθανες καταστάσεις: η εντροπία μπορεί μερικές φορές να ελαττώνεται.
Υπάρχει μια ελάχιστη πιθανότητα να σκορπιστούν π.χ. 100 κέρματα και να πέσουν όλα «κορώνα».
(ΠΗΓΗ: ΟΙ ΕΝΝΟΙΕΣ της ΦΥΣΙΚΗΣ - Paul Hewitt - Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης)
............................................................................
Πάει καιρός που η εντροπία δεν διδάσκεται στα Λύκεια (αν εδιδάσκετο πάλι, αφού δεν «μας χρειάζεται» στις εισαγωγικές εξετάσεις του χρόνου, ξανά μικρό θα ήτο το αποτέλεσμα)

Είδα τα Χριστούγεννα στο Δίκτυο Υλικό Φυσικής – Χημείας μια εξαιρετική εργασία για την εντροπία, τον δεύτερο θερμοδυναμικό νόμο και τη μηχανή Carnot, του φυσικού Θοδωρή Παπασγουρίδη
και θυμήθηκα τα παλιά, όπως και μια προσπάθεια μου να κατανοήσω τον στατιστικό ορισμό της εντροπίας, με τον οποίο ξεκινά η εργασία. (Διευκρινήσεις εδώ)
......................................................................
Η σύνδεση της αταξίας με τη πιθανότητα φαίνεται και στο απλό πείραμα της ταυτόχρονης ρίψης δυό νομισμάτων στον αέρα.
Το αποτέλεσμα θάναι μία από τις 4 περιπτώσεις:
(ΚΚ) (ΚΓ) (ΓΚ) (ΓΓ)
Υπάρχουν τέσσερις δυνατές εκβάσεις, από τις οποίες οι δύο δεν ξεχωρίζουν.
Το πλέον πιθανό συμβάν είναι το (ΚΓ), επειδή αυτός ο συνδυασμός μπορεί να παρουσιασθεί δύο φορές περισσότερο από τις άλλες δύο δυνατότητες.
Όσες περισσότερες φορές παρουσιάζεται ένα συμβάν, είναι σαν να λαμβάνει χώρα μόνο αυτό.
Η τάξη και η αταξία είναι συνδεμένες με την απλότητα περιγραφής μιάς κατάστασης. Δύο Κ ή δύο Γ, σημαίνει τάξη, ενώ ένα Κ ή ένα Γ σημαίνουν σχετική αταξία.
Οι δομικοί λίθοι ενός κρυστάλλου είναι σε κατάσταση τάξης, ενώ τα μόρια ενός αερίου είναι σε κατάσταση αταξίας (τυχαίες ενέργειες και θέσεις)



Γενικά στο απλό θερμοδυναμικό σύστημα του δοχείου με τα n mole αερίου, η εντροπία αυξάνεται όταν αυξάνεται η θερμοκρασία ή ο όγκος του συστήματος.
Η αύξηση της θερμοκρασίας σημαίνει μεγαλύτερη ποικιλία στις ταχύτητες των μορίων του αερίου, άρα μεγαλύτερη αταξία.

Η αύξηση του όγκου που καταλαμβάνει το αέριο οδηγεί σε αύξηση της αταξίας, τα ίδια μόρια σε μεγαλύτερο όγκο (σαν ένα οικόπεδο με σκουπίδια σκορπισμένα παντού και το ίδιο οικόπεδο)
Έτσι η εντροπία αυξάνεται (ΔS >0) στην ισόθερμη εκτόνωση, ισοβαρή εκτόνωση, ελεύθερη εκτόνωση, στην ισόχωρη θέρμανση.
Στην αδιαβατική εκτόνωση με αύξηση όγκου, ελάττωση θερμοκρασίας θα περιμέναμε ΔS=0.

Τετάρτη, 13 Ιανουαρίου 2010

Απήστραψεν εις τους φλογερούς των οφθαλμούς, κατωπτρίσθη εις τον χάλυβα των σπαθιών των, εχρύσωσε των αρμάτων των τας λαβάς...








Eις το Μανιάκι, επί της κορυφής του λόφου, εκ των τριακοσίων μαχητών δεν απέμεινεν ούτε ένας ζωντανός.
Ο ήλιος προβάλλων από τας χιόνας των βουνών τους εχαιρέτησεν, ορθίους όλους, εφώτισε τας λευκάς φουστανέλλας, εχάιδευσε τας μαύρας κόμας των, απήστραψεν εις τους φλογερούς των οφθαλμούς, κατωπτρίσθη εις τον χάλυβα των σπαθιών των, εχρύσωσε των αρμάτων των τας λαβάς.
Και τώρα δύων εκεί κάτω, μέσα εις το πέλαγος, τους αποχαιρετίζει λυπημένος νεκρούς, σκορπισμένους επάνω εις το χώμα, και χάνεται, αργά-αργά, ως μέγα κλειόμενον ερυθρόν όμμα, όπερ σβύνον θέλει ακόμη να ρίψη τελευταίον βλέμμα προς τους γενναίους.
Όλην την ημέραν άσιτοι και άποτοι επάλαισαν προς την θύελλαν των σφαιρών, αντέστησαν εις την χάλαζαν των βομβών, κατήσχυναν την βροχήν των μύδρων, εχλεύασαν την ορμήν της ρομφαίας και της λόγχης την βίαν.
Και αφού έφαγαν την μπαρούτην με την φούχταν, αφού και το έσχατον σπειρί της εσώθη μέσα εις τις παλάσκες των, αφού ερραγίσθη και του τελευταίου όπλου των η κάννα, αφού και το ύστατον γιαταγάνι έσπασε μέσα εις το χέρι των, έπεσαν χαμαί, άψυχοι ναι, ηττημένοι όχι.
Και εν τω μέσω των ο Παπαφλέσσας,…….










Τρίτη, 12 Ιανουαρίου 2010

Έργο μας η αύξηση της εντροπίας.


Tο κτίριο του Τελωνείου στον Άραχθο ποταμό, (αρκετής αταξίας - εντροπίας) δίπλα στη γέφυρα της Πλάκας, πριν την αναπαλαίωσή του πρόσφατα.

Από 21 μεχρι 29 Φλεβάρη 1944 στο κτίριο του Τελωνείου στο γεφύρι της Πλάκας <εκεί που κάποτε 1881-1912 ήταν τα σύνορα Ελλάδος – Τουρκίας>
στον Άραχθο ποταμό,
πραγματοποιήθηκε συνδιάσκεψη στην οποία μετείχαν
από μέρος του ΕΛΑΣ οι Σαράφης, Ρούσσος, Μπάμπης Κλάρας,
από μέρος του ΕΔΕΣ οι Πυρομάγλου, Βεργωτής, Νικολόπουλος,
από μέρος της ΕΚΚΑ Ψαρρός, Καρτάλης, Δούκας,
από μέρος της Κυβέρνησης του Καϊρου και της Συμμαχικής Αποστολής ο Κρίς Γουτχάουζ, παραβρέθηκαν ο Άρης Βελουχιώτης και ο Ναπολέων Ζέρβας κατά την οποία υπεγράφη το «Σύμφωνο της Πλάκας».

Σάββατο, 9 Ιανουαρίου 2010

Με το λαπτόπι στο κοπάδι.


«Νομίζω ότι πάω ταξίδι κάθε μέρα όταν μπαίνω στο Ίντερνετ, ότι φεύγω, ότι βγαίνω από τα στενά όρια του χωριού. Οι εικόνες και οι παραστάσεις των συγχωριανών μου στο απομακρυσμένο χωριό όπου ζούμε, είναι βέβαιο ότι έχουν εμπλουτιστεί».
O Γιώργος Δελακοβίας είναι από τους τυχερούς κατοίκους του Αγίου Νικολάου Βοιών Λακωνίας- βρίσκεται στο νοτιοδυτικότερο άκρο της χερσαίας Ευρώπης- που ανακάλυψαν τη μαγεία του κυβερνοχώρου. Οι κάτοικοι του χωριού και ειδικώς οι νεώτεροι, αρκετοί από τους οποίους έχουν κάνει σπουδές στις σύγχρονες τεχνολογίες, έστησαν δίκτυο ασύρματου Ίντερνετ, προσβάσιμο σε όλους τους κατοίκους. Ο κ. Δελακοβίας είναι κτηνοτρόφος και δύσκολα φανταζόταν πως θα μπορούσε να του είναι χρήσιμη η τεχνολογία.
«Τελικά, αυτό που είδα είναι ότι το Διαδίκτυο είναι χρήσιμο στη δουλειά μου. Τόσο εγώ και οι άλλοι κάτοικοι του χωριού που το χρησιμοποιούν αισθανόμαστε ότι μας συνδέει με τον κόσμο».

Ο κ. Δελακοβίας παίρνει το λάπτοπ μαζί του ακόμη και όταν πηγαίνει τα ζώα του για βοσκή. «Ο χρόνος είναι αρκετός και έχω τη δυνατότητα να βλέπω τι είδους εργαλεία βγαίνουν που θα είναι χρήσιμα για τη δουλειά μου, αλλά παρακολουθώ και τον καιρό». Παρότι η τεχνολογία του Wi-Fi σε πολλές πόλεις είναι πια προσβάσιμη, μέχρι πριν από μερικούς μήνες ήταν άπιαστο όνειρο για το χωριό Άγιος Νικόλαος στον Καβομαλιά.
Παράθυρο με θέα στον κόσμο άνοιξαν οι νέοι του χωριού. Οι πρώτες απόπειρες, όπως λέει ο Γιάννης Δελακοβίας, μηχανικός πληροφοριακών συστημάτων και από τους «πρωτεργάτες» του τολμηρού εγχειρήματος, έγιναν για ψυχαγωγικούς λόγους. «Αυτό που μας ενδιέφερε αρχικά ήταν να στήσουμε έναν κόμβο για να ανταλλάσσουμε μηνύματα, αρχεία, αλλά και να παίζουμε παιχνίδια μεταξύ μας όταν κατεβαίνουμε στο χωριό. Έτσι έγινε το ξεκίνημα, αφού φτιάξαμε κατά κάποιο τρόπο μια “ασύρματη γειτονιά”. Όταν το πετύχαμε, αρχίσαμε να κάνουμε πιο... μεγαλεπήβολα σχέδια. Ο επόμενος στόχος μας ήταν να δικτυώσουμε όλο το χωριό». Τα πράγματα έδειξαν ότι μπορούσαν να προχωρήσουν πιο τολμηρά όταν ο Άγιος Νικόλαος επελέγη ως ένα από τα οκτώ απομακρυσμένα χωριά της Ελλάδας που θα συμμετείχαν στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Rural Wings. Έτσι δόθηκε συνέχεια στην προσπάθεια των νέων του Αγίου Νικολάου.

Διαδικτυακό όνειρο Στην ταράτσα του διθέσιου δημοτικού σχολείου του χωριού εγκαταστάθηκε μια μεγάλη δορυφορική κεραία και τοποθετήθηκε ο αναγκαίος εξοπλισμός σε μια αίθουσα. Τα παιδιά και μαζί τους όλο το χωριό απέκτησαν πρόσβαση στο Διαδίκτυο. Όπως όμως επισημαίνει ο Παναγιώτης Κρανιδιώτης, μηχανικός υπολογιστών και μέλος της ομάδας που δούλεψε για το διαδικτυακό όνειρο της περιοχής, τα παράθυρα του Διαδικτύου έκλειναν όταν χτυπούσε το κουδούνι την τελευταία διδακτική ώρα. «Αρχίσαμε έτσι να κοιτάζουμε πώς μπορούμε, αφού οι βάσεις υπήρχαν, να δώσουμε περισσότερο χρόνο στην πρόσβαση και εν τέλει καταφέραμε να έχουμε 24ωρη διαδικτυακή επικοινωνία». Σε αυτό βοήθησαν όχι μόνο οι έχοντες τις γνώσεις της τεχνολογίας. «Σχεδόν όλοι οι συγχωριανοί μας- ηλεκτρολόγοι, ναυπηγοί, μηχανικοί, εργολάβοι, οικονομικοί μετανάστες- βοήθησαν στην εγκατάσταση των σημείων πρόσβασης».

Το δίκτυο παρέχει κάλυψη 80% και αποτελείται συνολικά από 27 σημεία πρόσβασης (Αccess Ρoints). Και ναι μεν η πρόσβαση για τους περισσότερους μπορεί να είναι εύκολη, δεν είναι όμως και ανεξέλεγκτη. Όπως λέει ο κ. Κρανιδιώτης, «το δίκτυο προστατεύεται από συστήματα ασφαλείας (firewalls) αλλά και η πρόσβαση σε “απαγορευμένα” sites είναι αδύνατη. Επίσης στο δίκτυο γίνεται διαρκής παρακολούθηση από συστήματα Μonitoring». Τo κόστος κτήσης του υλικού για την ασύρματη δικτύωση έχει φτάσει τα 30.000 ευρώ και καλύφθηκε αποκλειστικά από εθελοντές και δωρεές. Στόχος τους τώρα είναι η εξάπλωση του δικτύου και στους άλλους οικισμούς του χωριού καθώς και η πρόσβαση στην πραγματική ευρυζωνικότητα (ΑDSL), αφού έτσι θα αυξηθεί η ταχύτητα.

Η απόκτηση ασύρματου δικτύου επικοινωνίας για αρκετές περιοχές είναι στόχος, αλλά για πολλούς υπάρχουν ερωτήματα για τις επιπτώσεις στην υγεία. Ο κ. Κρανιδιώτης εξηγεί πως «η συνολική ακτινοβολία που εκπέμπεται από τις κεραίες του Wi-Fi είναι περίπου ίση με την ακτινοβολία που εκπέμπουν δύο κινητά τηλέφωνα σε λειτουργία. Ένα κινητό εκπέμπει ακτινοβολία 1-2 Watt, ενώ ένας σταθμός εκπέμπει από 1/10 έως 1/20 αυτής της ακτινοβολίας».

(Το ασύρματο δίκτυο του Αγίου Νικολάου παρέχει ακόμη στους κατοίκους του: μετερεωλογικό σταθμό (με δωρεά του Συνδέσμου Αγιονικολαϊτών) που εδρεύει στον Πειραιά και αποστέλλει τα δεδομένα στο Εθνικό Αστεροσκοπείο για να βλέπουν τον καιρό, όπου και αν βρίσκονται.
http://penteli.meteo. gr/stations/kavomalias/ ● Σταθμό λήψεων σημάτων ΑΙS για την κυκλοφορία των πλοίων (επίσης με δωρεά του Συνδέσμου Αγιονικολαϊτών)
και την αυτόματη αποστολή των δεδομένων στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
http://syrosobserver.aegean.gr/ais/ ● Διαδραστικούς πίνακες στο δημοτικό σχολείο του χωριού για τους μαθητές)

Το πάντρεμα τεχνολογίας και παράδοσης

O Γιώργος Αναστασάκης είναι από αυτούς που συνέβαλαν στην προσπάθεια για το στήσιμο του WiFi, αλλά και από εκείνους που το χρησιμοποιούν λιγότερο, αφού μένει μόνιμα στην Αθήνα. Όταν όμως επισκέπτεται το χωριό του, αναγνωρίζει κάθε φορά την αξία του. Όπως λέει, «είναι ωραία να έχεις πρόσβαση στο Ιnternet σε ένα τόσο απομακρυσμένο μέρος, όπως ο Κάβο Μαλιάς. Είναι ενδιαφέρον το πάντρεμα τεχνολογίας και παράδοσης.

Το καλοκαίρια που κατεβαίνω για διακοπές παίρνω πια μαζί μου και το laptop. Βγαίνοντας στο βεραντάκι του σπιτιού μου το ακουμπάω πάνω στις ίδιες πλάκες που ο προπάππος μου ακούμπαγε τα αγροτικά εργαλεία όταν γύριζε από τα χωράφια! Περίεργη αίσθηση ε; Απέκτησα και ένα καινούργιο χόμπι χάρη στο ασύρματο δίκτυο: παρατήρηση καραβιών!
Μπαίνω στο http://syros-observer. aegean. gr/ais/ με το οποίο συνεργαζόμαστε και παρατηρώ μεταξύ άλλων πόσα και ποια πλοία περνούν από τον δίαυλο Κυθήρων. Βλέπω στην οθόνη μου το κρουαζιερόπλοιο να διαπλέει τον κάβο και σε μισή ώρα, νάτο μπροστά μου πάμφωτο μέσα στη νύχτα.

Αυτό που με συγκινεί περισσότερο είναι πως αυτή η πρωτοβουλία είναι αποτέλεσμα μιας συλλογικής προσπάθειας των παιδιών της γενιάς μου.

Απολαμβάνω έτσι το προϊόν ενός νέου κοινοτισμού! Παλιότερα κυρίως, αλλά ακόμη και σήμερα, στο χωριό μου υπήρχαν τα απαλαΐτικα. Απαλαΐτικα σημαίνει πως σήμερα πάμε όλοι μαζί στο χωράφι σου να μαζέψουμε τις δικές σου ελιές και αύριο στο δικό μου πάλι όλοι μαζί. Αυτή η από κοινού ζωή σήμερα αναβιώνει και μέσω της τεχνολογίας.
Μοιραζόμαστε όλοι το κοινό bandwidth δωρεάν!»
ΠΗΓΗ: Τα Νεα Σάββατο 10 Ιαν. 2010

Παρασκευή, 8 Ιανουαρίου 2010

Μπορούμε να φτιάξουμε μια φωτοβολίδα στην κουζίνα μας;


Αυτόν τον Ιανουάριο οι επιστήμονες βγαίνουν για λίγο από το εργαστήριο και μπαίνουν στο θαυμαστό κόσμο της κουζίνας.
Με ειδικά σχεδιασμένα πειράματα και δραστηριότητες, μικροί και μεγάλοι θα ανακαλύψουν την επιστήμη που συνδέεται με την παρασκευή φαγητών.
Κάθε Σάββατο και Κυριακή του Ιανουαρίου, η Διαδραστική Έκθεση Επιστήμης και Τεχνολογίας του Ιδρύματος Ευγενίδου παρουσιάζει τη σειρά πειραμάτων και δραστηριοτήτων με τίτλο
«Η Επιστήμη της…Κουζίνας».

Η ενότητα αυτή περιλαμβάνει μια σειρά από πειράματα, που ξεκινούν στις 13.30. Μέσα από διασκεδαστικά πειράματα, νέοι επιστήμονες θα δείξουν ότι η μαγειρική έχει άμεση σχέση με την επιστήμη, ενώ τα απλά υλικά που χρησιμοποιούμε στην κουζίνα πολλές φορές παρουσιάζουν εκπληκτικές ιδιότητες.

Μεταξύ άλλων οι συμμετέχοντες θα δουν:

* Την επιστήμη πίσω από το ποπ-κορν: Πώς και γιατί «σκάει» το καλαμπόκι; Τι πρέπει να προσέξουμε για να πετύχει το ποπ-κoρν;

* Εκρηκτική ζάχαρη: Τι συμβαίνει όταν οξειδώνεται βίαια η ζάχαρη; Ποια είναι η σχέση της με την καραμέλα; Μπορούμε να φτιάξουμε μια φωτοβολίδα στην κουζίνα μας;

* Παράξενη ομελέτα: Δείκτες, βάσεις, άλατα και ο ρόλος της χημείας στο χρώμα των φαγητών!

* Βρασμός με πάγο: Γίνεται να βράσει κανείς νερό με πάγο; Τι ρόλο παίζει η πίεση στη θερμοκρασία βρασμού και τι μας δείχνει αυτό για το πώς δουλεύουν οι χύτρες ταχύτητας;

* Μαγιά και μπέικιν πάουντερ: Σε τι διαφέρουν; Πώς φαίνονται κάτω από το μικροσκόπιο, πώς αντιδρούν κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες και τελικά τι ρόλο παίζει το καθένα στη μαγειρική;

* Λάδι και νερό: Φίλοι ή εχθροί στην κουζίνα; Η φύση των υγρών και ο ρόλος που παίζουν στο μαγείρεμα.

Εξάλλου για παιδιά 9 έως 12 ετών υπάρχει η δραστηριότητα «Κουλουράκια γεμάτα μυστήριο!». Τα παιδιά, χωρισμένα σε ομάδες, δοκιμάζουν διαφορετικά μείγματα κάνοντας χημικά τεστ. Με αυτή τη διασκεδαστική και «νόστιμη» δραστηριότητα, τα παιδιά ανακαλύπτουν την έννοια του πειράματος και μαθαίνουν πώς μπορούν να ακολουθήσουν την πειραματική διαδικασία σε απλά βήματα και να εξάγουν συμπεράσματα.

Η δραστηριότητα θα διεξαχθεί δύο φορές και για δύο διαφορετικές ομάδες παιδιών. Ώρες διεξαγωγής: 16:30 έως 17:00 (1η ομάδα) και 17:00 έως 17:30 (2η ομάδα). Τα παιδιά πρέπει απαραίτητα να συνοδεύονται.

«Η Επιστήμη… της Κουζίνας» είναι η τρίτη θεματική ενότητα της ευρύτερης σειράς πειραμάτων και δραστηριοτήτων, που θα διοργανώνει κάθε μήνα η Διαδραστική Έκθεση Επιστήμης και Τεχνολογίας, μία από τις πλέον οργανωμένες εκθέσεις επιστημονικού χαρακτήρα στη χώρα μας, που άρχισε να δημιουργείται το 2003 σε συνεργασία με το γνωστό γαλλικό επιστημονικό κέντρο Cites des Sciences et de l'Industrie.

Newsroom ΔΟΛ

Πέμπτη, 7 Ιανουαρίου 2010

Προς τα που θα κινηθεί το λεωφορείο, προς τα εκεί που δείχνει η Σf; , σας γελάσανε!

Αν μπορέσετε να βρείτε προς τα που θα κινηθεί το λεωφορείο, μπράβο σας.
Δεν χρειάζεται πολύ φυσική....
Αλλά η πιο μεγάλη έκπληξη θάναι αν δεν μπορέσετε (παρά τους νόμους του Νεύτωνα που ξέρετε και τις Λαγκρασιανές) να βρείτε τη φορά κίνησης του λεωφορείου.
Ποιός είπε, ο Piaget θαρρώ, ότι αρκετές φορές η κρίση συμβαδίζει ή δεν συμβαδίζει με την ηλικία;
Καλά η πείρα έρχεται, σαν πείρα που είναι, με τα χρόνια και με τα ... χιόνια!
Το είδα στο Δίκτυο Υλικό Φυσικής - Χημείας, σε σχόλιο του Φυσικού κ. Λάμπρου Θεοδώρου.

Τρίτη, 5 Ιανουαρίου 2010

Καταστάσεις χαμηλής και αυξημένης εντροπίας

Καταστάσεις αυξημένης τάξης - χαμηλής εντροπίας.

Θα θυμάστε την κλασική ερώτηση: Σε ένα σωρό τούβλα ή σε ένα τοίχο χτισμένο με τα τούβλα του σωρού αντιστοιχεί μικρότερη τάξη, μεγαλύτερη εντροπία;

Γιατί τότε λέμε ότι η συνολική εντροπία αυξάνεται ή το πολύ να παραμένει σταθερή στις μεταβολές στη φύση;
Καταστάσεις αυξημένης αταξίας - εντροπίας.

(ο κοσμος θα κοκκινίσει πριν σβήσει)


ΠΗΓΗ: ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ Γιδοβοσκός
...........................................................................................................................
Μιά ωραία επιστημονική θεώρηση της εντροπίας από τον ακούραστο συνάδελφο Θοδωρή Παπασγουρίδη - Ηπειρώτη εξ αγχιστείας - εργασία σε υψηλό επίπεδο στο Δίκτυο του Υλικού Φυσικής - Χημείας.
Θα επανέλθουμε στην εργασία αυτή.

Κυριακή, 3 Ιανουαρίου 2010

Το κυριο Μητσο ντεν ειναι εντω


Ένας από τους δημοφιλέστερους τουριστικούς προορισμούς της χώρας μας για την περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς είναι σταθερά τα Γιάννινα, γεγονός που αποδεικνύεται για μία ακόμη φορά στις γιορτές που διανύουμε.
Μετά το τετραήμερο των Χριστουγέννων κατά το οποίο η πόλη αλλά και ολόκληρος ο Νομός κατακλύστηκε στην κυριολεξία από ξένους επισκέπτες, το ίδιο φαινόμενο θα παρατηρηθεί και στο εορταστικό αντίστοιχο διάστημα της Πρωτοχρονιάς, όπως δείχνουν οι κρατήσεις δωματίων στα ντόπια καταλύματα και το υψηλό ποσοστό πληρότητας που αυτά εμφανίζουν. Μάλιστα, τα στοιχεία δείχνουν ότι η περίοδος που διανύουμε είναι ελαφρώς καλύτερη από την περσινή!

ΥΨΗΛΗ ΠΛΗΡΟΤΗΤΑ
Το γεγονός αυτό επιβεβαιώνει ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ν. Ιωαννίνων Κων/νος Βλάχος, ο οποίος τόνισε ότι για το χρονικό διάστημα από σήμερα, Παραμονή Πρωτοχρονιάς και μέχρι την ερχόμενη Κυριακή ξενοδοχεία και ξενώνες στα Γιάννινα παρουσιάζουν μέση πληρότητα η οποία ξεπερνά το 95%. «Ίσως η φετινή χρονιά είναι καλύτερη από άποψη κρατήσεων στα καταλύματα της πόλης αλλά και του Νομού μας σε σχέση με πέρυσι», σημείωσε ο κ. Βλάχος, προσθέτοντας ότι όσοι επιθυμούν να επισκεφθούν την περιοχή θα βρουν πλέον διαθέσιμα δωμάτια από την Δευτέρα 3 Ιανουαρίου και μετά, ενώ αρκετά είναι μέχρι στιγμής τα κενά δωμάτια για την περίοδο των Φώτων.

ΠΟΙΚΙΛΟΥΝ ΟΙ ΤΙΜΕΣ
Ικανοποιητική υπήρξε η τουριστική κίνηση στο Νομό Ιωαννίνων την περίοδο των Χριστουγέννων, αφού, σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων, η πληρότητα στα καταλύματα άγγιξε το 100%. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο Νομός μας διαθέτει σήμερα συνολικά 5.500 κλίνες οι οποίες απευθύνονται σε όλα τα βαλάντια. Συγκεκριμένα, οι τιμές για δίκλινο δωμάτιο ξεκινούν από τα 30 ευρώ και φτάνουν έως τα 220 ευρώ σε πολυτελή ξενοδοχεία και ξενώνες της περιοχής.

ΠΟΛΛΟΙ ΟΙ ΒΟΡΕΙΟΕΛΛΑΔΙΤΕΣ
Σημαντική είναι η αύξηση που παρατηρείται φέτος στον αριθμό των επισκεπτών από την Βόρειο Ελλάδα, οι οποίοι επιλέγουν την περιοχή μας για την περίοδο των γιορτών. Βασικό ρόλο γι’ αυτήν παίζει φυσικά η ολοκλήρωση της Εγνατίας Οδού, καθώς, όπως επισήμανε ο κ. Βλάχος, η μεγάλη αυτή αρτηρία έχει κάνει όχι μόνο πιο εύκολη αλλά και πιο γρήγορη την πρόσβαση στο Νομό Ιωαννίνων. Κατά τα άλλα, ένα πολύ μεγάλο ποσοστό των επισκεπτών προέρχεται, όπως πάντα, από την Αθήνα, αλλά και από την Πάτρα και την περιοχή της Θεσσαλίας.

Σάββατο, 2 Ιανουαρίου 2010

Οι ... "Ινδιάνοι" μουσικοί στη Βιέννη!

Η ορχήστρα νέων Τερέζα Καρένιο, από τα Λύκεια της Βενεζουέλας υπό την διεύθυνση του Γκουστάβο Ντουνταμέλ.